سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی مطرح کرد:

ایران در بازار ۹۵ درصدی واردات بیوتکنولوژی پاکستان سهم داشته باشد

1400/06/14 - 17:14 - کد خبر: 50291 نسخه چاپی

نصر: سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی گفت: با توجه به وضعیت بسیار مطلوبی که تولیدکنندگان ایرانی در حوزه بیوتکنولوژی دارند، به نظر می‌رسد از بازار ۹۵ درصدی واردات پاکستان بتوان در آینده سهم مطلوبی به ایران اختصاص داد.

به گزارش نصر، حسن نوریان امروز در رویداد آنلاین یکشنبه صادراتی ایران و پاکستان که با حضور ۲۰ شرکت دانش بنیان و سرمایه گذاران و خریداران پاکستان برگزار شد، افزود: سیاست کلی در اکوسیستم تولید محصولات دانش بنیان بعد از مرحله تولید علم و محصول، بحث تجاری سازی محصولات مورد تاکید است و وزارت امورخارجه نیز باید به کمک بیاید.
وی در این رویداد که به همت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برپا شد بیان کرد: فلسفه حضور ما در این رویداد ارزیابی امکان تجاری سازی محصولات دانش بنیان در حوزه سلامت با کشور  ۲۲۰ میلیون نفری همسایه ایران است که شرکت های پاکستانی و ایرانی می توانند در بسیاری از حوزه ها از جمله حوزه های بسیار جذاب فناوری و بیوتکنولوژی مرتبط با تجهیزات پزشکی و دارو نیازهای یکدیگر را تامین کنند.
نوریان ادامه داد: ایران با پاکستان حدود هزار کیلومتر مرز مشترک داریم و خوشبختانه ظرف سال های گذشته دو مرز زمینی جدید به مرزهای قانونی ایران و پاکستان اضافه شد که می توان از این معابر  برای تردد گردشگران، کالا و تجار استفاده کرد، همچنین تعدادی بازارچه مرزی داریم که در قالب تعاریف مقرر شده با کشور می توان از آنها استفاده کرد.
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی  با اشاره به اینکه، همچنین ظرفیت های دیگر نیز در روابط تجاری ایران و پاکستان وجود دارد  گفت: شرکت ایران ایر  از بیش از نیم قرن گذشته پرواز مستقیم به تهران و کراچی دارد اگرچه در شرایط کرونا تعداد پروازها محدود شده اما قطع نشده است. حمل محموله های تجاری  و هزینه های به صرفه ایران ایر در مقایسه با سایر ایرلاین ها و رقابتی بودن آن باعث تمایل شرکت ها در استفاده از آن است.
نوریان شرکت مشترک سرمایه گذاری پاکستان و ایران را یکی دیگر از فرصت های تبادلات تجاری بین دو کشور دانست و بیان کرد: این شرکت یک موسسه حمایت مالی برای سرمایه گذاری های مشترک  است وشرکت ها می توانند از تسهیلات مالی این موسسه در جهت توسعه مناسبات تجاری و بازرگانی دو کشور استفاده کنند.
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی اظهارداشت: از سوی دیگر چون هر دو کشور عضو سازمان اکو هستند بنابراین می توان از این جهت نیز استفاده مطلوب را برد، اخیرا مسیر جاده ای و ریلی استانبول –تهران- اسلام آباد  مجددا فعال شده است، هزینه آن ۳۰ درصد نسبت به هزینه های مسیرهای سنتی قبلی برای حمل کالاهای تجاری کمتر است .
نوریان با اشاره به ویژگی های کلی پاکستان گفت: ۴۰ درصد جمعیت پاکستان در رده سنی ۲۵ تا ۵۵ سال هستند و  بیشترین مراودات را با پاکستان چهار کشور چین، امارات، عربیتان و آمریکا دارند ما علی رغم همه ظرفیت ها و همسایگی و اشتراکات سیاسی، فرهنگی و دینی  نتوانستیم به طور مطلوب از این ظرفیت ها استفاده کنیم و متاسفانه سهم ما از روابط اقتصادی در حوزه صادرات پاکستان حدود یک درصد است در حالی که می شود این درصد را تا حدود زیادی افزایش داد.
وی با اشاره به اینکه ۹۸درصد مردم پاکستان مسلمان هستند افزود: استفاده از مواد غذایی و محصولات حلال مورد توجه مردم پاکستان بوده و با توجه به مسلمان بودن کشور ما نیز شرکت ها می توانند در این زمینه به راحتی فعالیت کنند.
وی اظهارداشت: پاکستان عضو سازمان تجارت جهانی است و در این زمینه شاید بتواند مسیر دسترسی ما به کشور ثالث  و  بازارهای دیگر را باز کند
نوریان ادامه داد: رقم تجارت ما با پاکستان به صورت رسمی یک میلیارد دلار است، اما تجارت ما با پاکستان یک تجارت سنتی از قبیل گوشت، برنج  و در ایران نیز مشتقات پتروشیمی و بعضی از محصولات غذایی و  کاشی و سرامیک است، با توجه به نیاز  پاکستان، حوزه تجهیزات پزشکی، بیوتکنولوژی و دانش بنیان می تواند جای خود را به خوبی در کشور همسایه باز کند.
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی به وضعیت حوزه داروسازی اشاره کرد و گفت: ما یک ماه قبل وبیناری با فعالان حوزه داروسازی ایران و پاکستان داشتیم و طی آن اعلام شد که حجم صنعت دارو سازی سازی پاکستان حدود ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیارد دلار است که رشد سالیانه بین ۱۰ تا ۱۲ درصد را شاهد بوده و پیش بینی شده که تا سال ۲۰۲۴ این رقم به پنج میلیارد دلار برسد و در حال حاضر ۲۴۰ هزار نفر در صنعت دارو سازی پاکستان مشغول به کار هستند.
این مسوول افزود:‌ علاوه بر آن حدود ۷۰۰ شرکت در این حوزه در پاکستان فعال هستند که از این تعداد ۶۰۰ شرکت جز شرکت‌های کوچک و متوسط قلمداد می‌شود که در حوزه تولید داروهای ژنریک و ارزان فعالند و ۱۰۰ شرکت بزرگ نیز وجود دارند ولی به طور کلی از این تعداد ۱۰ شرکت این کشور بیش از ۴۶ درصد تولید دارویی این کشور را بر عهده دارند.
نوریان  با بیان اینکه سهم شرکت‌های خارجی در این بخش از صنعت دارویی پاکستان از ۶۰ درصد سال ۲۰۱۰ به ۳۹ درصد بعد از یک دهه رسیده است، گفت: صادرات این کشور حدود ۲۱۸ میلیون دلار دارو  و  ظاهرا به  افغانستان بوده  است و برنامه دولت این است که تا ۵ سال آینده این میزان صادرات را به ۵۰۰ میلیون دلار برساند.
وی خاطر نشان کرد: واردات دارو به پاکستان ۸۰۰ میلیون دلار اعلام شده است که بخش عمده آن مواد اولیه دارویی و داروهای خاص و نوترکیب است. ۹۵ درصد مواد اولیه صنعت داروسازی پاکستان وارداتی و  بیشتر از کشورهای سنگاپور، هنگ کنگ، ترکیه، امارات، مالزی و تایلند تامین می شود.
انتهای پیام/
ایران در بازار ۹۵ درصدی واردات بیوتکنولوژی پاکستان سهم داشته باشد خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار