خبر/

افتتاح اولین مرکز نوآوری صنعتی شهید فخری زاده در آذربایجان شرقی

1400/06/14 - 13:34 - کد خبر: 50267 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه عاشورا با اشاره به فعالیت های گسترده این مجموعه در جهت عملیاتی سازی منوبات رهبری، گفت: مسیر حرکتی فعالیت های این سازمان مساله محوری و سپس محصول محوری است.

به گزارش نصر، "نادر ارسلانی" در نشست خبری با اصحاب رسانه، ارتباط دو سویه با تمامی دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی را از جمله اولویت های مهم بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی برشمرد و افزود: بر همین اساس تلاش داریم دانشگاه ها را به سمت مساله محوری سوق داده و با همکاری های دوجانبه و چندجانبه مسیر محصول محوری را برای مخترعان و مبتکران جوان و دانش آموختگان دانشگاهی مهیا کنیم.
وی حرکت در مسیر رهنمودهای رهبری پیرامون قوی تر شدن کشور و نیز بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را جزو رئوس فعالیت های بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه عاشورا دانست و اظهار داشت: به دنبال تاکیدات رهبری بر ورود بسیج به حوزه های علمی و فناوری، سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری در سپاه های استان ها از سال ۱۳۸۷ به تدریج شروع به فعالیت کردند و در آذربایجان شرقی نیز از همان سال این مجموعه تشکیل شد که تاکنون دستاوردهای بسیار مهمی در بخش علمی داشته است.
ارسلانی ایجاد و راه اندازی تعداد ۲۲ خانه نخبگان در تمامی شهرستان های آذربایجان شرقی را از جمله اقدامات بسیج علمی، پژوهشی و فناوری برشمرد که در آن تعداد ۹۰۰ نفر از نخبگان، فرهیختگان، مخترعان و مبتکران رشته های مختلف صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در قالب ۱۰ کارگروه تخصصی عضو بوده و فعالیت می کنند.
وی ایجاد و راه اندازی تعداد ۴۴ پایگاه علمی، تعداد هفت کارگروه هدایتی و حمایتی و نیز تعداد هشت مرکز رشد را  از دیگر دستاوردها و فعالیت های بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه عاشورا طی سال های اخیر بیان و اضافه کرد: هدف اصلی این مجموعه بهره مندی از ظرفیت مبتکران و مخترعان در بسیج، مردمی سازی علمی و فناوری و تلاش گسترده برای عملیاتی سازی و تبدیل دانش به ثروت بدون حرکت های نمایشی است تا استان و کشور بر اثر چنین حرکت های جهادی در حوزه های مختلف تبدیل به کشور مرجع شود.
ارسلانی عمده محور فعالیت های بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی را ورود به فازهای عملیاتی در حوزه دانش، کاهش هزینه های تولید دانش بنیان، تبدیل طرح های فناورانه به ثروت، تحقق سازی شعار ما می توانیم، حمایت و هدایت جوانان مبتکر و مخترع و در نهایت رفع مشکلات مردم بیان کرد.
وی با بیان اینکه دستیابی به قدرت مرجعیت علمی ایران جز با تکیه بر توانمندی های داخلی و  فراهم سازی امکانات، ابزار و شرایط برای نخبگان و مبتکران و شرکت های دانش بنیان میسر نیست، یادآور شد: باید توجه داشت که پیشرفت های علمی و پژوهشی و حرکت بر مبنای فناورهای نوین مسیر انتقال ایدئولوژی جمهوری اسلامی ایران با نقاط مختلف جهان را هموارتر می کند که برای تحقق چنین هدفی نیز جز مردمی سازی علم راهی وجود ندارد.
ارسلانی با تاکید بر اینکه بسیج به دلیل توانمندهای بی کران و بهره مندی از جوانان نخبه ظرفیت به منصه ظهور رساندن اهداف و اولویت های مورد نظر مقام رهبری را دارد، ادامه داد: بسیج به عنوان نیروی پیش برنده و پیش ران می تواند بسترساز چنین تحولاتی در کشور شود.
وی تجاری سازی برای محصولات تولیدی نخبگان، مشاوره کسب و کار و بازاریابی، راهکارهای بهینه فرآوری گیاهان دارویی را از جمله موضوعات مهم تحت پیگیری بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی در قالب اعضای خانه نخبگان دانست و گفت: نخبگان باید به راحتی بتوانند مشکلات در حوزه های مختلف به درستی شناسایی کرده و راهکارهای مربوط به اجرای آن را مطرح و حتی دلائل عدم عملیاتی شدن آن را نیز بررسی کنند تا راه کارهای رفع مشکلات نیز به دست آید.
معاون علمی و پژوهشی فرمانده سپاه عاشورا اهمیت دادن به شرکت های دانش بنیان و جهت دهی به فعالیت نخبگان را از رویکردهای مهم این معاونت بیان و اضافه کرد: باید توجه داشت که شرکت های دانش بنیان از فکر نخبگان ایجاد می شود و  بنابراین نخبگان باید به سمت دانش بنیان ها سوق داده شوند.
ارسلانی " هر پایگاه مقاومت، یک هسته فناوری " را جزو شعارهای اصلی و محوری بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی بیان کرد و اظهار داشت: این هسته ها بین سه تا هفت نفر از نخبگان و مخترعان را شامل می شوند که هر کدام در رشته های مختلف مهندسی معکوس انجام می دهند که هسته های دانش، توانمندسازی، گفتمان سازی و جریان سازی را در بر می گیرد که هسته های فناوری اصلی اساسی این هسته ها به شمار می روند.
وی نتیجه فعالیت های بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی را  تبدیل شرکت های نوپا به شرکت های دانش بنیان، کمک به تسهیل چرخه ایده تا ثروت، اشتغال پایدار، افزایش ارزش افزوده محصولات و اقتصاد دانش بنیان عنوان کرد.
انتهای پیام/
افتتاح اولین مرکز نوآوری صنعتی شهید فخری زاده در آذربایجان شرقی سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار