فوق تخصص ریه و مراقبت‌های ویژه:

میزان درگیری ریوی در کرونای دلتا بیشتر است

1400/06/16 - 09:37 - کد خبر: 50366 نسخه چاپی

نصر: یک فوق تخصص ریه گفت: در تمامی خیزش‌های کرونا درگیری ریوی وجود داشت اما به تجربه دیده شده که در دلتا علائم درگیری مجاری هوایی فوقانی بیشتر است، هر چند که داده‌ی رسمی در این خصوص منتشر نشده است.

به گزارش نصر، دکتر فرید رشیدی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص میزان درگیری ریه‌ها در بیماری کویید ۱۹ اظهار کرد: میزان درگیری ریه‌ها بستگی به مرحله‌ی بیماری دارد؛ در مراحل اولیه، سیستم تنفسی فوقانی درگیر شده که بویژه در نوع دلتا، این درگیری بسیار شایع بوده و به صورت خارش گلو، آبریزش بینی و گاهی سرفه‌ی بدون خلط خود را نشان می‌دهد.
 وی در رابطه با مراحل پیشرفته‌ی کرونا ویروس خاطرنشان کرد: ارگان‌های پایین‌تر ریه از جمله بافت و عروق نیز درگیر می‌شود اما شدت علائم بیماری بستگی به قسمتی درگیری ریه دارد.
وی تاکید کرد: اگر مجاری هوایی پایین‌تر درگیر شده باشد، ممکن است بیماری تا عروق ریوی گسترش یافته و احتمال بروز علائم شدیدتر، بیشتر شود.
رشیدی افزود: در علائم شدیدتر بیماری، تنگی نفس نیز مشاهده می‌شود که در اوایل درگیری، علائم به صورت تنگی نفس استراحتی است اما در مراحل پیشرفته‌ی بیماری، تنفس بیمار محدودتر شده و دامنه‌ی تنفسی بیمار افزایش می‌یابد و احتمال بروز سرفه‌های شدیدتر نیز وجود دارد که این موارد علائم هشدار است.
وی با اشاره به درمان‌های غیر دارویی کووید۱۹ یادآور شد: با توجه به اینکه درمان‌های غیر دارویی مبنای علمی نداشته و به صورت علمی اثبات نشده‌ است، پس نمی‌توان به صورت مشخص از آنها نام برد؛ هر چند اقداماتی که سبب رقیق‌تر شدن خلط و تمیزشدن مجاری هوایی فوقانی بوده، می‌تواند موثر باشد اما بقیه‌ی درمان‌ها قابل توصیه نیست.
وی، استراحت کردن و خواب را مهمترین درمان کرونا دانست و بیان کرد: شواهد معتبری که نشان‌دهنده‌ی تفاوت شکل درگیری کرونای دلتا با کرونای چینی باشد، وجود ندارد اما احتمال سرایت دلتا بیشتر بوده و اغلب افراد جوان‌تر را درگیر کرده و آسیب آن شدیدتر است.
این فوق تخصص ریه و مراقبت‌های ویژه در تشریح وضعیت بهبودی بیماران کرونایی گفت: درگیری ریوی اغلب افراد بهبود یافته از کرونا، در طول پنج الی شش ماه بهبود می‌یابد اما افرادی نیز بودند که وضعیت ریه‌ی آنها غیرقابل بازگشت بوده و به صورت فیبروز ریوی، خود را نشان داده است.
وی ادامه داد: فعلا داده‌ی کافی در خصوص میزان بهبودی این افراد نداریم و درمان‌های موثر نیز به روشنی مشخص نشده و به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.
وی متذکر شد: هر بیمار کرونایی که بیماری زمینه‌ای مجاری هوایی مانند آسم و برونشیت مزمن دارد، در معرض بیماری شدیدتری قرار دارد چرا که ظرفیت ریوی پایین‌تری نسبت به بقیه داشته و مستعد آسیب جدی‌تری است.
رشیدی در پایان با تاکید بر اینکه مردم باید توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت را جدی بگیرند، اظهار کرد: کویید ۱۹ با کسی شوخی ندارد و هیچ کاری بهتر از پیشگیری نیست؛ به‌ویژه کرونای دلتا که شدت درگیری و میزان مرگ و میر در این نوع ویروس به مراتب بیشتر است لذا استفاده از دو ماسک در بیرون از خانه توصیه می‌شود اما چون در فضاهای سربسته و تجمعی مانند آسانسورهای کوچک و رستوران‌های با سقف پایین، خطر ابتلا به این ویروس بالا است، استفاده از ماسک به تنها قادر به پیشگیری از ابتلا نخواهد بود.
انتهای پیام/
 میزان درگیری ریوی در کرونای دلتا بیشتر است خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار