معاون راه‌آهن کشور:

ایران در تولید واگن‌های باری خودکفا شده است

1400/06/16 - 16:22 - کد خبر: 50410 نسخه چاپی

نصر: معاون راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران در تولید واگن‌های باری از سال ۱۳۹۹ با مشارکت بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان، نخبگان و متخصصان داخلی، به خودکفایی کامل دست پیدا کرده است.

به گزارش نصر، محمد هادی ضیایی مهر روز سه‌شنبه در جریان بازدید از واحدهای عملیاتی ایستگاه اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: در حوزه واگن باری، شامل ۲ مجموعه چرخ منوبلوک (یک پارچه) و همچنین در سیستم ترمز این چرخ‌ها، پیش از این کشور به خارج وابسته بود اما امروز در تولید این تجهیزات به خودکفایی کامل رسیده‌ایم.
وی از تولید لوکوموتیو در داخل خبر داد و گفت: تولید لکوموتیو از صنعت بسیار پیچیده ای برخوردار است و هم اکنون سهم تولید داخلی کشور در این صنعت از ۶۰ درصد به ۸۰ درصد رسیده است.
ضیایی مهر افزود: شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب با محوریت رونق و جهش تولید، برنامه‌ریزی جامع و کاربردی را در دستور کار قرار داده است.
وی با بیان اینکه راه آهن جمهوری اسلامی ایران بیشتر متعلق به شرکت‌های بخش خصوصی است گفت: این شرکت‎‌ها در زمینه توسعه و بازسازی ناوگان اقدام اساسی را انجام داده‌اند.
معاون راه‌آهن جمهوری اسلامی ادامه داد: بخش دیگری از ناوگان ریلی کشور متعلق به شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی است که برای بازسازی و نوسازی آن نیز اقدام اثربخشی صورت گرفته است.
ضیایی مهر گفت: برای جلب مشارکت بخش خصوصی در بازسازی و نوسازی ناوگان، بسته‌های حمایتی و تشویقی برای انجام سرمایه‌گذاری‌ این بخش پیش‌بینی شده است.
وی با بیان اینکه این حمایت‌ها با استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود در ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، تبصره ۱۸ قوانین بودجه از سال ۱۳۹۷ تاکنون انجام شده افزود: توجه به ظرفیت‌های تولید داخلی ناوگان ریلی از اهمیت بسیار بالایی برای راه آهن جمهوری اسلامی برخوردار است.
وی گفت: از سال ۱۳۹۸ با مشارکت وزارت صنعت، معدن و تجارت تمامی ظرفیت‌های موجود کشور برای تولید ناوگان ریلی شناسایی شدند و در این راستا بر روی ظرفیت‌های تولید حداکثری داخل برنامه‌ریزی‌ لازم انجام شد.
ضیایی‌مهر ادامه داد: در ۲ سال گذشته، یک هزار و ۷۹۳ دستگاه ریلی از جمله لوکوموتیو، و واگن باری و مسافری به ارزش ۳۴ هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال بازسازی شد که در چرخه بهره‌برداری حمل بار و جابه‌جایی مسافر قرار گرفتند.  
وی به رشد ۶۱ درصدی توسعه و بازسازی ناوگان ریلی در سال‌های ۹۸ و ۹۹ نسبت به سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: عملکرد راه آهن جمهوری اسلامی در این حوزه، با استفاده حداکثری از ظرفیت تولیدی داخلی کشور محقق شده و در این مدت هیچگونه تجهیزات ریلی خارجی وارد کشور نشده است.
معاون راه آهن جمهوری اسلامی بیان‌کرد: امسال که به سال تولید، پشتیبانی و مانع زدایی‌ها نامگذاری شده نیز همانند رویکرد ۲ سال اخیر اقدام خواهد شد و تلاش می‌شود تا با حمایت همه جانبه از تولیدکنندگان داخل و شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی، روند تولید تجهیزات ناوگان داخلی از رشد بیشتری برخوردار شود.
راه آهن جنوب سهم قابل توجهی در جابه‌جایی بار دارد
وی در ادامه با اشاره به فعالیت شبکه ریلی بندر امام خمینی(ره) به عنوان یکی از بنادر اصلی کشور بیان کرد: راه‌آهن جنوب سهم قابل توجهی در جابه‌جایی بار و تناژ حمل شده ریلی از این بندر دارد.
ضیایی‌مهر ادامه داد: در این راستا، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی تامین واگن باری و لوکوموتیو مورد نیاز برای پشتیبانی از مراکز بار موجود در خوزستان را با جدیت در دستور کار دارد.
معاون راه آهن جمهوری اسلامی همچنین یکی از مراکز تعمیرات اساسی واگن های باری را در ایستگاه راه‌ آهن اهواز بیان کرد و گفت: این مرکز به صورت مستقیم برای ۵۰ نفر فرصت شغلی پایدار ایجاد کرده و ظرفیت تعمیراتی آن سالانه ۷۰۰ واگن است.
بر اساس این گزارش، استانداردهای اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن دنیا در خطوط تولید کارخانه‌های  ناوگان ریلی ایران رعایت می‌شود.
انتهای پیام/
ایران در تولید واگن‌های باری خودکفا شده است خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار