خبر/

ابداع یک درمان آنتی‌بادی برای افراد آسیب‌پذیر در برابر کووید-۱۹

1400/06/02 - 14:02 - کد خبر: 49519 نسخه چاپی

نصر: مشخص شده است که یک درمان آنتی‌بادی تزریقی جدید خطر ابتلای علامت‌دار به کووید-۱۹ را تا ۷۷ درصد کاهش می‌دهد.

به گزارش نصر، یک آنتی‌بادی مونوکلونال جدید برای محافظت از بزرگسالان در برابر ابتلای شدید به بیماری کووید-۱۹ پیدا شده است و نتایج آزمایش فاز ۳ آن نشان می‌دهد که این ترکیب آنتی‌بادی جدید که با تزریق عضلانی به بدن تحویل داده می‌شود، می‌تواند از افراد تا ۱۲ ماه محافظت کند.
آنتی‌بادی‌ها یا پادتن‌ها مانند سربازان خط مقدم سیستم ایمنی بدن ما هستند. آنها دائماً در بدن می‌چرخند و برای جستجوی هر عامل بیماری‌زای خاص و هدف قرار دادن آنها آموزش دیده‌اند.
در اوایل سال ۲۰۲۰، محققان مرکز پزشکی دانشگاه "وندربیلت" تعدادی از آنتی‌بادی‌های قوی را که از برخی از اولین بیماران مبتلا به کووید-۱۹ جدا شده بود، به دست آوردند. این آنتی‌بادی‌ها متعاقباً توسط شرکت داروسازی "آسترازنکا"(AstraZeneca) مجوز گرفتند و به درمان آنتی‌بادی مونوکلونال تبدیل شده‌اند که برای جلوگیری از عفونت‌های علامت‌دار کووید-۱۹ طراحی شده است.
این درمان جدید "AZD۷۴۴۲" نامیده شده است و آخرین نتایج آزمایش بالینی اعلام شده توسط شرکت آسترازنکا نشان می‌دهد که می‌تواند نقش مهمی در محافظت از آسیب پذیرترین افراد در برابر ابتلای شدید به کووید-۱۹ ایفا کند.
اطلاعیه اخیر این شرکت جزئیات یک آزمایش به نام "پروونت"(Provent) را گزارش داده است که در اواخر سال ۲۰۲۰ آغاز شده است. در این کارآزمایی بیش از ۵۰۰۰ نفر شرکت کردند که بر روی افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلای شدید به کووید-۱۹ بودند یا از قبل به بیماری‌های مزمن دیگر مبتلا و به دلیل نقص ایمنی در معرض خطر واکنش کم به واکسیناسیون کووید-۱۹ بودند، متمرکز بود.
تجزیه و تحلیل اولیه این آزمایش به تازگی به پایان رسیده است و هنوز باید مورد بررسی همتا قرار گیرد و نتایج آن در یک نشریه معتبر علمی منتشر شود.
در طول یک دوره پیگیری شش ماهه در این آزمایش هیچ موردی از ابتلای شدید به کووید-۱۹ یا مرگ در بیمارانی که "AZD۷۴۴۲" را دریافت کردند، مشاهده نشد. اما در گروه دارونما سه مورد ابتلای شدید به کووید-۱۹ مشاهده شد که دو مورد از آنها منجر به مرگ شد.
آسترازنکا گزارش داده است که به طور کلی ۲۵ مورد ابتلای علامت‌دار در کل گروه آزمایش مشاهده شده است. "AZD۷۴۴۲" نشان داد که خطر ابتلا به بیماری مزمن را ۷۷ درصد کاهش می‌دهد.
البته "Provent" تنها آزمایش کارآزمایی بالینی روش درمانی "AZD۷۴۴۲" نیست، اما اولین آزمایشی است که داده‌های مثبت آن را ارائه می‌دهد. آزمایش دیگری با نام "استورم چیسر"(Storm Chaser) اخیراً نتوانست به هدف نهایی اولیه خود برسد.
"استورم چیسر" نیز همین ترکیب آنتی‌بادی را مورد استفاده قرار دارد، با این تفاوت که روی افرادی آزمایش شد که به تازگی به طور بالقوه در معرض ویرس کرونا بوده‌اند، اما هنوز تست آنها مثبت نشده بود. اما پس از آزمایش روی ۱۰۰۰ نفر در ماه ژوئن اعلام شد که تفاوت آماری معنی داری بین گروه‌های دارونما و "AZD۷۴۴۲" یافت نشده است.
"پنی وارد" محقق کینگ کالج لندن که در آزمایشات آسترازنکا شرکت نداشته است، تصور می‌کند که نتایج متفاوت بین این دو آزمایش می‌تواند به این دلیل باشد که "AZD۷۴۴۲" با تزریق عضلانی تحویل می‌شود که ممکن است تأثیر آن کندتر از درمان با تزریق داخل وریدی باشد.
وی می‌گوید: چیزی که آزمایش "استورم چیسر" به ما می‌گوید این است که تزریق عضلانی سطح فوری آنتی بادی کافی را برای قطع تکثیر ویروس و جلوگیری از بیماری در افرادی که در معرض ویروس قرار گرفته‌اند، ارائه نمی‌دهد. جالب خواهد بود که ببینیم آیا تزریق وریدی موفق‌تر از تزریق عضلانی خواهد بود یا خیر.
سادگی ارائه این درمان با تزریق عضلانی یکی از عواملی است که آن را از سایر درمان‌های آنتی‌بادی مونوکلونال اخیر برای کووید-۱۹ متمایز می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های جدید این درمان، اثربخشی بالقوه آن در دراز مدت است.
آسترازنکا برای بهینه سازی نیمه عمر این آنتی‌بادی‌های مونوکلونال تلاش کرد و مطالعات اولیه نشان می‌دهد که یک درمان واحد ممکن است تا ۱۲ ماه محافظت موثر ایجاد کند. این تجزیه و تحلیل داده‌های اولیه برای کارآزمایی "Provent" ۶ ماه پیگیری را شامل شده است و ۹ ماه دیگر نیز باید پیگیری شود.
"جیمز کرو جونیور" از مرکز واکسن وندربیلت می‌گوید این درمان جدید ممکن است برای افراد آسیب پذیر که به واکسن‌ها خوب پاسخ نمی‌دهند، تغییر ایجاد کند. وی بخشی از تیم وندربیلت بود که در اوایل سال ۲۰۲۰ روی جداسازی این آنتی‌بادی‌های قوی کار کرد.
وی افزود: دیدن اینکه این آنتی‌بادی‌ها در شرایط سخت از آسیب پذیرترین افراد و بیماران در معرض خطر محافظت می‌کنند، بسیار مایه خوشحالی است.
اگرچه این آزمایش قبل از ظهور سویه دلتا ویروس کرونا انجام شده، اما تحقیقات اولیه پیش بالینی نشان می‌دهد که این آنتی‌بادی‌های مونوکلونال هنوز باید در خنثی سازی انواع "SARS-CoV-۲" فعلی موثر باشند.
آسترازنکا می‌گوید برای ارائه مجوزهای استفاده اضطراری از "AZD۷۴۴۲" به نهادهای نظارتی درخواست داده است.
"وارد" اشاره می‌کند که تا زمانی که داده‌های کارآزمایی کامل مورد بررسی و انتشار قرار نگیرند، روش بهینه تجویز این آنتی‌بادی مونوکلونال جدید در عمل مشخص نیست. با این حال او تأکید می‌کند که این یافته‌ها خبر خوبی برای آن دسته از بیماران آسیب‌پذیر است که نگران هستند واکسیناسیون آنها کاملاً موثر نباشد.
وی می‌گوید: این می‌تواند به عنوان یک گزینه برای بیماران در معرض خطر بالای عفونت کووید-۱۹ که به واکسیناسیون ضعیف پاسخ داده‌اند یا باید از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی برای بیماری‌های دیگر مانند سرطان، پیوند اعضا، بیماری‌های خود ایمنی و غیره استفاده کنند، بسیار مهم باشد. در واقع این درمان می‌تواند به طور بالقوه برای این افراد که در حال حاضر به آنها توصیه می‌شود با وجود واکسیناسیون کامل هم به محافظت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی ادامه دهند، تغییر دهنده باشد.
انتهای پیام/
ابداع یک درمان آنتی‌بادی برای افراد آسیب‌پذیر در برابر کووید-۱۹ خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار