تبریزیم(53)/

محله اسکالات تبریز را می شناسید؟ + تصاویر

1400/06/14 - 10:07 - کد خبر: 50029 نسخه چاپی

نصر: در ادامه معرفی محلات قدیمی تبریز به کوی اسکالات می رسیم؛ محله ای که از جمله محلات قدیمی تبریز به شمار می رود.

به گزارش نصر، در تبریز در خیابان راه آهن بین قونقاباشی و کوره باشی مکانی و محلی است به نام « اسکالات » که ایستگاه اتوبوس هم می باشد و اصطلاحا در زبان ترکی به این ایستگاه « اسكالات آغزی » گویند.
 

روزگاری پس از دایر شدن خطوط اتوبوسرانی تبریز در سال ۱۳۲۴ شمسی، قبل از اتوبوسرانی تهران، این محل ایستگاه خط ۵ « راه آهن - خطيب » بود و در بین مردم هم تا امروز به نام اسکالات معروف است.
 
 

در سال ۱۲۹۳ هجری شمسی ( ۱۹۱۴ میلادی ) که راه آهن جلفا به تبریز رسید و ایستگاه راه آهن ( واغزال ) احداث شد و از ایستگاه راه آهن تا مرکز شهر ( میدان باغ گلستان ) خط قونقا یا قطار شهری دایر گردید برای نگهداری وسایل یدکی قونقا وطويله اسبان و خوابگاه رانندگان قونقا ( سوروجیلر ) و از طرفی برای انبار کردن کالاهای بازرگانی که به مقصد اروپا و روسیه ارسال می شد مکانی مانند کاروانسرای بزرگی را در نظر گرفتند که آن مکان را اسکالات گفتند.
 
 

نام اصلی آن به زبان فارسی "اسکدار" و به زبان روسی "استا کاد" بود ولی به مرور زمان در تداول عامیانه این دو لغت تبدیل به اسکالات شد و تا امروز هم همین اصطلاح را به کار می برند.
 
 

قبلا در جوار اسکالات چندین کارخانه آبجوسازی ارامنه و آردسازی به نام « ساهاکیان » وجود داشت و اکنون هم این مکان تبدیل به انبار سیمان شده است.



انتهای پیام/
محله اسکالات تبریز را می شناسید؟ + تصاویر نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار