معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی خبر داد:

توقف طرح انتقال آب ارس به تبریز / تحریم ها مانع شد

1400/06/03 - 12:15 - کد خبر: 49567 نسخه چاپی

نصر: معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران مانع اجرایی‌شدن طرح انتقال آب ارس به تبریز شد.

به گزارش نصر، جواد رحمتی روز چهارشنبه در گفت وگویی افزود: عملیات اجرایی این طرح مهم ملی در سال ۱۳۹۶ به طریق فاینانس به تصویب رسید و پس از فراخوان برای سرمایه گذار در نهایت اجرای آن به ارزش ۶۵۰ میلیون یورو با طرف خارجی نهایی شد که متاسفانه با اعمال تحریم های اقتصادی غرب علیه ایران، فاینانس خارجی از بین رفت.
وی دلیل اصلی و مهم از بین رفتن استفاده از فاینانس خارجی را باز نشدن خط اعتباری برای کشور بیان کرد.
رحمتی با تاکید بر اهمیت اجرای این پروژه مهم برای تامین آب شرب و صنعت شهرستان تبریز، اظهار کرد: بر این اساس تفاهم نامه ای بین وزارت نیرو، قرارگاه خاتم الانبیاء و استانداری آذربایجان شرقی با ترک تشریفات منعقد شد که هم اکنون مراحل اداری آن در هیات دولت طی می شود.
وی ادامه داد: طرح انتقال آب ارس به تبریز یکی از مهمترین و زیربنایی ترین طرح های بخش آب آذربایجان شرقی و کشور به شمار می رود که تعلل در اجرای آن می تواند تا سه سال آینده  لطمات جبران ناپذیری به منطقه وارد کند که بر همین اساس باید تمهیدات لازم و کافی برای اجرای آن اندیشیده شود.     
رحمتی یادآور شد: ارزش ریالی اجرای طرح انتقال آب ارس به تبریز بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان است که هر گونه تاخیر در اجرای آن بار مالی هنگفتی را به دولت وارد خواهد کرد.
وی یکی از ثمرات مهم طرح انتقال آب ارس به تبریز را تامین آب شرب و صنایع آذربایجان شرقی حداقل برای مدت ۳۰ سال بیان کرد و گفت: همکاری و تعامل دستگاه های مختلف اجرایی و نیز مساعدت ویژه دولت جدید برای اجرای این طرح بسیار لازم و ضروری است.
به گزارش ایرنا، طرح انتقال آب رودخانه ارس به شمال شرق دریاچه ارومیه شامل آبگیری در حاشیه رودخانه ارس در محدوده جلفا با ظرفیت ۳۰۰ میلیون متر مکعب در سال، مرداد ماه ۱۳۹۲ توسط وزیر وقت نیرو و جمعی از مقام های ارشد کشوری و استانی کلنگ زنی شد.
هزینه سرمایه گذاری اولیه طرح انتقال آب ارس برای اجرای آبگیر، خط انتقال، تونل انتقال، راه دسترسی، ایستگاه های پمپاژ، تصفیه خانه، مخازن ذخیره، سیستم انتقال پیام با احتساب هزینه های استملاک اراضی و نیرو رسانی بر اساس برآورد سال ۱۳۹۲ بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد ریال و با احتساب بازپرداخت اصل و سود فاینانس، در حدود ۳۵ هزار میلیارد ریال بود.
این طرح به طول ۱۴۰ کیلومتر و با ظرفیت پنج مترمکعب با لوله‌های ۲۰۰۰ فولادی اجرا می‌شود که ۳۵ کیلومتر از دشوارترین مسافت آن از سد ارس تا ایستگاه پمپاژ با مخزن ۶۴ هزار مترمکعبی با هزینه ۲۵۰۰ میلیارد تومان اجرا شده است.
۱۰۵ کیلومتر باقی‌ مانده این خط، شامل یک ایستگاه پمپاژ و یک تصفیه‌خانه بزرگ بوده و با تامین آب مورد نیاز شهرستان‌های مرند، شبستر و شهرهای اطراف، ۴ مترمکعب از نیاز آبی کلان‌شهر تبریز را تامین خواهد کرد.
انتهای پیام/
توقف طرح انتقال آب ارس به تبریز / تحریم ها مانع شد خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار