گزارش/

امید به تحقق تعمیق ارتباط دوسویه دولت با دانشگاه‌ها

1400/06/08 - 11:32 - کد خبر: 49849 نسخه چاپی

نصر: ضرورت ارتباط با دانشگاه ها به عنوان رکن و محور اصلی توسعه و پیشرفت جامعه، همواره مورد تاکید دولتمردان بوده، اما در عمل جمعیت قابل توجهی از نخبگان دانشگاهی نتوانسته اند در رفع مشکلات کشور نقش آفرینی کنند که امید می رود این نقیصه در دولت سیزدهم برطرف شود.

به گزارش نصر، لزوم تعمیق ارتباط میان دانشگاه و نهادهای تصمیم ساز و تصمیم گیر در سالیان همواره گذشته مطرح بوده و در برخی موارد نیز نتایج خوبی بدست آمده، ولی استمرار این همکاری ها بسیار کمتر از ظرفیت بالای دانشگاه های کشور بوده است. 
البته در عرصه های اقتصادی و مدیریتی، استفاده از ظرفیت علمی و پژوهشی دانشگاه ها بسیار کمتر از بخش صنعت بوده و نهاد دانشگاه در دهه های گذشته نتوانسته است برای رفع بسیاری از چالش های مدیریت کلان و خرد و معضلات اقتصادی کشور سهم درخور توجهی داشته باشد. 
بنا بر اعتقاد دانشگاهیان، دولتمردان در مواجهه با دانشگاه و دانشگاهیان همواره از موضع قدرت و بالاتر برخورد می کنند و  اصراری بر لزوم استفاده از ظرفیت ها و توانایی های نخبگان دانشگاهی در چرخه سیاست سازی های و سیاست گزاری های ندارند.
نخبگان دانشگاهی معتقدند که استفاده از نظرات کارشناسی و مشورتی آنان در اداره کشور تاکنون بیشتر در حد حرف مانده است؛ آنان انتظار دارند تا این مطالبه عمومی بر زمین مانده در دولت سیزدهم از شعار به واقعیت تبدیل شده و مردم، سهم دانشگاه و دانشگاهیان را در توسعه جامعه لمس کنند. 

دانشگاه ها باید مساله محور باشند
رییس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی و واحد تبریز  گفت: دانشگاه‌ها باید مسئله محور بوده در واقع به سمت رفع مشکلات و مسائل کشور سوق پیدا کنند و راهکارهای عملی ارائه دهند.
عزیز جوانپور در گفتگو با خبرنگار اظهار کرد: مسوولان کشور باید به سمت میدان دادن به رشته‌های علوم انسانی در رفع مشکلات مدیریتی و اقتصادی حرکت کرده و مشکلات را به دانشگاه ها ارجاع دهند. 
وی یادآور شد: دولت باید مسایل خود را به آموزش عالی ارجاع دهد و از آنها در حل مسئله کمک بخواهد در واقع مسوولان به دانشگاه‌ها نگرش محض آموزش محوری نداشته باشند بلکه از نخبگان دانشگاهی در حل مسائل اقتصادی و مدیریتی کشور کمک بگیرند.
وی افزود: اکنون شرایط به گونه‌ای شده که نخبگان تنها برای دانشگاه پرورش می‌یابند در حالی که دانشگاه می تواند برای رفع مشکلات جامعه راهکار ارایه دهد.
سیستم مدیریت کشور باید با فناوری ها و آخرین دستاوردهای علمی و روز دنیا مسلح شود
جوانپور افزود: سیستم مدیریت کشور باید با فناوری ها و آخرین دستاوردهای علمی و روز دنیا مسلح شود و بر این اساس به پیش برود.
وی با تاکید بر اینکه رفع مشکلات اقتصادی کشور اولویت است، گفت: دانشگاه می‌تواند در این ارتباط نیز حلال مشکلات باشد همانطور که تا حدودی در حوزه صنعت به دانشگاه مراجعه می‌شود ولی در حوزه مدیریت، اقتصاد و تجارت که زیرمجموعه‌ای از علوم انسانی می باشد به دانشگاه مراجعه نمی شود.
وی همچنین با اشاره به اینکه تکنولوژی های صنعتی امکان مهندسی معکوس داشته و قابل تولید در داخل است، گفت: علوم انسانی باید محصول داخل خود کشور باشد و امکان واردات آن نیست چون محصول تمدن، تاریخ و فرهنگ آن کشور به حساب می آید بر این اساس نسبت به مدیریت های بومی هر کشور نیز باید به خوبی از علوم انسانی استفاده کرد. علوم انسانی باید محصول داخل خود کشور باشد و امکان واردات آن نیست چون محصول تمدن، تاریخ و فرهنگ آن کشور به حساب می آید بر این اساس نسبت به مدیریت های بومی هر کشور نیز باید به خوبی از علوم انسانی استفاده کرد.
جوانپور همچنین با تاکید بر اینکه استفاده از جوانان و نخبگان برای مدیریت کشور یک ضرورت است، گفت: مقام معظم رهبری نیز در این راستا فرمایشاتی دارند که باید به آنها عمل کرد در واقع باید عرصه مدیریتی را برای جوانان مهیا کرد تا در سطوح پایین مدیریتی آماده ورود به سطوح بالای مدیریتی کشور شوند.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی تاکید کرد: دولت باید به جوانان و نخبگان در عرصه مدیریت میدان دهد به طوری که بتوانند از علم، فناوری، ابتکار و خلاقیت آنها در سطوح مدیریتی بالا بهره مند شوند.
وی یادآور شد: البته در دولت‌های گذشته با وجود بیان این نکات باوری به نخبگان و جوانان در میدان عمل وجود نداشت و به هیچ عنوان عرصه باز نشد.
وی گفت: کابینه گذشته سن بالایی داشت و از نخبگان نیز به خوبی استفاده نشد در حالی که جوانان خوشفکری وجود دارد که می‌توانند موجب پویایی و نشاط کشور در زمینه های مختلف شوند.
وی با اشاره به ویژگی‌های مدیران جوان، گفت: جوانان به دنبال آرمان‌گرایی بوده و انگیزه کافی برای تلاش را دارند از طرفی مسائل دنیوی و تعلقات دنیوی در آنها حداقل است.
جوانپور همچنین با اشاره به ویژگی های بارز برای موفقیت دولت و کابینه جدید، خاطر نشان کرد: مدیریت جهادی مبارزه با فساد باید از اولویت‌های دولت باشد تا بتواند نواقصات موجود را جبران کند.
وی ادامه داد: مسئولان باید همیشه پای کار بوده و تلاش آنها طوری باشد که در صف باشند نه در ستاد، بر این اساس دولت مشکلات زیر مجموعه های مختلف را باید بررسی کرده و با قاطعیت و سرعت لازم مشکلات را سر و سامان دهند.
جوانپور خاطرنشان کرد: در غیر این صورت با روال دولت‌های گذشته یکی خواهند بود و پس از مدتی در واقع هیچ اتفاق جدیدی نمی افتد.
ضرورت رشد متوازن تحقیق و توسعه فناوری دانشگاه ها و برنامه ریزی جهت هدایت تولیدات علمی برای رفع نیازهای اساسی کشور
رییس دانشگاه پیام نور تبریز نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: رمز موفیقت هر دولتی، مردمی بودن، شایسته سالاری، نگرش و ایمان راسخ به توانمندی‌های داخلی در کنار تعامل منطقی با سایر کشورهاست. 
داود فضلی اظهار کرد: عدالت یکی از مفاهیم مهم و ارزشی برای تمام جوامع بشری به ویژه تحقق آن یکی از آرمان های  انقلاب شکوهمند ایران اسلامی می باشد و تجربه نشان داده که تحقق عدالت مقدمه توسعه پایدار هر کشوری در تمام ابعاد است.
وی یادآوری کرد: همان طوری که در دوران تبلیغات انتخاباتی، واژه عدالت یکی از وعده های کلیدی در برنامه های نامزدهای ریاست جمهوری بوده است، به طور قطع مردم نیز در انتخاب اصلح خود حساب ویژه ای روی این واژه باز کرده و اکنون انتظار به حق تحقق آن را خواهند داشت.
رییس دانشگاه پیام نور تبریز با اشاره به انتطارات از دولت جدید، گفت: عمل به وعده های انتخاباتی، نگاه ویژه به رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، داشتن برنامه عملیاتی ویژه برای رفع مشکل اشتغال، مسکن و ازدواج جوانان، ساماندهی وضعیت آموزش و  پژوهش در آموزش و پرورش و مراکز آموزش عالی، نگاه ویژه به مسائل فرهنگی و تربیتی در جامعه، دفاع از آرمان های امام راحل، انقلاب و اقتدار و عزت کشور در تمام مناسبات داخلی و خارجی از عوامل موفقیت در دولت جدید می تواند باشد. 
وی با تاکید بر ضرورت تلاش برای توسعه درون زا توسط دولت سیزدهم اضافه کرد: خوش بینی و نگاه افراطی به خارج شاید در کوتاه مدت بتواند رنگ و بوی توسعه، پیشرفت و رفاه را در جوامع القاء نماید ولی تجربه سال های اخیر بویژه در منطقه خاورمیانه بi خوبی نشان دهنده این است که این امید واری چیزی بیشتر از سراب نمی باشد.
فضلی گفت: عدم وابستگی و وامداری به جناح سیاسی خاص و اعتقاد قلبی و عملی به شایسته سالاری، استفاده حداکثری از ظرفیت همه جناح ها در اداره کشور، مردمی بودن و شفافیت کل بدنه دولت، تعامل ویژه با مراکز آموزش عالی و  استفاده از دانش و توانمندی نخبگان به ویژه جوانان، مبارزه جدی با فساد و رانت و پرهیز از اشرافی گری، برنامه ویژه عملیاتی برای توسعه همه جانبه کشور به ویژه مناطق محروم از دیگر نکاتی است که باید کابینه به آن توجه ویژه ای داشته باشد. 
وی با اشاره به نقش آموزش عالی در توسعه و پیشرفت کشورهای مختلف اضافه کرد: ارائه برنامه مدون و عملیاتی در تحقق ماموریت های تکلیف شده توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب بویژه استفاده از جوانان نسل دوم انقلاب، ساماندهی مراکز آموزش عالی، بازنگری جدی در رشته های دانشگاهی بر اساس شرایط بومی مناطق و پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حد نیاز های موجود و رفع مشکل بیکاری دانش آموختگان می تواند از جمله رویکردهای کابینه دولت سیزدهم در این حوزه باشد.
وی از تلاش برای رشد متوازن بین تربیت دانشجو، تحقیق و پژوهش و توسعه فناوری در دانشگاه ها، برنامه ریزی جهت هدایت تولیدات علمی به سمت رفع نیازهای اساسی کشور و پرهیز از نگاه افراطی به تولید صرفا مقاله، پرهیز از مدرک گرایی و توجه ویژه به مباحث مهارت آموزی، تخصص و فناوری و عزم و ارده قوی در تحقق ارتباط متقابل دانشگاه با جامعه و صنعت را از دیگر پیشنهادهای خود برای موفقیت دولت سیزدهم در حوزه آموزش عالی دانست.
وی از تلاش برای رشد متوازن بین تربیت دانشجو، تحقیق و پژوهش و توسعه فناوری در دانشگاه ها، برنامه ریزی جهت هدایت تولیدات علمی به سمت رفع نیازهای اساسی کشور و پرهیز از نگاه افراطی به تولید صرفا مقاله، پرهیز از مدرک گرایی و توجه ویژه به مباحث مهارت آموزی، تخصص و فناوری و عزم و ارده قوی در تحقق ارتباط متقابل دانشگاه با جامعه و صنعت را از دیگر پیشنهادهای خود برای موفقیت دولت سیزدهم در حوزه آموزش عالی دانست.
چاپ مقاله و انجام پژوهش‌های محدود، جوابگوی توسعه و پیشرفت کشور نیست
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان‌شرقی  نیز گفت: بهره‌مندی کابینه جدید و دولت از منابع و امکانات بومی و منطقه‌ای ظرفیت جدیدی ایجاد می کند که برای توسعه و پیشرفت کشور مفید است.
فرزان قالیچی در گفت و گو با خبرنگار اظهار کرد: در برهه کنونی که مشکلات عدیده ای از جمله معضلات اقتصادی در کشور وجود دارد که به واسطه وجود تحریم‌ها و هم به واسطه سوء مدیریت ها به وجود آمده، باید در کنار استفاده از ظرفیت های جدید در مناطق پیرامونی کشور، موجب بازگشت امید و رفع مشکلات، با تکیه بر آرمان‌های انقلاب و رهبری شد.
وی با اشاره به لزوم اهتمام کابینه جدید برای بهره گیری از همه ظرفیت های ممکن در اقصای نقاط ایران اسلامی گفت: عملکرد غلط برخی مدیران و نفوذ عوامل دشمن در تصمیم گیری ها، موجب به وجود آمدن برخی مسائل اقتصادی در کشور شده و مردم و نظام اسلامی را دچار چالش کرده است؛ بر این اساس باید در کشور از ذخایر عظیم نیروی انسانی، منابع طبیعی و معدنی استفاده مناسبی شود تا بتوان مشکلات را در تمام عرصه ها رفع کرد.
قالیچی با اشاره به اینکه امروز اولین روز کاری کابینه جدید است، یادآوری کرد: کار جهادی همراه با انرژی جدید و روحیه مضاعف می تواند جزو ویژگی های کابینه جدید باشد تا در سایه آن، بتوان مشکلات موجود را برطرف کرد؛ البته تمام دولت ها در عملکرد خود به نوعی دچار نقصان هایی شده اند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی همچنین تاکید کرد: وجود همدلی بین مجموعه دولت و سایر ارکان نظام و روحیه جهادی می تواند در موفقیت کابینه جدید بسیار موثر باشد و با استفاده از ثروت عظیم نیروی انسانی و نعمت های خدادادی در اقصی نقاط کشور و با تکیه بر منابع بومی و محلی به موفقیت‌های مهمی دست یافت.
قالیچی همچنین با اشاره به نقش مهم و موثر نظارت گفت: عدم وجود نظارت و نبود ساز و کارهای آن موجب شده تا توزیع عدالت و منابع در کشور تا به امروز به درستی انجام نشود.
وی همچنین با اشاره به این که تمرکززدایی، توسعه عدالت اجتماعی و افزایش نقش نظارتی دولت می تواند در توسعه عدالت و رفع مشکلات موجود تاثیرگذار باشد، افزود: فعال کردن ظرفیت های مناطق نیز می تواند تاثیر بیشتری از منابع مالی، اعتبارات و همین طور درآمدهای نفتی داشته باشد.
استفاده از ظرفیت های علمی دانشگاه در رفع مشکلات کشور 
رییس دانشگاه علمی کاربردی آذربایجان شرقی افزود: در حوزه آموزش عالی نیز با کسب رای اعتماد مجلس خوشبختانه وزیری کاربلد و علمی در راس کار وزارت علوم قرار گرفت که این حوزه را به خوبی می‌شناسد.
وی ادامه داد: بر این اساس انتظار می رود نظام آموزش عالی به سمت پرداخت به رفع مشکلات کشور از طریق کارگیری ظرفیت‌های دانشگاه ها و مراکز علمی و سوق دادن نظام آموزش عالی به این سمت گام بردارد.
قالیچی یادآوری کرد: به جز در چند رشته مثل فناوری نانو و صنایع دفاعی، ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و مراکز علمی و اعضای هیئت علمی برای رفع مشکلات کشور و توسعه و پیشرفت به شکل شایسته ای مورد استفاده قرار نگرفته است به جز در چند رشته مثل فناوری نانو و صنایع دفاعی، ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و مراکز علمی و اعضای هیئت علمی برای رفع مشکلات کشور و توسعه و پیشرفت به شکل شایسته ای مورد استفاده قرار نگرفته است؛ البته با بهره گیری از این ظرفیت ها  می توان به خوبی در راستای اقتصاد مقاومتی نیز قدم برداشت و به نظام مهارتی که در این جهت قرار دارد، به خوبی پرداخت کرد.
وی ادامه داد: توجه به ارزش‌های کیفی، نیروهای مهارتی و افزایش تولید می تواند نقش وزارت علوم را بیش از پیش برجسته کرده و بایسته است که این وزارتخانه در دوره جدید تنها چاپ مقاله و پژوهش را مبنای حرکت خود قرار ندهد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی تاکید کرد: تنها چاپ مقاله و انجام پژوهش‌های محدود، جوابگوی توسعه و پیشرفت کشور و دانشگاه ها نیست.
انتهای پیام/
امید به تحقق تعمیق ارتباط دوسویه دولت با دانشگاه‌ها خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار