مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان؛

چهار سد در زنجان در دست است

1400/06/06 - 11:41 - کد خبر: 49700 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: در حال حاضر در این استان چهار سد و یک بند انحرافی در دست احداث داریم.

به گزارش نصر، اسماعیل افشاری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود: طی هشت سال اخیر در استان زنجان سه طرح سد سازی آغاز و به مرحله بهره برداری رسید که سد "بلوک" و " فیله خاصه " در شهرستان زنجان از جمله این پروژه ها به شمار می رود.
وی یادآوری کرد: به ترتیب در سال های ۸۵ و ۸۴ اجرای این پروژه ها آغاز و در سال های ۹۸ و ۹۵ به بهره برداری رسید.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان گفت: حجم آب تنظیمی سد بلوک سالانه یک میلیون و ۷۷هزار مترمکعب است که هم اکنون ۲۱۶ هکتار از زمینهای کشاورزی زنجان را زیرکشت آبیاری تحت فشار قرار داده است.
به گفته افشاری، سد فیله خاصه سالانه آب مورد نیاز ۲۴۲ هکتار از زمین های کشاورزی در روستاهای فیله خاصه و سیف آباد منطقه زنجانرود را تامین می کند.
وی به سد میرزاخانلو اشاره کرد و افزود: این سد ازجمله سدهایی است که در هفت سال اخیر در  شهرستان طارم و شمال شرقی زنجان، در ضلع شمالی رودخانه قزل اوزن سال ۱۳۸۸ احداث آن در روستای پاوه رود آغاز و ۹۶ به بهره برداری رسید.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان گفت: این سد سالانه حدود ۲ میلیون مترمکعب آب تنظیمی را به منظور توسعه و آبیاری ۳۳۰ هکتار از باغات زیتون منطقه طارم را تامین می کند.
افشاری با تاکید بر اینکه در حال حاضردر استان چهار سد و یک بند انحرافی در دست احداث داریم، خاطرنشان کرد: این پروژه ها سد بلوبین در ایجرود، مشمپا در ماهنشان، تالوار مشترک با استان کردستان، مراش در دندی و بند انحرافی پاوه رود در طارم است.
وی ادامه داد: سد بلوبین پس از بهره برداری در ایجرود، آب آشامیدنی شهرهای زرین آباد، حلب و ۹۲ روستای شهرستان ایجرود را تامین خواهد کرد که در زمان حاضر ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان، سد مراش آب آشامیدنی ۱۲۲ روستا در شهر دندی را تامین خواهد کرد که علاوه بر این ۶ و نیم میلیون مترمکعب آب این سد برای آشامیدنی و صنعت پیش بینی شده که از ۶۱ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.
افشاری به پروژه در دست ساخت سد تالوار اشاره کرد و افزود: بخشی از آب این سد برای آب آشامیدنی همدان، حقابه های استان زنجان است که باید سهمی نیز  برای آب آشامیدنی و آب مورد نیاز صنعت شهرستان خدابنده تخصیص یابد.
وی اظهارداشت: بخشی از آب سد تالوار نیز برای حقابه های حدود ۲ تا سه هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان کردستان نیز پیش بینی شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان گفت: عملیات اجرایی این سد از سال ۷۶ آغاز و در حال حاضر به پیشرفت فیزیکی ۹۹ درصد رسیده است.
افشاری پیشرفت فیزیکی سد مشمپا را ۳۷ درصد بیان کرد و ادامه داد: با بهره برداری از این سدآب آشامیدنی شهر زنجان، روستاها و صنایع در مسیر در افق سال ۱۴۲۰ تامین خواهد شد.
وی به احداث بند انحرافی پاوه رود در شهرستان طارم اشاره و یادآوری کرد: این پروژه به منظور ایجاد زیرساخت ها برای توسعه کشاورزی شهرستان است که آب کشاورزی بیش از ۱۸هزار هکتار از زمینهای کشاورزی این منطقه را تامین خواهد کرد که هم اکنون ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
انتهای پیام/
چهار سد در زنجان در دست است خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار