اختصاصی نصر/

تور آذربایجان زیر بمباران میگ های عراقی هم لغو نشد/ آبروی ورزش ایران را نابود کردند

1400/06/06 - 09:19 - کد خبر: 49681 نسخه چاپی

نصر، بنیان گذار تور آذربایجان - ایران گفت: اگر تا چند روز دیگر اقدامات قانونی با فدراسیون جهانی صورت نگیرد سال بعد هم تور آذربایجان برگزار نخواهد شد.

به گزارش نصر، اصغر خدایاری رئیس سابق هیئت دوچرخه سواری استان که فارغ التحصیل رشته تربیت بدنی دانشگاه تهران است و سابقه حضور در تور جیرو ایتالیا که بعد از توردو فرانس معتبر ترین تور دنیاست و در ادوار مختلف المپیک به عنوان ورزشکار و مربی شرکت کرده است، در گفتگوی اختصاصی با  نصر با بیان اینکه این تور بدون حتی یکبار تعطیلی 35 سال مرتب برگزار میشد، گفت: از سال 1365 که این  تور بنیان گذاری شد تا سال گذشته بدون تعطیلی هرساله در حال برگزاری بود که  متاسفانه دور قبل به علت شیوع  ویروس کرونا تمامی مسابقات جهان  لغو  شد و با توجه به اینکه سال گذشته جهان در شوک کرونا  فرو رفته و کل دنیا هنوز راه  مقابله با این ویروس را پیدا نکرده بود لذا لغو این تور توجیه پذیر بود ولی لغو امسال این تور جای هیچگونه توجیهی نداشت و باید تا چند روز دیگر نامه نگاری هایی با فدراسیون جهانی انجام شود تا بتوانند برای  سال بعد برنامه ریزی کنند واگر تا چند روز آینده  اقدامات قانونی با فدراسیون جهانی انجام نگیرد، سال آینده هم تور آذربایجان  لغو خواهد شد.
وی که از سال 1359 به مدت 27 سال رئیس هیئت دوچرخه سواری استان بوده با بیان اینکه در سال 1365 تور آذربایجان را تاسیس کرده است، خاطر نشان کرد: تور آذربایجان تور معمولی نیست و ما این تور را با چنگ و دندان بنیان گذاری و حفظ کردیم و حتی دوره ای که بودجه ای برای برگزاری این تور اختصاص نیافت، ما ازجیب خودمان هزینه کردیم ومانع از کنسل شدن این تور شدیم به طوریکه حتی در زمان جنگ زیر بمباران میگ های عراقی بازهم این  تور را لغو نکردیم و  با اصرار مسئولین و زیر آتش دشمن ما این تور را برگزار کردیم و سال به سال کیفیت این تور را از لحاظ کمی و کیفی ارتقا دادیم.
خدایاری در ادامه با  تاکید بر جایگاه بالای این تور در ورزش ایران افزود: تور آذربایجان از قدیمی ترین رویداد های کشور است و در کنار رشته های بزرگی همچون فوتبال، والیبال و کشتی و ... قراردارد و درطول این چندین سال زندگی خود را فدای مسابقاتی کردیم که آبروی ورزش ایران است به طوریکه در سطح جهانی بسیار سخت است که یک رویداد از ایران در فدراسیون جهانی ثبت شود و حال وقتی ما توانستیم با این ارزش و عظمتی چنین رویداد بزرگی را در فدراسیون جهانی ثبت کنیم چرا باید به این راحتی این تور را  از دست دهیم. مگر نمی خواهیم  با این رویداد نام آذربایجان و ایران را در سطح جهانی سربلند کنیم؟
رئیس سابق هیئت  دوچرخه سواری آذربایجان با  اشاره به از سر گیری رقابت  های جهانی گفت:  بعد از گذشت یک سال از شیوع کرونا هم اکنون تمام رقابت های جهانی از جمله المپیک و تور های دوچرخه سواری در حال فعالیت هستندلذا اگر بخواهیم هرکاری را می توانیم  انجام دهیم و نباید دنبال بهانه های واهی باشیم؛ بنابراین نمی توان به راحتی لغو این تور را  قبول کنیم. اینکه 300 میلیون تومان بدهی به آنتی دوپینگ جهانی بدهکار هستند قابل توجیه نیست و فدراسیون دوچرخه سواری و پزشکی ورزشی موظف هستند این بدهی را پرداخت کنند و این  جریمه را هر کسی که در آن دخالت داشته باید پرداخت کند.
مربی سابق تیم ملی دوچرخه سواری ایران با گله مندی از مسئولان استانی گفت: نمیدانم چرا کسی به دنبال برگزاری این تور نیست و چرا هیچکسی این مسئله را پیگیری نمی کند و از نظر من اداره کل  ورزش و جوانان استان و فدراسیون مقصر این قضیه هستند و باید به این رویداد ملی  ارزش قائل شوند و باید این قضیه به شدت دنبال شود. من از شورای شهر تبریز هم گله مند هستم و باید روشن شود که این شورا، شورای  شهر است یا شورای شهرداری.اعضای شورای شهر  فقط مسائل عمرانی و ساختمانی را پیگیری می کنند و به فکر جمع کردن بودجه خود هستند در حالی که شورای شهر بر همه مسائل باید آگاه باشد و صدای این مردم باشد و ملتی که به این افراد رای داده است انتظار پیگیری کارهای شهرداری را ندارد بلکه انتظار رسیدگی به تمامی امور شهروندان را دارد.
خدایاری همچنین با اظهار تاسف از منحل شدن تیم پتروشیمی تبریز خاطر نشان کرد: تیم پتروشیمی اولین بار در دوران حضور من در هیئت دوچرخه سواری شکل گرفت و متاسفانه با کم کاری مسئولین، این تیم منحل شد. زمانی که در حال تکمیل مراحل تورآذربایجان بودم، برای اینکه ورزش دوچرخه سواری را در این  استان سروسامان دهم و ورزشکاران برای رسیدن به این  رویداد شبانه روز تمرین کنند، این تور بنیان گذاری شد تا ورزش آذربایجان بیمه شود. زمانی که تیم پتروشیمی  را تشکیل دادم، برای پیگیری وضعیت این تیم مستقیما به دیدار وزیر نفت وقت رفتم و از آنها خواستیم تیمی در اختیار ما قرار دهند و دستور دادند تیم دوچرخه سواری پتروشیمی  را تشکیل دهیم و سال ها برای این  تیم  زحمت کشیدیم و متاسفانه چند سالی است که این تیم را منحل کردند. ما سال ها عمر خود را وقف این رشته کردیم و یک رشته بسیار آماده را در اختیار اداره کل ورزش و جوانان و فدراسیون قرار دادیم و باید پیگیر این ورزش بودند که مشخص نیست چرا دوچرخه سواری را ول کردند.
وی  همچنین  با گله مندی از نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر گفت: تا کنون یک  نفر نگفته است که چرا تور آذربایجان به  این راحتی باید لغو شود و حتی شورای شهر تبریز هم یکبار اسمی از این تور به زبان نیاورده است و نمایندگان  مجلس  یکبار هم در مجلس  این رویداد را دنبال نکردند. چرا فقط باید در دوران انتخابات این  افراد به به دنبال ما می آیند و بعدا هیچ کدام از خواسته های مارا  پیگیری نمی کنند. این در حالی است که ما چندین قادر میزبانی ها و هاشم کندی ها و کاظمی ها را تربیت کردیم و هر سال موظف بودیم چندین  قهرمان ملی تحویل  جامعه  ورزش کشور دهیم. من شخصا با این ورزشکاران در جاده ها تمرین می کردم و پیگیر تمریناتشان بودم  و نتیجه  آن قهرمانی های مستمر در مسابقات ملی و جهانی بود  که الان  وقتی می بینم  تیم های مثل اصفهان جایگاه ما را در این  ورزش گرفته اند، تاسف می خورم این درحالی است که ریشه دوچرخه سواری ایران در آذربایجان است و  فدراسیون بدون ورزشکاران آذربایجانی باید در خود را  تخته کند.
خدایاری در ادامه افزود: اصل مشکل مسئولین بدهی 300 میلیونی و نداشتن تیمی در این مسابقات در کنار بیماری کرونا است. وقتی تیمی ندارند و نمی توانند ساپورت مالی از یک تیم داشته باشند، نمی توانند در این مسابقات شرکت کنند که مایه آبرو ریزی ورزش استان است لذا رئیس هیئت دوچرخه سواری استان که خود معاون فدراسیون هم است، باید از موقعیت خود برای پیشرفت این رشته استفاده کند.
وی در پایان با درخواست از مسئولان در ارج  نهادن به  این رشته پر مخاطب گفت: از تمامی دست اندرکاران و مسئولین استان تقاضا دارم این رویداد را به آسانی  لغو نکنند و آبروی ورزش استان را نابود نکنند چراکه سال ها پیش در زمان ریاست  جمهوری آقای احمدی نژاد توری با نام تور ریاست جمهوری تاسیس شد که هدف آن از بین بردن تور آذربایجان بود و ما در آن برهه هم نگذاشتیم این تور را حذف کنند و جای تاسف دارد که حال به راحتی از این اتفاق چشم پوشی می کنند.

حمیدرضا سامبرانی
انتهای پیام/
تور آذربایجان زیر بمباران میگ های عراقی هم لغو نشد/ آبروی ورزش ایران را نابود کردند نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار