یادداشت/

توسعه پایدار تبریز؛ نیازمند اجرای پروژه های استراتژیک 

1400/06/13 - 20:35 - کد خبر: 50223 نسخه چاپی

نصر: کلانشهر تبریز به واسطه قدمت تاریخی و موقعیت جغرافیایی خود از دیرباز نقش به سزایی را در عرصه های تجاری، بازرگانی، صنعتی و گردشگری کشور داشته است . قرارگیری در مسیر جاده ابریشم، همجواری و نزدیکی با کشورهای مختلف و اشتراکات فرهنگی با آنها و ... از جمله عواملی هستند که موجب گردیده اند تا نقش تبریز در تعاملات بین الملل ایران همواره پررنگ و درخور توجه باشد.  

توجه در سابقه تاریخی این شهر و تامل در سیر جریانهای توسعه در شهر تبریز و بررسی های کارشناسی در خصوص ظرفیت ها و پتانسیل های آن حاکی از آن است که تبریز به عنوان یک شهر اقتصادی و فرهنگی در طول تاریخ شناخته شده بوده و محل گذر تجار و بازرگانان و نیز تولید و سرمایه گذاری بوده است.  
با لحاظ موارد مذکور توسعه کلانشهر تبریز در طول زمان نیازمند اجرای پروژه هایی در حوزه عمران و توسعه شهری اس که بتواند نیازهای اقتصادی آنرا با در نظرگرفتن سبقه تاریخی آن تامین نماید . پروژه هایی که بتوانند با بارور سازی اقتصادی  شهر زمینه و زیرساخت لازم برای انجام فعالیتهای بازرگانی و تجاری و نیز حضور شرکتها و برندهای مطرح جهانی را در آن فراهم سازد . 
شناسایی نیازمندیهای کشورهای همجوار و استانهای پیرامون آذربایجان شرقی ، بررسی رفتارهای اقتصادی کریدورهای تجاری بین المللی بر اساس تحولات آنی وآتی سیاسی و اقتصادی جهان ، مطالعه مسیر جریانهای توسعه و نقش ایران و تبریز در این حوزه ، شناسایی نقاط قوت کلانشهر تبریز و نقش آن درپشتیبانی از استانهای محیط پیرامون از جمله مبانی تاثیرگزاری هستند که توجه در آنها می تواند رویکرد پروژه های عمرانی و فعالیتهای مربوط به بخش ساخت و ساز را بازتعریف نماید. 
از سویی دیگر احداث زیرساخت های دستیابی به توسعه اقتصادی در بخش عمران و توسعه شهری در کنار ایجاد مراکز تجاری – خدماتی – رفاهی و اداری خود از جایگاه ویژه ای برخوردار است . ایجاد پارکینگهای متعدد ، مراکز اقامتی و تفریحی ، بسط و توسعه شریانهای اصلی شهر ، ایجاد باراندازها ، همچنین تاسیس شرکتهای خدماتی ارائه دهنده نیازهای نرم افزاری بناههای اقتصادی فعال در کلانشهر تبریز از جمله لازمه های تبدیل کلانشهر تبریز به یک شهر پشتیبان در حوزه های اقتصاد داخلی و بین المللی است . 
تعریف نقش برای تبریز در توسعه کشور موضوعی است که با لحاظ اسناد بالادستی می تواند مسیر حرکتی تبریز در جمیع جهات را مشخص نموده و بر اساس آن ترسیم چهره تبریز و نیازهای عمرانی این کلانشهر کاملا مشخص خواهند شد . 
در نهایت چنین می توان گفت توسعه شهری در کلانشهر تبریز با لحاظ پیشینه تاریخی و اجتماعی آن نیازمند تهیه پلان اقتصادی است که با توجه به گذشته آن چنین به نظر می رسد که مسئولان و دست اندرکاران توسعه شهری در این کلانشهر می بایست با تعریف پروژه های ملی و بین المللی تاثیرگزار در اقتصاد داخلی و خارجی در تبدیل تبریز از کلانشهر به یک شهر مادر و پشتیبان در بخشهای اقتصادی و خدماتی برای کشورهای همجوار و استانهای مجاور تلاش نمایند و این مهم با شناسایی و نیازسنجی پیرامون این شهر امکان پذیر خواهد بود . 
 
بهنام درخوشی، کارشناس مسائل اقتصادی
انتهای پیام/
توسعه پایدار تبریز؛ نیازمند اجرای پروژه های استراتژیک  نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار