مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تبریز عنوان کرد:

آبیاری مزارع کشاورزی با فاضلاب در تبریز/ شهرداری مقصر اصلی آبیاری مزارع با فاضلاب

1400/06/10 - 10:37 - کد خبر: 49995 نسخه چاپی

نصر: مدیر جهادکشاورزی شهرستان تبریز گفت: یکی از معضلات این منطقه استفاده از آب فاضلاب برای کشاورزی است، چرا که گاه کشاورزان منطقه مجبور می‌شوند تا از آب فاضلاب استفاده کنند اما این امر تقصیر کشاورزان نیست بلکه باید شهرداری اجازه ورود آب فاضلاب به سطح مزارع را ندهد.

به گزارش نصر، فرامرز افشانی با بیان اینکه بخش کشاورزی یک بخش پویا و موثر در اقتصاد استان است، اظهار کرد: تبریز دارای چهار شهر، ۲ بخش، ۶ دهستان و ۷۱ آبادی بوده و سالانه بالای ۳۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این شهرستان تولید شده و بالای ۲۰۰ هزار تن محصول نیز فرآوری می‌شود.
وی با اشاره به وجود ۱۱۰ هزار هکتار مرتع در تبریز، افزود: بالای ۹۸ درصد از این مناطق با ورود اداره منابع طبیعی سنددار شده است؛ همچنین ۴۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی نیز در این شهرستان وجود دارد که ۲۲ هزار هکتار آن اراضی دیم و ۲۲ هزار هکتار نیز اراضی آبی هستند.
وی از وجود ۳۱ گلخانه با ۱۰۸ واحد کوچک و بزرگ در تبریز خبر داد و گفت: در سطح ۲۰۰۰ هکتار از اراضی تبریز، سبزی و صیفی کشت شده و حتی به استان‌های همجوار نیز صادر می‌شود. هرگونه فعالیت در جوار اراضی سبزیکاری تبریز باید با صیانت از این مزارع انجام گیرد و حتی به تازگی بر اساس مصوباتی که در تهران انجام گرفته و قرار است تا این مصوبه به استان ابلاغ یابد، نام پارک بزرگ تبریز به "باغات غرب تبریز" تغییر خواهد یافت.
افشانی تصریح کرد: یکی از معضلات دیگر این منطقه استفاده از آب فاضلاب برای کشاورزی است، چراکه گاها کشاورزان منطقه مجبور می‌شوند تا از آب فاضلاب استفاده کنند اما این امر تقصیر کشاورزان نیست بلکه باید شهرداری اجازه ورود آب فاضلاب به سطح مزارع را ندهد.
وی اضافه کرد: جهاد کشاورزی در راستای جلوگیری از استفاده کشاورزان از آب فاضلاب، اقدام به مجهز ساختن مزارع به سیستم‌های آبیاری کم فشار می‌کند اما نیاز است تا مسئله فاضلاب به صورت جدی حل شود. 
مدیر جهادکشاورزی شهرستان تبریز از تولید ۱۲ هزار تن گندم و ۴۰۰۰ تن جو در اراضی شهرستان تبریز خبر داد و افزود: در سطح ۲۰۰۰ هکتار اراضی تبریز، محصول کلزا تولید می‌شود. محصولات دیگری چون زعفران نیز در این منطقه در سطح هفت هکتار کشت می‌شود که برنامه داریم تا کشت این محصول را توسعه دهیم.
وی ادامه داد: ۶۴ واحد گاوداری صنعتی، ۵۱۴ واحد گاوداری سنتی، ۲۶ واحد مرغ گوشتی، ۲۲ واحد پرورش مرغ تخمگذار و ۲ واحد پرورش مرغ مادر در تبریز فعالیت می‌کنند. ۸۰ واحد صنایع تبدیلی نیز در این شهرستان دارای مجوز هستند و واحدهای بسیاری نیز هنوز موفق به اخذ مجوز نشده‌اند.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان تبریز، متذکر شد: تبریز از نظر تولید کلزا و سبزی و صیفی دارای رتبه نخست استانی از نظر صنایع تبدیلی و تولید عسل دارای رتبه دوم، از لحاظ تولید تخم‌مرغ رتبه چهارم و از لحاظ گوشت قرمز رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است.
وی خاطرنشان کرد: عمده محصولات کشت شده در تبریز شامل گندم، جو، علوفه، گوجه سردرود، سبزی و صیفی، گیاهان دارویی، محصولات دامی و ... شده و ۱۱ تعاونی بخش کشاورزی در تبریز فعالیت می‌کنند که ۲ تعاونی سبزی و صیفی مخصوص اراضی حکم‌آباد و قراملک و تعاونی گاومیش‌داران از تعاونی‌های جدیدی است که تاسیس شده‌اند. تبریز از لحاظ پرورش گاومیش به ساماندهی و اصلاح نژاد لازم دارد که این امر از طریق تعاونی پیگیری می‌شود.
انتهای پیام/
آبیاری مزارع کشاورزی با فاضلاب در تبریز/ شهرداری مقصر اصلی آبیاری مزارع با فاضلاب خبرگزاری فارس


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار