رئیس گروه پیشگیری بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

آسترازنکا جایگزین دز دوم اسپوتنیک می‌شود/ آمار منتشر شده واکسیناسیون در آذربایجان‌شرقی کذب است

1400/06/16 - 10:51 - کد خبر: 50376 نسخه چاپی

نصر: رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر نبود دز دوم واکسن اسپوتنیک گفت: فعلاً روسیه، دز دوم واکسن اسپوتنیک را تحویل نداده است لذا طی نامه‌ی کمیته‌ی علمی کشوری، یک دز از واکسن آسترازنکا جایگزین دز دوم آن می‌شود.

به گزارش نصر، سیمین خیاط ‌زاده در گفت‌وگویی در خصوص آخرین وضعیت کرونایی آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: در حال حاضر از سرعت افزایش بیماران بستری کاسته شده اما هنوز موارد بستری نزولی نیست و حدود ۱۹۴۰ تا ۱۹۵۰ نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند و ۳۵۰ نفر میانگین بستری روزانه است.
وی ادامه داد:  بیش از یک سوم نمونه‌های PCR مثبت بوده و میانگین فوتی‌های روزانه حدود ۲۵ تا ۲۶ نفر است. 
وی در رابطه با روند واکسیناسیون آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در شهرهای بزرگ بالای ۲۰ هزار خانوار، متولدین ۱۳۵۵ به پایین، شهرهای کوچک متولدین ۱۳۵۷ به پایین و در روستاها متولدین ۱۳۶۵ به پایین واکسینه می‌شوند.
خیاط‌ زاده افزود: تاکنون ۳۴.۵ درصد گروه سنی بالای ۱۸ سال در استان واکسینه شدند که البته به دلیل کاهش حجم ورود واکسن به استان، برای تزریق دز اول وقفه‌ای ایجاد شده بود و دز دوم تزریق می‌شد اما با ورود محموله‌ی جدید واکسن، تزریق دز اول نیز از سر گرفته شد.
وی با اشاره به خبر کذب آمار واکسیناسیون استان متذکر شد: کسب رتبه‌ی ۲۶ واکسیناسیون در کشور نه تنها کذب بوده بلکه کاملا اشتباه است چرا که در این آمار صورت و مخرج تعداد افراد واکسینه شده را اشتباه نوشته و در مخرج کسر به جای گروه سنی بالای ۱۸ سال، جمعیت کل استان را وارد کرده‌اند و جمعیت استان نیز اشتباه وارد شده است.
وی یادآور شد: اگر واکسن‌ برای استان ما تامین می‌شد، واکسیناسیون با همان سرعت بالا ادامه می‌یافت و درصد استان نیز بالاتر بود که البته در حال حاضر آمار واکسیناسیون آذربایجان شرقی از میانگین کشوری بالا است.
رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه فاصله‌ی تزریق دز اول تا دوم واکسن اسپوتنیک حداقل یک ماه و حداکثر ۹۰ روز است، خاطرنشان کرد: واکسن اسپوتنیک حدود یک و نیم ماه قبل تزریق شده‌بود اما به دلیل تحویل ندادن دز دوم آن از سوی روسیه مجبور به تزریق واکسن جایگزین شده‌ایم.
وی با بیان اینکه دز دوم واکسن آسترازنکا به تعداد کافی وارد شده است، ادامه داد: از امروز افرادی که دز اول اسپوتنیک را دریافت کرده بودند، می‌توانند با مراجعه به مراکز بهداشت دز دوم  آسترازنکا را تزریق کنند که هیچ عوارض جانبی نیز نخواهد داشت..  
وی با تاکید به واکسینه شدن تمامی اساتید، در خصوص واکسیناسیون دانشجویان نیز تاکید کرد:  تاکنون واکسیناسیون دانشجویان شروع نشده است اما اقدامات آن انجام شده و به محض دریافت سهمیه‌ی واکسن، تزریق را شروع می‌کنیم.
خیاط‌زاده در پایان تاکید کرد: همچنان توصیه می‌شود که در کنار تزریق واکسن، استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری و عدم شرکت در جمع‌های تشکیل شده، بخصوص در فضاهای بسته بهترین راه پیشگیری از ابتلای به کرونا است.
انتهای پیام/
آسترازنکا جایگزین دز دوم اسپوتنیک می‌شود/ آمار منتشر شده واکسیناسیون در آذربایجان‌شرقی کذب است خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار