تبریز، شهر زندگی/

نگاهی به برنامه‌ها و اهداف شهردار منتخب تبریز

1400/06/09 - 11:34 - کد خبر: 49929 نسخه چاپی

نصر: پنجاه و هفتمین شهردار تبریز عصر دیروز در حالی انتخاب شد که ارائه برنامه‌ای جامع و مطابق با ظرفیت‌ها و مسائل واقعی شهر از مهمترین دلایل انتخاب وی بود.

به گزارش نصر، عباس رنجبر با ارائه برنامه‌ای منسجم با محوریت ساماندهی نیروی انسانی و اصلاح وضع موجود، حمل و نقل و ترافیک، شهر هوشمند و شهر الکترونیک، توسعه فرهنگی و هنری، درآمد پایدار و خزانه متمرکز، مبارزه با فساد، برنامه ریزی برای حاشیه نشینی و... موفق به کسب ۷ رای موافق از سوی شورای شهر تبریز شد.
در ادامه این مطلب بخش‌های مختلفی از برنامه شهردار جدید تبریز مرور می‌شود.

معماری و شهرسازی
تبریز به عنوان کلان‌شهری با شرایط ویژه بدون شک نیازمند توجهی ویژه به مسائل معماری و شهرسازی دارد. با توجه به همین موضوع شهردار جدید تبریز برنامه‌هایی همچون بازنگری و پیشنهاد ضوابط تشویقی برای رونق ساخت و ساز در بافت فرسوده، تهیه و طی مراحل تصویب ضوابط خاص مناطق حاشیه نشین برای ساماندهی آنها، بررسی و ارائه طرح‌های لازم برای حفاظت و صیانت از حریم شهر، انجام مطالعات لازم در خصوص روستاهای الحاقی به شهر برای کنترل توسعه و گسترش آنها را مورد تاکید قرار داده است.
از دیگر برنامه های رنجبر در حوزه شهرسازی می توان به تکمیل سامانه شهرسازی با قابلیت دسترسی عموم شهروندان، بازنگری و اصلاح فرایندهای مورد عمل، ارائه طرح و اصلاح ضوابط در راستای ارتقای کیفیت سیما، منظر و نمای شهری، توجه به ایجاد فضاهای گردشگری و پارک‌های بزرگ در نقاط مختلف شهر، کنترل و مدیریت بر ساخت و سازهای غیر مجاز ز تقویت ساختار و همچنین تقویت ساختار رسیدگی به تخلفات ساختمانی با رویکرد بازدارندگی و پیشگیری از گسترش آنها اشاره کرد.

حمل و نقل و ترافیک
گره‌های ترافیکی و موضوعات مربوط به حمل و نقل شهری همواره گریبان شهرهای بزرگ ایران را گرفته و ساز و کارهای متفاوتی برای حل این مشکل اتخاذ شده است.
شهردار جدید تبریز بخش مهمی از برنامه خود را به این حوزه اختصاص داده و موضوعاتی همچون انجام مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تبریز، تکمیل رینگ‌های اصلی ترافیک مثل کمربندی میانی، مطالعه و شروع امتداد اتوبان پاسداران به کنارگذر غربی تبریز، احداث مسیر هفت کیلومتری دوکمال با رویکرد ترافیکی، شهر سازی و گردشگری و بهسازی، نوسازی و توسعه ناوگان اتوبوسرانی و تاکسی‌رانی از جمله مواردی است که در برنامه او مشاهده می‌شود.
توسعه سیستم‌های حمل و نقل هوشمند، برنامه ریزی و اولویت‌بندی توسعه شبکه معابر و تقاطع‌های غیرهمسطح بر اساس مطالعات طرح جامع ترافیکی و سایر مطالعات موضعی، تامین مقدمات و ایجاد شرایط برای تسهیل سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های حوزه حمل و نقل همچون ایجاد پارکینگ‌های طبقاتی و مکانیزه، پیگیری تکمیل خطوط اصلی متروی تبریز، مطالعات لازم برای رفع اشکالات طراحی خطوط مترو از دیگر این موارد خواهد بود.
ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای نیز به عنوان مطالبه ای همیشگی از سوی شهروندان از جمله مواردی است که در این برنامه گنجانده شده است.

برنامه ریزی در حوزه حمل و نقل عمومی
راهکارهای کوتاه مدت در این خصوص شامل توسعه ناوگان اتوبوسرانی و حمل و نقل عمومی، تکمیل و بهره‌برداری کامل از خط ۱ مترو و حمل و نقل ترکیبی در ایستگاه‌های آن و مطالعه و ایجاد پایانه‌های اتوبوسرانی و پارک‌سوارها در بعضی از ایستگاه‌های مترو است.
همچنین  راهکارهای بلندمدت نیز شامل پالایش هسته مرکزی شهر از تولیدی‌ها و خرده فروشی‌های غیر ضروری با رویکرد کاهش سفرهای روزانه و انتقال آنها به مگامال‌های حاشیه‌ای، طراحی و ایجاد شریان‌های اصلی شمال-جنوب و برنامه‌ریزی برای احداث پارکینگ‌های طبقاتی به صورت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی خواهد بود.

فنی و عمرانی
برنامه‌ریزی رنجبر در حوزه عمران و توسعه شهری نیز شامل نکات قابل تاملی است که از آن جمله می‌توان به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام موجود مثل میدان آذربایجان، شهید کسایی و وادی رحمت، مطالعه و اجرای شبکه جمع آوری آب‌های سطحی، توسعه بوستان‌های محله‌ای، توسعه مراکز ورزش محلات، پیگیری مطالعه و احداث کمربندی جنوبی تبریز از وزارت راه و شهرسازی و همچنین پروژه میدان بزرگ شهر اشاره کرد.

خدمات شهری و فضای سبز
بدون شک این دوره از مدیریت شهری تبریز هم توجه به نگهداری و توسعه فضای سبز را مورد تاکید قرار داده و این موضوع در برنامه ارائه شده از سوی شهردار جدید نیز به چشم می‌خورد.
برنامه پیشنهادی او در حوزه فضای سبز شامل ساماندهی ائل‌گلی به عنوان اتاق میهمان شهر، انتقال تفریحات پر سر و صدا به ائل‌باغی و پارک عباس میرزا، ایجاد پارک‌هایی در مقیاس شهری در مناطقی همچون ارم، قراملک، آخمقیه، سازماندهی و پیگیری جدی مشارکت در ایجاد فضای سبز در محوطه سازمان‌ها و مراکز عمومی و اداری، ارائه تسهیلات برای سازندگانی که در پشت بام ساختمان‌ها فضای سبز ایجاد نمایند، اهتمام در حفظ باغات درون شهری و درختان میوه است.
او برای حوزه خدماتی نیز برنامه‌هایی مثل توسعه، نوسازی و مکانیزه نمودن ناوگان خدمات شهری، بهینه سازی فرآیندها و مدیریت پسماند شهری و بیمارستانی، مطالعه و بهینه‌سازی طرح‌های تفکیک در مبدا، رسیدگی به رفاه و بهداشت کارگران خدمات شهری، توسعه و کنترل زباله‌گاه مرکزی، ایجاد نخاله‌گاه حداقل در دو نقطه از شهر با احداث کارخانه بازیافت و تولید مصالح از نخاله‌ها را تدارک دیده است.
توسعه بازارچه‌های محلات و ساماندهی مشاغل مزاحم شهری با رویکرد جلوگیری از تاثیر منفی بر ارزش اماکن مجاور، ایجاد اختلال در ترافیک شهری، ایجاد آلودگی صوتی و زیست محیطی و سد معبر از دیگر این موارد است.
فرهنگی هنری، ورزشی و اجتماعی
تدوین استراتژی کلان فرهنگی شهر تبریز، توجه به مقوله فرهنگ عمومی و تقویت سازمان‌های مردم نهاد، ایجاد هماهنگی لازم میان حوزه فرهنگی شهرداری و سایر نهادهای فرهنگی، افزایش سطح ارتباطات و تبادلات فرهنگی و هنری با دیگر شهرهای ایران و جهان، اتخاذ رویکرد بسترسازی مناسب برای عملیاتی نمودن نظرات چهره‌های فرهنگی، حمایت، تقویت و توسعه رسانه‌های محلی، ایجاد دانشکده شهروندی در راستای افزایش آگاهی شهروندان از حقوق و تکالیف شهروندی و ایجاد محل‌ها و مکان‌ها برای اجرای برنامه‌های حمایتی از اقشار آسیب پذیر ارکان مهم برنامه شهردار جدید تبریز در حوزه فرهنگی است.
توسعه ورزش محلات و ورزش همگانی، ایجاد پایگاه‌های آموزشی و تربیت قهرمانی با همکاری اداره کل تربیت بدنی و برگزاری مسابقات محله‌ای، فرامحله‌ای و منطقه‌ای با همکاری اداره کل تربیت بدنی نیز برنامه وی در زمینه ورزش و تندرستی به شمار می‌رود.
توسعه گردشگری شهری و توسعه فضاهای علمی و فرهنگی هم از دیگر این موارد است.

حوزه مالی و اقتصادی
ایجاد خزانه متمرکز برای هزینه‌های توسعه به صورت متوازن در کل شهر، پیگیری پرونده‌های راکد در حوزه شهرسازی و ماده صد، پیگیری اخذ سهم شهرداری از محل یک درصد عوارض دولت و مالیات بر ارزش افزوده، اصلاح فرایند تخصیص و اجرایی بودجه، مطالعه و امکان سنجی برای ایجاد ارزش افزوده در املاک شهرداری، تهیه برنامه لازم برای استفاده از منابع بانکی در پروژه‌های خاص مانند مترو و حاشیه نشینی و فروش املاک مازاد و تبدیل به پروژه‌های زیرساختی برای ایجاد فرصت‌های جدید شهری مانند پروژه دوکمال و اگری کالچر – پارک‌ها برنامه عباس رنجبر در حوزه مالی و اقتصادی است.
تهیه طرح جامع مدیریت پیشگیری و کاهش آسیب‌پذیری شهر در برابر زلزله
محله بندی و حوزه بندی شهر و تعیین نفرات مسئول در هر محله و آموزش آنها
مطالعه و تعیین محل‌های اسکان مردم در مواقع خطر
برنامه‌ریزی، احداث و تجهیز سالن‌های چند منظوره برای استفاده در ورزش و آموزش در مواقع عادی و اسکان در مواقع اضطراری بر اساس مطالعات فوق
ساماندهی حاشیه‌نشینی
برنامه شهردار جدید تبریز برای موضوع مهم حاشیه‌نشینی که یکی از چالش‌های عمده شهر بوده، بر چهار محور استوار است.
انتقال (احداث مجتمع‌ها و ساختمان‌ها و انتقال از آنها)، توانمندسازی (تدوین ضوابط، صدور پروانه رایگان، اصلاح معابر و پرداخت بخشی از هزینه احداث با استفاده از تکنولوژی‌های نوین ساختمانی)، ایجاد کوی و محله‌هایی با ضوابط خاص و همچنین مدیریت بر روستاهای اطراف که وارد محدوده شهر شده‌اند و روستاهایی که در خارج از محدوده بوده و مستعد گسترش حاشیه‌نشینی هستند.
انتهای پیام/
 نگاهی به برنامه‌ها و اهداف شهردار منتخب تبریز نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار