مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی؛

دریافت نشان هنری، بارقه امید در دل هنرمندان و اصحاب فرهنگ است

1400/06/02 - 23:21 - کد خبر: 49548 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی دریافت چندین نشان هنری توسط هنرمندان استان را بارقه امیدی در دلهای هنرمندان و اهالی فرهنگ در ایام سخت کرونا عنوان کرد.

به گزارش نصر، سیدقاسم ناظمی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در ۲ سال اخیر که تعدادی از هنرمندان و اهالی فرهنگ به واسطه شیوع ویروس کرونا چشم از جهان فروبسته‌اند و بسیاری از کسب و کارهای فرهنگی و هنری دچار آسیب شده‌اند، گفت: در طی یک ماه گذشته کسب پنج عنوان نشان هنری توسط هنرمندان استان بارقه‌ امیدی در دل اهالی فرهنگ و هنر ایجاد کرده است.
وی افزود: هنرمندان به مثابه‌ سایر ایام در روزهای محدودیت‌های کرونایی نیز پای کار و التیام‌بخش آلام جامعه بوده‌اند و در این میان حضور اساتید کاربلد و متخصص و مجرب در رشته‌های هنری و فرهنگی مختلف به طرق مختلف چه در فضای مجازی و چه در جمع‌های محدود، عاملی برای پرورش استعداد هنری جوانان و به انجام و فرجام نیک رسیدن تولید آثار فاخرهنری و ادبی است.
ناظمی تصریح کرد:‌ اگرچه ایام دشوار کرونایی روح و روان حساس اصحاب فرهنگ و هنر را آزرده کرده اما فرهنگ و هنر در سطوح مختلف جامعه در جریان است و هنرمندان و شعرا و ادبا در هر کجا که نیاز بوده با خلق جریانهای فرهنگی و هنری تحمل این دشواری‌ها را برای مردمان دیار خود آسان‌تر کرده‌اند.
وی افزود: دریافت نشان درجه یک هنری در حوزه شعر و ادب توسط استاد حیدر عباسی باریشماز و استاد جمشید علیزاده که هر دو از وزنه‌های ادبیات این مرز و بوم هستند و کسب ‌نشان درجه یک هنری در حوزه موسیقی توسط هنرمند جوان رضا حسینی‌ بقانام، ‌همچنین کسب نشان درجه یک هنری توسط استاد محمدعلی جدیدالاسلام در حوزه هنر عکاسی و کسب نشان درجه دو هنری توسط استاد یونس نصیری در رشته خوشنویسی؛ همه نشان از پویایی هنر و ادب در حوزه‌های مختلف و عزم و اهتمام همه‌ هنرمندان استان دارد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، اظهار امیدواری کرد هنرمندان و اهالی فرهنگ به رغم دغدغه‌ها و مشکلات فرارو، همچنان علم تولید آثار فاخر هنری و ادبی را چون همیشه بر دوش داشته باشند.
 در طی سالهای پیش ۱۲۶ نفز از هنرمندان و اصحاب فرهنگ استان نشان هنری از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده‌اند که این رقم طی یک ماه گذشته با کسب پنج نشان هنری به ۱۳۱ عنوان افزایش یافته است.
 گواهی‌نامه هنری یکی از گواهی‌نامه‌های است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هنرمندان اعطا می‌کند که این درجه هنری جایگزین مدرک علمی یک هنرمند است. هنرمندانی که فاقد مدرک دانشگاهی هستند و یا مدرک دانشگاهی آنها آن سطح را نمی‌پوشاند، این فرایند را طی می‌کنند و پس از مدتی درجه هنری دریافت می‌کنند؛ این گواهی‌نامه براساس مصوبه شورای انقلاب فرهنگی جلسه ۵۶۹ مورخه ۱۳۸۴٬۷٬۱۲ به اجرا درآمده‌است.
هنرمندان سوابق هنری خود را بر اساس تعاریف مشخص به معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارش کرده و مدارک هنری آنان مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از تشخیص سطح فعالیت هنری، برای اعطای گواهی‌نامه به ایشان اقدام می‌شود.
 مدارک این هنرمندان ابتدا در کمیته‌های تخصصی در معاونت هنری و سایر معاونت‌های وزارت ارشاد مانند معاونت سینمایی که هر کدام کمیته‌های هنری خاص خود را دارند، بررسی می‌شود و بر اساس جدول امتیازات و میزان تخصص و توانمندی هنری آنها، توسط داوران، ارزشیابی و در نهایت به آنها درجه هنری داده می‌شود.
 گواهینامه هنری هنرمندان توسط شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور و براساس تجربه و فعالیت تخصصی و حرفه‌ای هنرمندان حائز شرایط رشته‌های مختلف به ایشان اعطا می‌شود. این شورا در بررسی‌های خود هیچیک از سوابق دیگر متقاضیان جز سوابق هنری را مد نظر قرار نداده و با تکیه بر توانایی‌های هنری افراد گواهینامه تخصصی هنری را صادر می‌کند تا جایگزین مدارک دانشگاهی آنان شود؛ گواهی‌نامه‌ها پس از تایید اعضای شورا به امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده و به هنرمندان تقدیم می‌شود.
 شورای ارزشیابی هنرمندان به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا نماینده تام‌الاختیار وی و اعضایی چون نماینده وزارت علوم تحقیقات و فناوری، نماینده معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، نماینده فرهنگستان هنر و دو تن از استادان برجسته ادبی و هنری به پیشنهاد شورا و تصویب در شورای هنر شورای انقلاب فرهنگی، تشکیل می‌شود.
انتهای پیام/
دریافت نشان هنری، بارقه امید در دل هنرمندان و اصحاب فرهنگ است خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار