امام جمعه تبریز؛

پدافند هوایی ستون فقرات تأمین امنیت آسمان کشور است

1400/06/13 - 22:06 - کد خبر: 50221 نسخه چاپی

نصر: نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: پدافند هوایی کشور ما بر مبنای دکترین دفاعی با تولید ابزار قدرت برای بازدارندگی فعال و دفاع مبتکرانه و مؤثر ستون فقرات تأمین امنیت آسمان ایران است.

به گزارش نصر، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم روز شنبه در دیدار با فرماندهان یگان های ارتش مستقر در استان آذربایجان شرقی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در اهمیت پدافند هوایی و نقش این نیرو در مقابله با تهدیدات هوایی دشمنان گفت: درباره جایگاه پدافند همان بس که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند پدافند در اولویت اول نیروهای مسلح ایران است.
امام جمعه تبریز با اشاره به قدمت ۶۰ ساله این نیرو ادامه داد: زمانی که نیروی هوایی ارتش تقریبا در دهه ۳۰ تشکیل شد، پدافند هوایی هم از همان زمان در دل نیروی هوایی به عنوان تیپ مستقل دفاع هوایی شکل گرفت.
وی خاطرنشان کرد: وظیفه پدافند هوایی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فقط حفظ و حراست از محدوده هوافضای پایگاه های شکاری نیروی هوایی بود که بعد از پیروزی انقلاب و شروع جنگ تحمیلی همان ماموریت را دنبال و بعضی ماموریتهای تاکتیکی را نیز دنبال کرده است.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با یادآوری تجربیات هشت سال دفاع مقدس و چگونگی رویارویی با حملات و تهدیدات هوایی گفت: آنچه که از جنگهای اخیر و روز دنیا به دست آمده و تجزیه و تحلیل شده، جمهوری اسلامی ایران را که دکترین دفاعی را دنبال میکند بر این داشته که سیاستهای کلی و کلان دفاعی خود را به سیاستهای اجرایی تبدیل کند.
امام جمعه تبریز افزود: این سیاستهای اجرایی در راستای فرمان فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر در اولویت قرار دادن پدافند هوایی کشور برای مواجهه با تهدیدات بوده است.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با بیان اینکه در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی، تاکید بسیار ویژه ای بر مقابله با تهدیدات هوایی دشمن شده است، افزود: شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور، مجموعه ای است که جهت فرماندهی و کنترل بر عملیات کلیه یگان ها و تجهیزات پدافند هوایی کشور طراحی شده است و از طریق امکانات و ساز و کارهای ایجاد شده، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی میتواند عملیات کلیه یگان های خود را هدایت و نظارت کند.
نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به توانمندیهای راداری و دیده بانی پدافند هوایی کشورمان گفت: کشف و رهگیری انواع هواپیماهای رادار گریز یکی از فعالیت های چشمگیر این نیرو است و در این زمینه توانمندیهای راداری ما درحدی است که نقطه کور راداری در کشور وجود ندارد و روز بروز هم در حال تقویت می باشد.
امام جمعه تبریز با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، دکترین نظامی کشور آفندی و ماموریت یگان های پدافندی دفاع از پایگاه های هوایی بود، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با تغییر دکترین آفندی به دکترین دفاعی و شروع جنگ تحمیلی، مسئولین و کارشناسان پدافند هوایی اکثر نقاط کشور را زیر پوشش راداری و پدافندی قرار دادند و یگان های پدافند هوایی اولین یگان هایی بودند که از اولین لحظات تجاوز رژیم بعثی وارد دفاع از آسمان ایران اسلامی شدند.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم به نقش حیاتی و عملکرد درخشان پدافند هوایی در دوران هشت سال دفاع مقدس و در عملیاتهای مختلف اشاره کرد و اظهار داشت: فعالیتهای شبانه روزی و مداوم مجموعه یگان های پدافند هوایی در تأمین امنیت هوایی نقاط حساس و حیاتی کشور، مراکز تولید و صادرات نفتی کشور، جزایر خارک، اسکله های مستقر در خلیج فارس، مناطق اهواز و جنوب، مرکزی و دفاع بیش از مراکز اقتصادی، سیاسی، نظامی و غیره در طول هشت سال دفاع مقدس و مقابله با حملات هوایی ارتش رژیم بعث که به جدیدترین هواپیماها و سلاح ها مجهز بود از نقش های اساسی پدافند هوایی در هشت سال دفاع مقدس است.
امام جمعه تبریز با بیان اینکه پدافند همیشه خط مقدم است، گفت: انجام هرگونه عملیات نیروهای سطحی زمینی و دریایی و عملیات برون مرزی هوایی با پشتیبانی پدافند هوایی انجام می شد که به واسطه همین سابقه و نقش حیاتی است که فرمانده معظم کل قوا نیز می فرمایند اگر حادثه ای برای کشور پیش بیاید اولین مرکزی که باید فعالیت کند قرارگاه پدافند هوایی است.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه پدافند هوایی در دوران دفاع مقدس با بهره گیری از جنگنده های رهگیری هوایی، گسترش سایت های موشکی پدافند زمین به هوا، جنگ افزارهای ارتفاع کم و ارتفاع متوسط، رادارها و پستهای دیده بانی در کلیه عملیاتها حضور فعال داشت، خاطرنشان کرد: پدافند هوایی با سرنگونی صدها فروند از هواپیماهای دشمن با سربلندی و کارنامه ای افتخار آمیز جنگ را به پایان برد.
انتهای پیام/
پدافند هوایی ستون فقرات تأمین امنیت آسمان کشور است خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار