خبر/

نکاتی که باید در زمینه کسب‌وکارهای اینترنتی به آنها توجه کرد

1400/06/16 - 10:59 - کد خبر: 50369 نسخه چاپی

نصر: کسب و کارهای اینترنتی پدیده ای نو در سال‌های اخیر بوده که شیوع کرونا به توسعه و جامعه پذیری آن سرعت بخشیده است. اما این کسب و کارها هم برای صاحبانشان و هم برای مشتریان مخاطرات احتمالی دارند که لازم است با افزایش آگاهی عمومی از بروز هر نوع مشکلی در این زمینه پیشگیری کرد.

به گزارش نصر، رئیس پلیس فتای آذربایجان شرقی دوشنبه شب، ۱۵ شهریور ماه در این خصوص در برنامه‌ی تلویزیونیدر این خصوص با تاکید بر لزوم توجه به نماد «ای نماد» گفت: ای نماد را با فتوشاپ نیز درست می‌کنند لذا اگر با کلیک بر روی آن، صفحه‌ای باز شده و مانند پروانه‌ی کسب، اطلاعات دهد، درست بوده و مشکلی ندارد.
سرهنگ محسن محمودی  اظهار کرد: با توجه به مشکلاتی که در طی دو سال اخیر در فضای مجازی بوجود آمده است، ضروری است تا با این فضا بیشتر آشنا شویم.
وی با اشاره به آخرین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان (ایسپا) در رابطه با فضای مجازی افزود: طبق آخرین نظرسنجی ایسپا در ۱۷ الی ۲۰ مرداد امسال و در میان جمعیت بالای ۱۸ سال کل کشور و با نمونه‌ی آماری یک هزار و ۵۷۰ نفر به شیوه‌ی مصاحبه‌ی تلفنی، ۷۸.۸ درصد مردم با جمله‌ی «این روزها استفاده از فضای مجازی لازم و ضروری است» و ۵۸ درصد با جمله‌ی « رسانه‌های اجتماعی باعث تقویت روابط اجتماعی می‌شود»، موافق بوده و ۲۷.۳ درصد نیز مخالف بودند.
وی ادامه داد: ۳۲.۳ درصد از مردم با جمله‌ی «دنیا بدون رسانه‌های اجتماعی جای بهتری است» موافق و ۵۷ درصد مخالف بودند و همچنین ۵۵ درصد از افراد همراه با اعضای خانواده از فضای مجازی خرید می‌کنند.
سرهنگ محمودی گفت: در این دوران اوقات فراغت مردم، آموزش‌های دانش آموزان و دانشجویان و اکثر امور، آنلاین شده و حتی افراد سن پایین نیز مجبور به استفاده از آن هستند در حالی که قبل کرونا ما استفاده از فضای مجازی را برای افراد زیر ۱۳ سال توصیه نمی‌کردیم.
وی فضای مجازی را مغتنم ‌و محترم دانسته که یک حرف را سریعا به گوش هزاران مستمع می‌رساند و بیان کرد: کودکان در فضای مجازی با تهدیدات جدی روبه‌رو هستند لذا خانواده‌ها باید در استفاده از فضای مجازی، کودکان خود را همراهی کنند.
وی با تاکید بر لزوم داشتن نماد اعتماد الکترونیکی بیان کرد: در کسب کارهای آنلاین، داشتن اعتماد الکترونیکی برای برند خود، یک ضرورت است تا جامعه آن را بشناسد.
رئیس پلیس فتای آذربایجان شرقی ادامه‌ داد: همشهریان عزیز می‌توانند به فروش سوپرمارکت‌های محلی خود در فضای مجازی که در فضای حقیقی نیز وجود دارند، اعتماد کنند چرا که این افراد آشنا بوده و مشکلی ندارد. 
وی همچنین به مردم توصیه کرد: باید به آدرس صفحات فروش توجه کرد که نام آن نامناسب نباشد، حتماً از صفحه کلید مجازی استفاده شود و اگر با رفرش کردن تکرار رمز، رمز ما درست بود، درگاه امن بوده و جعلی نیست.
وی یادآور شد: پلیس به صورت جامعه محور و نگرش پیش‌دستانه و پیشگیرانه‌ی رسانه با همراهی دستگاه قضایی در استان ما، به تمامی این موضوع اشراف دارند، پس مردم نگران نباشند؛ چرا که پلیس این امنیت را ایجاد کرده و اعتماد متقابل مردم و پلیس نکته‌ی مهمی در این زمینه است.
سرهنگ محمودی در رابطه با راه‌اندازی مرکز فوریت‌های سایبری تاکید کرد: مرکز فوریت‌های سایبری با عنایت سردار حاج حسین عبدی ایجاد شده است که همکاران ما شبانه روزی در آنجا مستقر بوده و مردم می‌توانند با شماره‌گیری «۰۹۶۳۸۰» سوالات خود را  در تمامی حوزه‌های فضای مجازی بپرسند.
وی با تاکید به آموزش‌های سایت پلیس فتا ادامه داد: در راستای کاهش مراجعات مردم، تمامی اقدامات را الکترونیکی کرده‌ایم و همچنین در سایت پلیس فتا، آموزش‌ها و کلیپ هایی نیز در این زمینه وجود دارد که مردم می‌توانند با مراجعه به آن، بهره‌مند شوند.
وی با بیان اینکه مردم می‌توانند با شماره‌گیری ۱۹۷، انتقادات و پیشنهادات خود را به گوش ما برسانند، خاطرنشان کرد:  مردم نگران فرزندان خود نباشند چرا که تنها راه سریع، کسب دانش در این زمینه است لذا هر کلیدی را کلیک نکرده، به راحتی به همه اعتماد نکنند و به توصیه‌های پلیس نیز گوش دهند.

کرونا، توسعه کسب و کارهای اینترنتی را سرعت بخشید
یک کارشناس کسب‌کارهای آنلاین اظهار کرد: قبل  از کرونا اعتقاد داشتیم که کسب‌کارهای سنتی طی پنج سال آینده محکوم به فنا هستند اما کرونا شرایط را به سرعت تغییر داد.
دکتر مرتضی مختاری نیز در گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه سهند با تاکید بر اینکه برای راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین هیچ وقت دیر نیست، گفت: مردم می‌توانند با راه‌اندازی کسب و کار آنلاین، سریع رشد کرده و شناخته شوند، مردم را جذب و کالاهای خود را به فروش برسانند.
وی خاطرنشان کرد: در پنج ماهه‌ی اول امسال، حدود ۱.۵ میلیارد تومان تراکنش در زمسنه کسب و کارهای اینترنتی انجام شده که با آمار پنج ساله‌ی ۹۳ تا ۹۷ برابر است.
وی بیان کرد: گرایش مردم به تمامی حوزه‌های فضای مجازی افزایش یافته و پیش‌بینی‌ها نشان دهنده‌ی تغییر نکردن این فضا بعد از کرونا است، چرا که به لحاظ مالی و زمانی صرفه‌جویی می‌شود اما یک سری نکات و تهدیداتی نیز در این زمینه وجود دارد. 
مختاری تاکید کرد: باید به نماد «ای نماد» دقت کرد و مطمئن بود که سایت موردنظر عضو اتحادیه‌ی کسب و کار آنلاین باشد اما توجه کنید که آیکون آن می‌تواند با فتوشاپ نیز درست شود.
وی همچنین ادامه داد: حدود ۳.۵ ساعت متوسط استفاده‌ی افراد جامعه از فضای مجازی است، ۳۰۰ هزار سایت رسمی فروش کالا وجود داشته که ۳ میلیون نفر به صورت مستقیم از این حوزه ارتزاق می‌کنند پس حتما باید در زمینه آموزش دید.
وی گفت: برای راه اندازی کسب و کارهای آنلاین، داشتن وب سایت اینترنتی برای فروش کالا ضروری است و تنها داشتن صفحه در یکی از فضاهای اجتماعی کافی نیست، در حوزه‌ی درگاه پرداخت نیز باید رمز را از صفحه کلید مجازی وارد کرد تا راه را برای سوء استفاده کنندگان بست.
این کارشناس کسب‌وکارهای آنلاین به چالش بزرگ خریدوفروش آنلاین در سال ۱۴۰۰ اشاره کرده و گفت: چالش کسب و کار آنلاین را در سال ۱۴۰۰ داریم چرا که همه نگران امنیت فضای مجازی هستند لذا از مسئولان میخواهم در موضوع اینترنت بیشتر تأمل کنند چرا که ۷۸ درصد افراد، کار خود را با اینترنت انجام می‌دهند.
انتهای پیام/
نکاتی که باید در زمینه کسب‌وکارهای اینترنتی به آنها توجه کرد خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار