متخصص بیماری های عفونی مطرح کرد:

سونامی سرطان پستان در بانوان بعد از کرونا

1400/06/10 - 10:16 - کد خبر: 49965 نسخه چاپی

نصر: متخصص بیماری های عفونی گفت: سی تی اسکن مبتلایانی که هفته اول مراجعه می کنند، فاقد جواب قطعی است و برای پزشکان نیز ملاک نیست لذا سی تی اسکن در بیماران کرونایی باید در روزهای 7، 8، 9، 10 و 11 که فرد دچار علائمی مثل سرفه، تنگی نفس شدید، خلط زیاد یا درصد اشباع اکسیژن بیمار کمتر از 93 درصد باشد.

به گزارش نصر، دکتر "مهدی حق دوست" با اشاره به اینکه اسکن برای همه بیمارانی که درگیر بیماری کرونا هستند، لازم نیست، اظهار کرد: در شرایط کرونایی با توجه به اوج همه گیری این بیماری بسیاری از مردم از ترس ابتلا به کرونا درخواست انجام سی تی اسکن ریه دارند در حالیکه ضرورتی به این کار نیست.
وی با بیان اینکه به علم و آگاهی پزشکانی که بیماران خود را روز اول به اسکن می فرستند، باید شک کرد، افزود: علی رغم هزینه بر بودن انجام سی تی اسکن هم برای بیماران و هم برای سازمان تامین اجتماعی، این دستگاه 60 تا 100 برابر بیشتر از رادیوگرافی اشعه ایجاد می کند که برای سیستم بدن بسیار خطرناک است.


 
دکتر حق دوست با بیان اینکه در آینده نزدیک شاهد سونامی سرطان پستان در بانوان خواهیم بود، تاکید کرد: زمانی که فردی سی تی اسکن انجام می دهد برخی ارگان های مهم بدن در معرض تابش اشعه قرار می گیرند، مانند تیروئید و پستان و همان طور که می دانیم سرطان پستان شایع ترین نوع سرطان در خانم ها است.
متخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه نباید از عوارض هولناک تشعشعات سی تی اسکن به راحتی عبور کرد، گفت: سی تی اسکن بی ‌رویه می ‌تواند بعد از چند سال به دلیل مضرات اشعه ایکس به صورت سرطان خود را نشان دهد. مردم باید بدانند انجام سی تی اسکن ‌های بی ‌رویه و بدون اندیکاسیون و صلاحدید پزشک متخصص، باعث افزایش دوز تجمعی اشعه در جامعه و افراد شده و احتمال اینکه در سال ‌های آینده با سونامی سرطان ناشی از پرتوهای ایکس سی تی اسکن‌ مواجه شویم دور از ذهن نخواهد بود.


 
دکتر حق دوست تصریح کرد: سی تی اسکن مبتلایانی که هفته اول مراجعه می کنند، فاقد جواب قطعی است و برای پزشکان نیز ملاک نیست لذا سی تی اسکن در بیماران کرونایی باید در روزهای  7، 8، 9، 10 و 11 که فرد دچار علائمی مثل سرفه، تنگی نفس شدید، خلط زیاد یا درصد اشباع اکسیژن بیمار کمتر از 93 درصد باشد.
معاون پشتیبانی سازمان نظام پزشکی تبریز اذعان کرد: در حیرت مانده ام که چرا سیستم بهداشت و درمان و وزیر بهداشت سابق تا بحال به چنین مسئله مهم و حیاتی نپرداخته و یا با اطلاع رسانی وسیع و انتشار مطالب مرتبط در صدد پیشگیری از رخدادهای فاجعه بار برنیامده است؟! از مردم خواهش میکنم سی تی اسکن را همانند نخود و کشمش تشبیه نکنند و آسیب اشعه هارا به شوخی نگیرند. گاهی اوقات بانوانی را ویزیت می کنیم که سرخود چهار دفعه سی تی ااسکن رفته است.
انتهای پیام/
سونامی سرطان پستان در بانوان بعد از کرونا سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار