یادداشت/

خوشنام اتاق تجار تبریز و گمرکات کشور

1400/06/06 - 09:36 - کد خبر: 49685 نسخه چاپی

نصر: توجه به علم مدیریت منابع انسانی می‌تواند یک سازمان را به اوج برساند و سرمایه انسانی نشان‌دهنده حجم دانش، مهارت فنی، خلاقیت و تجربه در سازمان‌ است.

بیشترین سهم ارزش اقتصاد جهانی، سرمایه انسانی است که طبق برآوردهای بانک جهانی و مؤسسات بین‌المللی پژوهش در حوزه‌ اقتصاد، 71 درصد ثروت کشورهای توسعه یافته را منابع انسانی تشکیل می‌دهند و در همین راستا حسابداری منابع انسانی تلاش می‌کند تا مقدار ارزش یک فرد متخصص و با استعداد را در سازمان و بنگاه کمی کند و در واقع سرمایه انسانی سرمایه‌ی اصلی به حساب می‌آید.
در برخی از سازمان های ایران نیز در طول زمان بر اثر ممارست و کاردانی و کاربلدی و بکارگیری استعداد و انتقال تجارب از بزرگان کارشناسانی سردربرآورده‌اند و در تحولات سازمانها و شرکت ها تاثیرگذار بوده اند که یکی از این افراد خودساخته، صدیق ، کاربلد و کارکشته و ادب آموخته زنده یاد حاج محمد مهدی زاده مرتضوی است.
بررسی های علمی روان شناسان اجتماعی نشان میدهد که دو درصد کودکانی که متولد میشوند نابغه و از هوش سرشاری برخوردارند و علاوه بر ان پنج درصد کودکان بدلیل تاثیر مثبت والدین؛محیط؛مدرسه؛دوستان و رسانه ها جزو افراد موفق بوده و این هفت درصد در تغییرات عمیق اجتماعی؛فرهنگی؛اقتصادی و سیاسی عالم هستی کار سازند.
چنین افراد شامه‌ی تیزی برای آموختن؛تجربه کردن و کار و تلاش و خلق ایده های نو و پرورش آنها و اجرایشان دارند.مطالعه شکل گیری شرکت های چند میلیتی و سازمانهای بزرگ نشان میدهد که استعداد یابی ؛جانشین پروری؛توسعه ؛تشخیص ؛ارزیابی و نگهداشت استعداد ها از برنامه های مدیریت انسانی بوده و توسعه پایدار و پیوسته این شرکت ها و سازمانهای موفق به اهمیت سرمایه انسانی بر می گردد طوریکه اخرین براوردهای پژوهشگران نشان میدهد که 71درصد ثروت ممالک توسعه یافته را منابع انسانی تشکیل می دهد.
با این مقدمه باید گفت: سرمایه انسانی نشان دهنده حجم دانش؛ مهارت فنی؛ خلاقیت و تجربه بوده و مردان و زنانی که در تحولات مهم جهان نقش داشته اند انهایی بودند که با نبوغ استعدادها و عملکرد برتر با تکیه بر دانش و تجربه و مدیریت از قابلیت های کمیاب حاصله نیز سود جسته اند....
نگارنده این سطور با توجه به ارتباطات اداری و کاری با زنده یاد شادروان سید محمد مهدی زاده مرتضوی چنین قابلیت های شایسته ای را در تو ان او دیدم و به اعتراف همکاران گمرکی و بازرگانی و تجار وی یکی از خوشنام ترین و کار امد ترین چهره های کاربلد امور اقتصادی در دهه های اخیر بودند.
قبل از انقلاب که شهردار باسمنج بودند با همکاری روحانی سخت کوش زنده یاد حاج اقا شتربانی بیمارستان پنجاه تختخوابی باسمنج را در نیم قرن پیش که انزمان در بین شهر های کوچک خبری از بیمارستان نبود ساختند و بدون کمک های دولتی افتتاح کردند، که دهه ها این بیمارستان مهمترین مرکز در مانی پزشکی روستاهای شرق تبریز از دامنه های سهند تا قره چمن بود.
وقتی بعد از انقلاب با تکمیل تحصیلات اکادمیک بازرگانی به گمرگ تبریز پیوست با پشتکار و دانش و اندیشه پله های ترقی را پیمود و سالهای سال ریاست گمرگ استانهای آذربایحان و خوزستان و جنوب را عهده دار بود و به اعتراف کارشناسان و مدیران وی با نظرات صایب و کارشناسانه جزو افراد تاثیر گذار در این حوزه بودند و در تدوین سیاستها و آیین نامه ها.مشاور امین روسای سازمانهای اقتصادی و وزرای وقت اقتصاد و دارایی وبازرگانی عمل میکرد. و بارها به عنوان مدیر ارشد گمرکات کشور انتخاب شدند.وقتی با کوله باری از تجربه و کار و تلاش سی ساله اقتصادی به اتاق تبریز دعوت شدند با رای اعتماد تجار و بازرگانان تبریزی سکاندار اتاق تبریز بعنوان قدیمترین اتاق تجار کشور بودند و یک دهه بعنوان قایم مقام از ارکان اتاق مورد وثوق هزاران تاجر و بازرگان و تولید کننده و صنعتگر بودند.
شادروان مرتضوی در حل و فصل مشکلات این قشر اقتصادی از هیج کوششی در محافل و انجمن ها و سازمانهای اداری و دولتی دریغ نمی کرد.در برپایی کار گاههای اموزشی و نشست های تخصصی پیشرو بود وبخشی از برپایی باشکوه همایش های ملی توسعه صادرات غیر نفتی کشور که هنوز هم در تبریز برگزار میشود مدیون زحمات اوست.در نشست و برخاست با جوانان نوپای فعال در حوزه کسب و کار لب کلام وی تلاش مداوم و مستمر دقت در امور و تولید کالا و خدمات کیفی بود.
وی از جوانان کار افرین میخواست که همیشه یاد گیرنده باشند.و تولید هرنوع کالا و خدمات باید با اسلوب استاندارد و نهایت کیفیت باشد.وی راه ثروتمند شدن را صاحب کار بودن؛پادر کار بودن؛و صلاحیت کار کردن درست و حساب شده می دانست و معتقد بود که هر جنسی که تولید میشود یا خدمت که میخواهد به عموم عرضه شود باید با میل ؛ذایقه و نیاز مشتری طراحی و تولید شود به کار فرمایان توصیه میکرد که برای ماندن در بازار به حق و حقوق نیروی کار خوب برسند و با آموزش و ایجاد انگیزه در کارگران کیفیت تولید انبوه خود را روز به روز ارتقا دهند.
وی می گفت کسب و کارها را باید کوچک و حساب شده آغاز کرد و تدریجا با مد نظر گرفتن شرایط بازار توسعه داد و پیشرفت باید آهسته و پیوسته صورت گیرد.وی اعتقاد داشت که نظام تولید و صادرات ایران بارقابت و کیفی و با لحاظ استاندارد جهانی ممکن است.و صداقت و درستی لازمه ماند گاری در بازار و رونق کسب و کار است و رضای خالق در کنار رضای مخلوق است.وقتی فکر انتشار نشریه الفبای اقتصاد آذربایجان را مطرح کرد و انتشار آن را به عهده‌ی نویسنده این سطور به عنوان سردبیر و فرزند عزیزش سید عطا به عنوان مدیر مسئول گذاشت، گفت که تبریز و آذربایجان در اقتصاد و تجارت و صنعت پیشرو و قدر بوده و شکل گیری بزرگترین بازار قدیمی و سرپوشیده جهان در جوار جاده ابریشم در قلب تبریز کهن گواه این مطلب است که تبریز می تواند همچون گذشته یکی از شهرهای پر آوازه اقتصادی جهان شود و تبلیغ ؛بازاریابی و رسانه های اقتصادی و توسعه مراودات و ارتباطات بین الملل از لوازم ان است.
زنده یاد مرتضوی با همه طبقات اجتماع مماشات خوبی داشت وافکار و اخلاق حسنه وی را در بین افکار عمومی برجسته کرده بود. در نزدیک به یک دهه خدمت صادقانه در اتاق تبریز بعد از سی سال خدمات گمرکی با در تظر گرفتن سالها خدمت در استانداری وی را مردی ابدیده؛ادب آموخته و دلسوز اجتماع و مردم کرده بود.همیشه خود را خادم مردم  و رفاه و اسایش و توسعه و ابادانی را لایق فرزندان ایران بزرگ میدانست.و صداقت؛درستکاری؛دوری از هرگونه تقلب و رانت و کار و تلاش و سازندگی و تولید را لازمه هر نوع پیشرفت ذکر میکرد...
یاد و خاطره این مرد سخت کوش و صدیق و پاکدست و کار بلد را در سالگرد ان سفر کرده عزیز و خوشنام گرامی داشته و با نثار فاتحه ای از پروردگار بزرگ غفران اللهی طالبیم.امید که زندگی و خدمات ان مرد نیکونام الگوی نسلهای اینده باشد که ساختن ایران و خادمیت مردم را در سر دارند. 

محمد فرج پور باسمنجی
انتهای پیام/
خوشنام اتاق تجار تبریز و گمرکات کشور نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار