خبر/

فاطمی امین: ظرفیت تحقق چشم‌انداز ۱۴۰۴ را داریم

1400/06/06 - 20:43 - کد خبر: 49744 نسخه چاپی

نصر: وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید برای تحقق چشم‌انداز ۱۴۰۴ تلاش کنیم، گفت: وزارت صمت مهمترین وزارتخانه به لحاظ اشتغال، تولید، توسعه و معیشت مردم است و من آگاهانه این مسوولیت را قبول کرده و به این وزارتخانه آمده‌ام.

به گزارش نصر، «سید رضا فاطمی امین» در نشست سراسری مدیران ارشد وزارت صمت در دولت سیزدهم که با هدف تشریح برنامه‌های این وزارتخانه برگزار شد، به چهار موضوع برای حکمرانی بخش صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و افزود: تعیین اولویت‌ها و مشخص کردن آنها در زیرمجموعه‌ها، تنظیم‌گری، تسهیل‌گری و نظارت چهار عامل هستند که اگر پیاده شوند به سمت حکمرانی خواهیم رفت.

حرکت کسب و کارها به سمت اولویت‌ها
وی به مسایل مربوط به تنظیم‌گری تاکید کرد و گفت: باید شرایطی فراهم شود تا کسب و کارها به سمت اولویت ها حرکت کنند، همچنین در حوزه تسهیل گری وقتی مسیر قطعی شد حرکت کسب و کارها به سمت اولویت‌ها تسهیل می شود.
فاطمی امین با بیان اینکه همه هنر ما باید این باشد که منافع کسب و کارها را با منافع کلان کشور هم راستا کنیم تا از این طریق منافع کل جامعه تامین شود، تاکید کرد: روان سازی و تسهیل کسب و کارها در این راستا مهم است، به همین دلیل باید با اولویت گذاری انجام گیرد.

ایجاد نظم مدیریتی با ساماندهی فعالیت ها در قالب فرایند ها و پروژه ها
وی در بخش دوم سخنان خود با بیان اینکه کل امورات در سه دسته فرآیندها (که استمرار دارند)، پروژه ها (که خروجی دارند) و اقدامات جاری خلاصه می شود، گفت: در حد امکان فعالیت ها در قالب فرآیندها و پروژه ها ساماندهی و سازماندهی می شوند تا نظم مدیریتی ایجاد شود.
فاطمی امین با اشاره به اینکه ۴۰ برنامه عملیاتی تدوین شده که وزیر صمت قبلی آن را ابلاغ کرده است و به قوت خود باقی است، افزود: این چهل برنامه با ۳۶ پروژه که در روز رای اعتماد به مجلس ارائه شده است، همپوشانی دارد که باید ضمن تجمیع، به نسخه نهایی تبدیل و هر سه ماه یکبار گزارش آنها به مجلس ارائه شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین بیان کرد: برای هر پروژه یک مدیر پروژه انتخاب می‌شود تا قابل پیگیری باشد، پروژه ها زمان، شروع، پایان و پایش دارند که این پروژه ها تا پایان شهریورماه فعال خواهند شد.
وی همچنین در خصوص موضوع سوم‌ مباحث خود ادامه داد: دو رویکرد وظیفه گرا و فرایند گرا در سازماندهی فعالیت ها وجود دارد که ساختار وزارت صمت وظیفه گراست اما برای محیط‌های انعطاف پذیری این رویکرد کارایی ندارد.

باید به سمت سازماندهی فعالیت ها به صورت فرآیند گرایی برویم
فاطمی امین با بیان اینکه اگر به دنبال تناسب با مخاطب و پویایی هستیم باید به سمت سازماندهی فعالیت ها به صورت فرآیند گرایی برویم، گفت: تعیین امورات مربوط به یک خدمت در یک دفتر برای ارتباط و رضایت مخاطب با استفاده از پنجره های واحد باید با مسئولیت همان دفتر انجام شود و حتی اگر موضوعی مستقیم به اختیارات یک دفتر مربوط نیست اما همان دفتر مسوول پیگیر خواهد بود.

تدوین پنجره واحد برای پیشبرد امور و فعالیت‌ها
وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: دفاتر تخصصی با این نگاه که همه کارهای مرتبط با خود را باید پاسخگو باشند جلو خواهند رفت، پیش نویس ایجاد یک پنجره واحد هم تدوین خواهد شد تا مسیر شفاف شود.
وی گفت: برنامه‌ریزی، اولویت‌گذاری، توانمندسازی، تنظیم بازار، صادرات و واردات، ستاد تسهیل، تولید و دیگر امورات مربوط به یک حوزه در آن حوزه با اختیار انجام خواهد شد.
فاطمی امین با بیان اینکه وزارت صمت باید در دولت سیزدهم در حکمرانی هوشمند پیشرو باشد، گفت: ظرفیت های این مهم وجود دارد و امکان پذیر است، به عنوان نمونه در سامانه جامع تجارت داده‌های فرایندهای کسب و کار را رصد می‌کنیم اما در این نوع نگاه ما میدان صنعت، معدن و تجارت را مورد رصد قرار خواهیم داد.
وزیر صمت در بخش بعدی سخنان خود به موضوع آمایش سرزمینی به عنوان چهارمین محور سخنان خود اشاره کرد و افزود: اضافه شدن دو میلیون شغل و افزایش صادرات کافی نیست بلکه آمایش سرزمینی آنها نیز باید مد نظر قرار بگیرد.
وی ادامه داد: برای ۴۵۰ شهرستان باید برنامه عملیاتی داشته باشیم که چالش ها و مشکلات آن را رصد، متناسب با آنها هدف‌گذاری انجام و شاخص‌های پروژه ها در کنار شاخص‌های فرایندها ملاک عمل واقع شود که این موضوع مشارکت همگان را می‌طلبد.
وزیر صمت با اشاره به اینکه این برنامه با مشورت نمایندگان مجلس پیش خواهد رفت، تصریح کرد: نمایندگان دغدغه حوزه‌های انتخابی خود را دارند و ما به عنوان نمایندگان مردم به آنها نگاه می‌کنیم.
وی تاکید کرد: همسو شدن انرژی ما با نمایندگان در این راستا انجام می‌گیرد و محور کارها می‌شود که همچنین هر سه ماه یکبار پایش و گزارش خواهد شد.
فاطمی امین گفت: همسو شدن انرژی و متعاقب آن توزیع عادلانه منابع و ثروت ها ‏در این مسیر اتفاق خواهد افتاد و کشور برای آینده ریل گذاری خواهد شد.

اهمیت موضوع پایش در برنامه های وزارت صمت
وزیر صمت موضوع پنجم سخنان خود را موضوع پایش عنوان کرد و افزود: چهار محور اصلی و شاخص داریم؛ پروژه ها، فرآیندها، آمایش سرزمینی و سایر اقدامات که برای برخی پایش به صورت سه ماه یکبار برای برخی ماهانه، فصلی و سالانه انجام خواهد شد و همه سعی خود را خواهم داشت تا در تمام جلسات پایش شرکت کنم.
وی همچنین با اشاره به اینکه دفاتر تخصصی، ستاد وزارت، سازمان‌های صمت استان‌ها بصورت مداوم ومنظم پایش خواهند شد و موضوع پایش برای من بسیار مهم خواهد بود، اظهار داشت: پایش گذشته نگر و آینده نگر داریم و مدیران مجموع وزارت صمت باید از چالش های چند ماه آینده بر آوردهای لازم را داشته باشند. پایش را از مهرماه با قدرت شروع خواهیم کرد و در دو یا سه ماه آینده تکمیل خواهد شد.
به گفته فاطمی امین، گزارش وضعیت کنونی بخش صنعت، معدن و تجارت تدوین و به رئیس جمهور ارسال می‌شود.

ظرفیت تحقق چشم انداز ۱۴۰۴ را داریم
وزیر صمت با بیان اینکه باید برای تحقق چشم‌انداز ۱۴۰۴ تلاش کنیم، گفت: تحقق این برنامه راهبردی امکان پذیر است، ما می توانیم و ظرفیت های لازم را هم داریم، اگر نیت خود را خالص کنیم خدا هم کمک می‌کند.
وی همچنین تصریح کرد: وضعیت موجود نیز ناراحت کننده است که باید همگان با تمام تلاش برای عبور از این وضعیت و ارتقا شاخص ها به خصوص معیشت مردم تلاش کنیم.
فاطمی امین همچنین بیان کرد: مسوولیت ما بسیار سنگین است، وزارت صمت مهمترین وزارتخانه به لحاظ اشتغال، تولید، توسعه و معیشت مردم است، آگاهانه این مسوولیت را قبول کرده و به این وزارتخانه آمده ام.
انتهای پیام/
فاطمی امین: ظرفیت تحقق چشم‌انداز ۱۴۰۴ را داریم خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار