برای اولین بار در تبریز صورت گرفت/

افتتاح نخستین آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای در حوزه صنعت چاپ در تبریز

1400/06/11 - 13:16 - کد خبر: 50094 نسخه چاپی

نصر: همزمان با ۱۱ شهریور، روز گرامیداشت صنعت چاپ، نخستین آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای در حوزه صنعت چاپ در تبریز افتتاح شد.

به گزارش نصر، "سیدقاسم ناظمی"، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، در آیین گرامیداشت روز ملی صنعت چاپ و گشایش نخستین آموزشگاه صنعت چاپ آذربایجان شرقی، ضمن تبریک روز صنعت چاپ به تمام دست اندرکاران و پیشکسوتان این صنعت در استان گفت: امیدواریم صنعت چاپ که نوعی پیش ران جریان فرهنگ در استان است روز به روز توانمندتر شود.

سوابق درخشان تبریز و آذربایجان در حوزه چاپ
وی افزود: فعالیت چاپخانه ها ایجاب می کرد که این اتفاق سال ها قبل از این می افتاد، چرا که توسعه صنعت و تکنولوژی در دنیا آنقدر رو به پیشرفت است که روش های سنتی و استاد شاگردی جواب گوی نیاز روز جامعه نیست.
ناظمی ادامه داد: درست است که امکان این حد از توسعه در قدیم الایام امکان پذیر نبود؛ اما در این شرایط جامعه، اگر مراکزی نباشد که مهارت زایی کند از تمام حوزه های فرهنگ و هنر عقب خواهیم ماند. و اگر از پیشکسوتان این صنعت در استان بپرسیم خواهیم دید آن ها هم رضایت کافی را از وضع موجود ندارند.
وی افزود: ولی وقتی فضای آموزشی باشد و فرد بعد از طی دوره هایی مدرک لازم را بگیرد، در هر جای دنیا می تواند بر  اساس همان مدرک ارائه خدمات کند. اما در حال حاضر اگر بخواهیم در صنعت چاپ فردی را به کار بگیریم علاوه بر این که باید از استاد فرد مورد نظر بپرسیم باید مدتی نیز وی را به کار بگیریم تا از توانایی وی مطمئن باشیم.

آذربایجان شرقی جز استان های اول در صنعت چاپ
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان این که در صنعت چاپ جز استان های اول هستیم، افزود: قدم تازه ای برمی داریم که مانند آن در کشور وجود ندارد ولی اگر هم باشد، فرصت جدیدی در فضای صنعت چاپ فراهم شده است که شایسته تقدیر و تشکر است و امیدواریم سایر فضای کسب و کار در حوزه فرهنگ این چنین اقداماتی انجام دهند.
وی اظهار داشت: اگر نتوانیم در فضای عمومی استان به صنعت چاپ، سمت و سوی علمی و تخصصی دهیم رفته رفته شاهد تضعیف بازار و از دست دادن افراد حرفه ای در این زمینه خواهیم شد، چرا که سرمایه گذار مسیر سرمایه گذاری اش و فرد حرفه ای مسیر اشتغال خود را عوض خواهد کرد.

بی رونق شدن بازار فرش تبریز
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ضمن گله مندی از بی رونق شدن بازار فرش تبریز افزود: متاسفانه سرمایه فرش به جای این که در آذربایجان باشد به سوی شهرهای دیگر سوق پیدا می کند، درست است که همه جای ایران متعلق به ما است، اما بهتر است که از توانمندی های شهرمان غافل نشویم.
وی ادامه داد: نباید از فرصت هایی که بتوانیم برای جوانان خود اشتغال فراهم کنیم از آن چشم پوشی کنیم؛ و این در صورتی است که اتحادیه ها تعصب لازم را در حوزه فعالیت خود داشته باشند.
ناظمی اظهار داشت: اگر نتوانیم از تکنولوژی های جدید در شهر استفاده کنیم، در آن صورت باید تا ۱۰ سال آینده وسایل موجود را در موزه ها قرار دهیم.
وی ادامه داد: اگر این آموزشگاه با جدیت مدیریت شود تاثیر مثبت آن را در فضای صنعت چاپ خواهیم دید که تا پنج سال آینده متحول خواهد شد و  از فعالان و سرمایه گذاران می خواهم این آموزشگاه را جدی بگیریم.
ناظمی افزود:  اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز با تمام توان در خدمت صنعت چاپ است و قطعا از هیچ کمکی که در راستای توسعه این صنعت در سطح شهر باشد دریغ نخواهیم کرد و ان شاالله سال آینده شاهد دانشکده صنعت چاپ و نشر در تبریز باشیم.

سیاست دولت به سمت بخش خصوصی است
همچنین در این مراسم "کیان"، معاون آموزشی سازمان فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی، گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای متولی آموزش های مهارتی است و در سطح استان ۲۴ مرکز در این امر فعالیت می کنند و نیز ۵۰۰ آموزشگاه آزاد در سطح استان فعال هستند که ۳۰۰ مورد آن در تبریز است.
وی با بیان این که سیاست های دولت سوق آموزش به سمت بخش خصوصی است،تصریح کرد: در حال حاضر چهار میلیون نفر ساعت در بخش دولتی و بیش از هشت میلیون نفر ساعت در بخش خصوصی  آموزش می بینند؛ که نشان از توجه سازمان فنی و حرفه ای به بخش خصوصی است.
کیان افزود: جای خوشحالی است که برای اولین بار آموزشگاه صنعت چاپ در تبریز افتتاح می شود که در این حوزه بیش از ۲۰ حرفه ی آموزش داریم و روز به روز نیز بر این رشته ها افزوده خواهد شد. و تمام استانداردهای آموزشی در این آموزشگاه و همچنین مدارک صادر شده برای فارغ التحصیلان بین المللی خواهد بود که قابل استفاده در سراسر دنیا است.
معاون آموزشی سازمان فنی و حرفه ای استان ادامه داد: تا به الان در این حوزه به روش استاد شاگردی آموزش انجام می شد ولی از حالا به بعد آموزش ها دارای انسجام و کلاسیک خواهند بود و فرد فارغ التحصیل دارای مدرک تحصیلی مربوطه خواهد شد.

صنعت چاپ، جز تاثیرگذارترین صنعت ها
در ادامه این مراسم، "زارعی" مدیر روابط عمومی و همچنین نماینده اتاق اصناف آذربایجان شرقی گفت: اتاق اصناف متولی اصناف و بازار استان است و در سال های گذشته مرکز آموزش اتاق اصناف افتتاح شده است و جز سیاست ها بود که تمام اتحادیه های تحت این اتاق بتوانند دارای مرکز آموزشی باشند.
وی صنف چاپ را حیات دوباره دانست و افزود: در زندگی روزمره بشر صنعت چاپ دارای جایگاه ویژه ای است و در سال های گذشته اگر صنعت چاپ نبود، کتب درسی و شاهنامه و... هم در دست نبود. جزو تاثیرگذارترین صنف ها، صنعت چاپ است، اگر کتب درسی نبود مگر امکان تدریس و آموزش بود؟
زارعی ادامه داد: حوزه اصناف خانواده بزرگ است و در سطح کلانشهر تبریز ۶۰ هزار نفر و در سطح استان بیش از ۱۰۰ هزار نفر دارای مجوز فعالیت در حوزه صنعت چاپ هستند و در آینده نیز امیدواریم این آموزشگاه افراد زبده ای را تحویل جامعه دهد. شاهد روزی باشیم که تمام اتحادیه ها دارای مرکز آموزشی باشند.
انتهای پیام/
افتتاح نخستین آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای در حوزه صنعت چاپ در تبریز فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار