رییس کانون وکلای آذربایجان شرقی در نمایشگاه مطبوعات:

مردم فریب تبلیغات اغوا کننده موسسات حقوقی را نخورند

1398/08/05 - 20:38 - کد خبر: 4983 نسخه چاپی

نصر:رئیس کانون وکلای آذربایجان شرقی گفت: مردم فریب تبلیغات اغوا کننده موسسات حقوقی را نخورند.

به گزارش نصر، حسین شربیانی در حاشیه نمایشگاه مطبوعات تبریز در گفت و گو با خبرنگاران ، اهداف حضور کانون در نمایشگاه را اعلام و دستاوردها و اقدامات نهاد تحت مدیریت خویش را تشریح کرد.

وی مهم ترین  اهداف حضور کانون در این نمایشگاه را شناساندن هرچه بیشتر نهاد وکالت به جامعه عنوان کرد و تاکید کرد: این حق مردم است که باید مردم بدانند که علاوه بر اینکه وکلا از حقوق موکلین خود دفاع می کنند، خود کانون های وکلا نیز همواره مدافع حقوق مردم بوده و همیشه در کنار آنها هستند.

وی با تاکید بر لزوم ارتقای فرهنگ مراجعه مردم به وکلا در حین اقدامات حقوقی و اجتناب از خود درمانی حقوقی،  شناساندن تفاوت های بین وکلای کانون و موسسات حقوقی غیرمجاز را یکی دیگر از اهداف حضور در نمایشگاه توصیف و تاکید که مردم باید مشورت و انجام امور حقوقی خود را به متخصصین حقوقی که همان وکلای دادگستری هستند بسپارند و عنوان کرد که مردم با دانستن این موضوع که وکلا حق تبلیغ ندارند، فریب تبلیغات رنگارنگ و اغوا کننده موسسات حقوقی را نخواهند خورد و بر لزوم جلوگیری از سواستفاده این موسسات از عدم آگاهی مردم تاکید کردند، چرا که این موسسات بنوعی از اعتماد مردم سوء استفاده می کنند.

رییس کانون وکلای دادگستری آذربایجان  شرقی با تاکید بر ظرفیت مرکز داوری کانون، شناساندن مرکز داوری کانون وکلای دادگستری استان به جامعه را یکی دیگر از اهداف این حضور دانسته و ابراز امیدواری کرد تا مردم بجای ارجاع دعاوی خود به داوری افراد غیر حقوقی و موسسات غیرمتخصص، حل و فصل اختلافات ناشی از قراردادهای خود را به داوری داوران حقوقدان و متخصص کانون ارجاع نمایند.

وی با تشریح و معرفی خدماتی که وکلای کانون در طول سال در قالب مشاوره های رایگان و وکالت های معاضدتی و تسخیری به افراد کم بضاعت جامعه ارائه می دهند، این نوع از ارائه خدمات حقوقی معاضدتی رایگان به مردم پیشه های مشابه بی نظیر توصیف و عنوان کرد:  واحد معاضدت کانون وکلای استان در این فقره به وظایف خود در سطحی بالاتر از مقرره های قانونی عمل می کند و این امر نشانگر توجه عمیق کانون های وکلا به حقوق مردم  است.

رئیس کانون وکلای استان  در پاسخ به این سوال خبرنگاران که تعداد وکیل در ایران را در مقایسه با سایر کشورها را چگونه ارزیابی می کنید،پاسخ داد:  در مقام قیاس کشورها را باید با کشورهای  هم تراز خود مقایسه کرد، چرا که اساسا سیستم قضایی کشورها متفاوت است، ولی در کل نظر به سفرهایی که اخیرا به کانون های وکلای کشورهای همجوار داشته و با روسای کانون نزدیک به ۲۵ کشور مختلف آسیایی و اروپایی دیدار کرده ایم، تعداد وکیل در ایران در حد نیاز و نرمال هست و به نسبت جمعیت ایران در برخی کشورها تعداد وکیل از ایران بیشتر و در برخی کشور ها کمتر است.

وی با تاکید بر اینکه تبدیل دانشجوی بیکار به وکیل هنر نیست و  این امر مفسده های فراوانی دارد، گفت: آنچه که در خصوص تسریع و ارتقای کیفیت رسیدگی های قضایی و حتی کاهش آمار ورودی پرونده های قضایی اهمیت دارد، تعداد وکیل نیست، بلکه فرهنگ مراجعه به وکیل است.

 شربیانی اضافه کرد: یعنی مادامی که فرهنگ مراجعه به وکیل در امور حقوقی مردم نهادینه نشده، کم یا زیاد بودن تعداد وکیل اهمیت بسزایی ندارد. در کشور ما وکیل به تعداد کافی هست ولی فرهنگ مراجعه به وکیل بسیار کمتر از حد نرمال هست. بخشی از این ایراد متوجه خود کانونهای وکلاست که فرهنگ سازی نکرده اند، و بخش اعظمی از این نقیصه هم متوجه رسانه ها بویژه رسانه ملی است که فرهنگ مراجعه به وکیل را ترویج نکرده و حتی در پاره ای موارد علیه نهاد وکالت هم تبلیغ و مردم را نسبت به وکلا بدبین نموده است که تالی فاسد اینگونه تبلیغات سو دامنگیر آحاد مردم می شود که با عدم مراجعه به وکلا، از تامین و احقاق حقوق قانونی خویش باز می مانند.

رییس کانون  وکلای دادگستری استان، جامعه وکالت استان را جز پاکدست ترین اقشار دانسته و عنوان نمود در سیستم اداره کانون های وکلای دادگستری خود انتظامی حاکم است و در راستای این خود انتظامی، کانون های وکلای دادگستری در دادسرا و دادگاه انتظامی به تخلفات احتمالی وکلا بدون هیچ اغماضی رسیدگی می کنند و در طول سه سال گذشته پروانه چند وکیل دادگستری نیز ابطال شده است که این امر نشانگر جدیت کانون های وکلا در برخورد با تخلفات است و این اقدام سند محکمی بر سلامت جامعه وکالت استان است.

انتهای پیام/

مردم فریب تبلیغات اغوا کننده موسسات حقوقی را نخورند نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار