رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی ماشین سازی تبریز؛

ساختار دانشگاه علمی کاربردی بسیار منطقی و هوشمندانه است

1400/06/02 - 09:46 - کد خبر: 49484 نسخه چاپی

نصر: رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی ماشین سازی تبریز اظهار کرد: ساختار دانشگاه جامع علمی کاربردی از حیث پذیرش دانشجو، تدوین برنامه درسی و انتخاب مدرسان، بسیار منطقی و هوشمندانه است که در کمتر دانشگاه و یا مرکز آموزش عالی می‌توان آن را یافت.

به گزارش نصر، موسی فیروزی در گفت‌وگویی اظهار کرد: مرکز آموزش و تحقیق شرکت ماشین سازی تبریز از سال ۴۶ فعالیت خود را در جهت تربیت تکنیسین فنی و کارگر ماهر برای شرکت ماشین سازی، صنایع استان و کشور آغاز کرده و ارائه این آموزش‌ها تا به امروز با اشکال مختلف در قالب دوره‌های کوتاه مدت تخصصی و بلند مدت مقطع دار ( کاردانی–کارشناسی و کارشناسی ارشد ) ادامه داشته است.
وی افزود: این مرکز به عنوان اولین مرکز آموزش علمی کاربردی در آذربایجان شرقی از سال ۷۵ اقدام به پذیرش دانشجو در رشته‌های مختلف به خصوص رشته‌های مربوط به حوزه‌های صنعتی پرداخته است.
وی با اشاره به فارغ التحصیلی تعداد بیش از ۷۰۰۰ هزار دانشجو طی ۲۵ سال گذشته از این مرکز، ادامه داد: اکنون حدود ۷۰۰ نفر دانشجو در رشته‌های فنی و مدیریت و خدمات اجتماعی مشغول تحصیل هستند.
فیروزی اظهار کرد: با توجه به رسالت اصلی مرکز آموزش علمی کاربردی شرکت ماشین سازی در جهت ارائه آموزش‌های فنی و صنعتی، اکثر رشته‌های این مرکز مثل کاردانی فنی و کارشناسی مهندسی فناوری مکانیک ماشین افزار، کاردانی فنی و کارشناسی مهندسی فناوری مکانیک خودرو، کاردانی فنی و کارشناسی مهندسی فناوری آسانسور، کاردانی فنی و کارشناسی مهندسی فناوری برق الکترونیک، کارشناسی مهندسی فناوری مکاترونیک، کاردانی فنی جرثقیل، کاردانی فنی لوازم خانگی، کاردانی فنی تجهیزات پزشکی اتاق عمل و ...  در گروه آموزشی صنعت مرکز تدریس می‌شوند.
وی ادامه داد: بخشی از رشته‌ها مثل کاردانی و کارشناسی حرفه‌ای تربیت بدنی گرایش آمادگی جسمانی، کاردانی حرفه‌ای تربیت بدنی گرایش مربیگری فوتبال، کاردانی حرفه‌ای تربیت بدنی گرایش مربیگری فوتسال، کارشناسی حرفه‌ای روانشناسی ورزشی، کاردانی و کارشناسی حرفه‌ای مدیریت کسب و کار، کاردانی و کارشناسی حرفه‌ای HSE  (ایمنی، سلامت و محیط زیست صنایع)، کاردانی حرفه‌ای حسابداری بهای تمام شده و ... در گروه آموزشی مدیریت و خدمات اجنماعی برگزار می‌شوند.
وی متذکر شد: با توجه به شغل محور بودن رشته‌ها در دانشگاه جامع علمی کاربردی و ظرفیت‌های بالای این دانشگاه در تدوین سریع و اجرای دوره‌های آموزشی جدید و هم‌چنین نیازهای شغلی جدید ایجاد شده در جامعه و نیز توانمندی‌های سخت افزاری، نرم افزاری شرکت ماشین سازی تبریز و بهره مندی مرکز آموزش علمی کاربردی این شرکت از مربیان و اساتید بسیار خبره فنی و حرفه‌ای، این مرکز در سال‌های اخیر و در کنار رشته‌های فنی مثل ماشین افزار، خودرو، برق و ... اقدام به پذیرش دانشجو در رشته‌های جدیدی مثل آسانسور، جرثقیل، لوازم خانگی، تجهیزات پزشکی اتاق عمل، مربیگری آمادگی جسمانی، مربیگری فوتبال، مربیگری فوتسال و ... کرده است.
فیروزی با بیان این‌که فارغ التحصیلان رشته‌های این مرکز به راحتی جذب بازار کار می‌شوند، اظهار کرد: دانشجویان ضمن رفع نیازهای شغلی خود، نگاه علمی را وارد بازار کسب و کار این مشاغل می‌کنند که عامل توسعه واحدهای کسب و کار و یکی از ضرورت‌های توسعه صنعتی کشور عزیزمان محسوب می‌شود.
وی گفت: شرکت ماشین سازی تبریز به عنوان یک شرکت مادر تخصصی و به عنوان تنها و بزرگترین شرکت تولید کننده ماشین افزارهای انیورسال و CNC  در کشور که تک تک تولیدات این شرکت چرخ تولید شرکتی صنعتی را به چرخش درمی‌آورد، نقش بسیار اساسی و غیر قابل انکار در توسعه صنعتی کشور دارد. این شرکت در بیش از نیم قرن فعالیت صنعتی با کسب تجربیات فراوان، عامل ارتقای صنعتی و تکنولوژیکی صنایع کشور بوده است.
وی ادامه داد: هدف اصلی این شرکت، تولید محصولات پیشرفته مطابق با آخرین دانش و فناوری مورد استفاده در سایر شرکت‌های معتبر بین المللی به منظور تامین ماشین افزار و ماشین‌های خطوط تولیدی مورد نیاز صنایع مادر تخصصی از جمله قطعات خودرو، نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع فولاد، صنایع دفاعی و هوا و فضا و ... است.
رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی ماشین سازی تبریز با تاکید بر پیروی این مرکز از تجربیات و امکانات بالقوه و بالفعل ماشین سازی، گفت: این مرکز با توجه به ظرفیت‌های بسیار بالای خود به پشتوانه شرکت ماشین سازی تبریز در طول دوران فعالیت خود چندین بار به عنوان مرکز علمی کاربردی نمونه در ایران شناخته شده و موفقیت‌های ارزشمندی در عرصه‌های علمی، فرهنگی و پژوهشی کسب کرده و در طول سال‌های فعالیت، همواره رتبه‌های برتر دانشجویی در جشنواره‌های مهارتی، ورزشی، دانشجوی نمونه کشوری و ...  در کارنامه عملکرد این مرکز وجود دارد.
وی با اشاره به ورود این مرکز آموزشی به بخش کارآفرینی در کنار ارائه آموزش‌های بلند مدت مقطع دار و کوتاه مدت تخصصی در قالب تک درس و تک پودمان، افزود: امروزه نیاز کشور ما بیش از بیش به ایجاد و توسعه کارآفرینی به عنوان موتور محرک توسعه صنعتی احساس می‌شود.
فیروزی با اشاره به ویژگی‌های دانشگاه علمی کاربردی، اظهار کرد: دانشجویان ورودی دانشگاه جامع علمی کاربردی به دو دسته دانشجویان شاغل و دانشجویان آزاد تقسیم می‌شوند و بر این اساس، دانشویان فاقد شغل در کلاس‌های درسی و یا کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های آموزشی در کنار دانشجویانی قرار می‌گیرند که شاغل در ادارات، شرکت‌ها، کارگاه‌های صنعتی، مراکز علمی و آموزشی و حتی مدیر عامل شرکت خصوصی و کارآفرین موفق و با تجربه هستند و این همکلاسی و هم رشته بودن دانشجوی شاغل و آزاد یعنی مقدمه‌ای برای اندیشیدن به کارآفرینی و ایجاد نگرش کارآفرینی در همه دانشجویان است.
وی با اشاره به وجود دروس نظری و عملی در تمامی رشته‌های علمی کاربردی، تصریح کرد: به دلیل کاربردی بودن رشته‌های تدوین شده، دروس عملی کارگاهی و آزمایشگاهی نسبت به دروس نظری بخش بیشتری از آموزش‌ها را به خود اختصاص می‌دهند و دانشجو به صورت کاربردی، مهارت‌های لازم را در زمینه شغلی خود یاد می‌گیرد.
وی افزود: در طول دوره کاردانی و کارشناسی دروس کاربینی با  ۳۲ ساعت، کارورزی۱ با ۲۴۰ ساعت، کارورزی۲ با ۲۴۰ ساعت عملا دانشجو را با محیط کاری واقعی متناسب با شغل خود درگیر و آشنا می‌سازد و دانشجویی که علاقمند به تحصیل و فعالیت در رشته‌ای باشد، با ورود به دانشگاه جامع علمی کاربردی می‌تواند در یک مقطع تحصیلی کاردانی و یا کارشناسی به عنوان یک تکنیسین ماهر با پنجه کارآمد و یا مهندس متخصص به راحتی وارد بازار کار شود و یا حتی به عنوان کارآفرین برای خود و عده‌ای دیگر شغل ایجاد کند.
رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی ماشین سازی تبریز گفت: در صنعت ماشین افزار، یک مهارت آموز علاقمند به یادگیری با شرکت در یک دوره تخصصی کوتاه مدت ۱۰۰ الی ۱۲۰ ساعته تراشکاری، فرزکاری، سنگ زنی، ابزارتیزکنی، تعمیرات مکانیکی و یا الکتریکی ماشین افزارهای انیورسال می‌تواند به عنوان یک تراشکار، فرزکار، ابزار تیزکن و تعمیرکار ماهر وارد بازار کار صنعتی شود و شرکت‌های تولیدی امروز به دنبال یک چنین فرد ماهر در تک تک این زمینه‌ها هستند.
وی ادامه داد: کاردانی فنی مکانیک ماشین افزار با طول دوره دو ساله همه این مهارت‌ها را به دانشجو یاد می‌دهد و دانشجوی فارغ التحصیل به عنوان یک تکنیسین ماهر با پنجه کارآمد همه این مهارت‌ها را در کلاس‌ها، کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های درسی فرا می‌گیرد و دارای همه این مهارت‌ها است، ضمن این‌که این دانشجو سایر مهارت‌های مورد نیاز واحد تولیدی از جمله اخلاق حرفه‌ای، گزارش نویسی و ... را نیز در طول دوره یاد می‌گیرد و این یعنی قابلیت رشته‌های دانشگاه علمی کاربردی.
وی در خصوص مدرسان این دانشگاه نیز اظهار کرد: مدرسان دروس نظری، فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها بوده و مدرسان خبره صنعتی که سالیان سال در آن حوزه فعالیت کرده و دارای مهارت بالا در زمینه شغلی خود هستند که شاید فاقد تحصیلات تکمیلی آکادمیک نیز باشند. دانشگاه جامع علمی کاربردی با شناسایی این افراد و صدور مجوز تدریس پس از احراز صلاحیت‌های حرفه‌ای و تدریس این افراد در دانشگاه از تجربیات بسیار ارزشمند این عزیزان برای مهارت آموزی دانشجویان در دروس کارگاهی و آزمایشگاهی و به طور خلاصه برای تدریس دروس عملی استفاده می‌کند.
فیروزی تاکید کرد: بر اساس بررسی‌های به عمل آمده، کارآفرینان زیاد و موفقی در بین فارغ التحصیلان این دانشگاه وجود دارند. ضمن این‌که دفتر کارآفرینی و مراکز نوآوری در مراکز علمی کاربردی، وظیفه هدایت شغلی دانشجویان در طول تحصیل و حتی فراغت از تحصیل را بر عهده داشته و با راه اندازی کارگاه‌های آموزشی، مشاوره شغلی و حتی واگذاری فضای کاری و پژوهشی و امکانات سخت افزاری به دانشجویان علاقمند در زمینه تشکیل و اداره هسته‌های نوآوری این امکان را به دانشجویان می‌دهند که خلاقیت‌های خود را در علاقمندی‌های خود بروز دهند.
وی افزود: مرکز آموزش علمی کاربردی ماشین سازی با توجه به امکانات غنی سخت افزاری و نرم افزاری و بر اساس برنامه ریزی‌های به عمل آمده در همه رشته‌های اجرا شده به خصوص در حوزه ماشین افزار، آسانسور و تربیت بدنی دارای دفتر کارآفرینی و مرکز نوآوری بوده و مسئولیت حمایت و هدایت هسته‌های نوآور دانشجویی را بر عهده دارد.
وی باتاکید بر این‌که خروجی‌های این مراکز به شرط غنیمت شمردن فرصت و علاقمندی به یادگیری، می‌توانند به راحتی به عنوان نیروی کار ماهر و کارآفرین موفق وارد بازار کار شوند، گفت: قطعا نیاز امروز کشور توسعه اقتصادی است و دروازه ورود به توسعه اقتصادی کشور، تقویت، توسعه و شناساندن مراکز علمی کاربردی مثل ماشین سازی به جامعه است تا بتوانیم در سایه الطاف الهی و با بهره گیری از همه ظرفیت‌های موجود به عنوان مواهب الهی شاهد رشد و شکوفایی مهین عزیز اسلامی خود باشیم.
انتهای پیام/
ساختار دانشگاه علمی کاربردی بسیار منطقی و هوشمندانه است خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار