رئیس دادگستری تبریز در گفت وگو با نصر خبر داد:

ورود ماهانه ۲۱ هزار پرونده به قوه قضائیه تبریز/ مسائل اقتصادی، مهم ترین دلیل افزایش پرونده

1400/06/09 - 14:48 - کد خبر: 49836 نسخه چاپی

نصر: رئیس دادگستری تبریز گفت: هر ماهه به طور متوسط بالای ۱۲ هزار پرونده به دادگستری تبریز ارجاع داده می شود و ۹ هزار پرونده نیز به شورای حل اختلاف ارجاع داده می شود که در کل، ماهانه ۲۱ هزار پرونده ورودی داریم.

به گزارش نصر، "محمد نقی پور شادلو" در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نصر از افزایش هر ساله پرونده های ورودی به دادگستری خبر داد و تصریح کرد: هر ساله نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود ۱۰ درصد پرونده های ورودی به دادگستری افزایش پیدا می کند  
وی متوسط زمان رسیدگی به پرونده را دو ماه اعلام کرد و افزود: با توجه به کثرت پرونده های ورودی، تمام همکاران در قوه قضائیه نهایت تلاش خود را می کنند تا در کم ترین زمان ممکن پرونده ها رسیدگی شوند که علاوه بر تلاش تمام همکاران، در سایه مدیریت خردمندانه رئیس کل دادگستری استان است که با حساسیت تمام، موضوع را شخصا پیگیری می کنند.
وی افزود: با این که زمان متوسط رسیدگی به پرونده ها دو ماه است، ولی در غالب شعبات این زمان زیر  یک‌ ماه است و حتی در بعضی شعبات به یک هفته نیز کاهش داشته است.
 

وی افزود: همکاران قضات از طریق تلفن با طرفین پرونده تماس می گیرند و به دادگاه دعوت می نمایند تا زمان رسیدگی به پرونده ها کاهش یابد.

ورود ماهانه ۲۱ هزار پرونده به دادگستری تبریز
رئیس دادگستری تبریز به جرائم برتر در استان اشاره کرد و اذعان داشت: توهین، ایجاد ضرب و جرح، نزاع دسته جمعی، کلاهبرداری، تهدید، تصرف از جمله جرائمی هستند که در استان به میزان بالایی اتفاق می افتند.
رئیس دادگستری تبریز در ادامه سخنان خود به تعداد پرونده هایی که در هر شعبه رسیدگی می شود، اشاره کرد و گفت: در دادگاه خانواده ۲۰۰ پرونده، در دادگاه کیفری ۱۷۵ پرونده، در دادگاه حقوقی ۱۴۰ پرونده در هر ماه رسیدگی می شود.
وی ادامه داد: هر ماهه به طور متوسط بالای ۱۲ هزار پرونده به دادگستری تبریز ارجاع داده می شود و ۹ هزار پرونده نیز به شورای حل اختلاف ارجاع داده می شود که در کل، ماهانه ۲۱ هزار پرونده ورودی داریم.

 

مسائل اقتصادی، مهم ترین دلیل افزایش پرونده
وی به علل افزایش ورودی پرونده های دادگستری اشاره کرد و اذعان داشت: مهم ترین علت در افزایش پرونده ها، عوامل اقتصادی و تورم حاکم بر جامعه است، که در این راستا پرونده های مربوط به فسخ معامله نسبت به مدت مشابه سال قبل از افزایش بسیار چشم گیری برخوردار است.
وی فراوانی پرونده های مهریه در دادگاه خانواده را بسیار زیاد عنوان کرد و افزود: مطالبه مهریه از سوی زوجه و تقاضای تسقیط مهریه از سوی زوج در پی گران شدن سکه در حال افزایش است. اگر قبل از این هر سه ماه یک سکه به عنوان مهریه  از طرف زوج در اختیار زوجه قرار می گرفت، الان در پی گرانی سکه هر ۱۰ ماه تنها یک سکه در اختیار زوجه قرار می گیرد.
 

وی همچنین از افزایش کثرت طلاق های توافقی خبر داد و افزود: طلاق های توافقی به دلیل مسائل اقتصادی، فرهنگی، اعتیاد، خیانت و... در جامعه در حال افزایش است که این زنگ خطر بزرگی برای جامعه محسوب می شود.

حل و فصل ۴۰ درصد پرونده ها با قرار
رئیس دادگستری تبریز در پایان سخنان خود به نقش بسیار ارزشمند رسانه ها در افزایش آگاهی جامعه اشاره کرد و اذعان داشت: رسانه ها در حکم وکیل می توانند بازوی دست قوه قضائیه باشند و در افزایش دادن اطلاعات حقوقی آحاد مردم در کنار قوه قضائیه باشند و با آموزش و آگاهی بخشیدن به مردم و بیان مسائل حقوقی به مردم در حل مشکلات قوه قضائیه سهیم باشند.
وی افزود: چرا که در حال حاضر بالغ بر ۴۰  رصد پرونده ها از طریق قرار و نه صدور حکم حل و فصل می شوند که اگر اطلاعات حقوقی هر دو طرف پرونده زیاد باشد دیگر نیازی به مراجعه به دادگاه و طرح شکایت نخواهند داشت.
 انتهای پیام/
ورود ماهانه ۲۱ هزار پرونده به قوه قضائیه تبریز/ مسائل اقتصادی، مهم ترین دلیل افزایش پرونده فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار