عضو شورای شهر اعلام کرد:

شهردار باید برای حاشیه‌نشینی و شفافیت برنامه داشته باشد/ اسامی گزینه‌های نهایی شهرداری تبریز

1400/06/02 - 09:11 - کد خبر: 49479 نسخه چاپی

نصر: عضو شورای شهر تبریز گفت: فردی که کاندیدای سمت شهرداری تبریز است باید برای رفع حاشیه نشینی و همچنین ایجاد شفافیت در داخل مجموعه شهرداری، برنامه ای جدی و مدون داشته باشد.

به گزارش نصر، روح الله رشیدی در واکنش به انتقادات مبنی بر غیر علنی بودن جلسات بررسی کاندیداهای سمت شهرداری تبریز، اظهار کرد: ما در جلسات غیر رسمی که قبل از آغاز به کار شورای ششم برگزار می‌شد نیز بر علنی بودن جلسات بررسی کاندیداهای شهرداری مصر بودیم.
وی ادامه داد: در بحث انتخاب سرپرست نیز تاکید کردیم برای اینکه تمرینی برای انتخاب شهردار باشد، جلسات انتخاب سرپرست نیز به صورت علنی برگزار شود اما این بحث یک حق فردی است و شورا نمی‌تواند به اعضا تحمیل کند که نظر خود را علنی اعلام کنند و قانون این اختیار را داده که رأی افراد مخفی باشد ولی به نظر ما بهتر است شفاف باشد. 
وی تاکید کرد: من شخصا سعی کرده ام بحث شفافیت را در تمامی آراء تعیین کننده از جمله سرپرست شهرداری، رئیس شورا و اعضای هیأت رئیسه اجرا کرده و رأی خود را بگویم.
رشیدی با اشاره به تصویب علنی شدن جلسات انتخاب شهردار در شورا، گفت: خوشبختانه این موضوع در جلسه‌ی گذشته به تصویب رسید و مقرر شد گزینه‌های نهایی شهرداری تبریز به صورت ساعتی و کاملا علنی در جلسات شورا حاضر شوند و در حضور خبرنگاران برنامه‌های خود را ارائه و به سوالات اعضای شورا پاسخ دهند.
وی خاطرنشان کرد: آقایان بابایی اقدم، رنجبر، هوشیار، منجم، مدبر، جعفری‌آذر، فاتح و سلیمانی اسامی گزینه های نهایی برای سمت شهرداری تبریز هستند.
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تبریز در تشریح مطالبات خود از شهردار آینده تبریز گفت:در حالت کلی می‌توان گفت که شهردار باید به وظایف مندرج در ماده ۵۵ قانون شهرداری ها عمل کند اما در کنار این بحث کلی، اولویت ها، فوریت ها و ضروریاتی نیز وجود دارد که من این اولویت ها را در دو بخش درون سازمانی و شهری تقسیم‌بندی کردهام.
وی با معیوب خواندن این تحلیل که شهر مهم‌تر از شهرداری است، افزود: با توجه به اینکه مجموعه‌ی شهرداری قرار است شهر را آباد کرده و به شهر خدمت کند، اگر مشکلات و گرفتاری های سازمان رفع نشود، بازده سازمان پایین آمده و خدمات خوبی ارائه نخواهد شد. 

نابرابری در قراردادها، شفافیت و اقتصاد، مشکلات درون سازمانی شهرداری هستند 
وی در خصوص مشکلات درون سازمانی شهرداری متذکر شد: شهردار باید متعهد شود که مشکلات مربوط به سامان‌دهی نیروی انسانی، نابرابری و تبعیض های موجود در قراردادهای مختلف و رنگارنگ که نارضایتی‌های زیادی را به وجود آورده است، حل کند و شورا نیز باید به شهردار کمک کند.
رشیدی اضافه کرد: باید در تمامی سطوح سازمان از جمله در بخش‌های خدماتی، شهرسازی و ... شفافیت حداکثری حاکم باشد که این موضوع مقدمه ای بر خدمت بهتر برای شهر است.
وی، اقتصاد را یکی دیگر از مشکلات درون سازمانی شهرداری عنوان کرد و افزود: اقتصاد و درآمد شهرداری باید از تراکم فروشی و تخلف فروشی به سمت درآمدهای مولد و پاک کوچ کند. 

وجود اجماع نظر بین اعضای شورا در خصوص رفع حاشیه نشینی
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در خصوص مشکلات حوزه‌ی شهری، رفع حاشیه نشینی را مقدمه ای بر توسعه‌ی شهر دانست و اظهار کرد: یک اجماع نظر در بین اعضای شورا در خصوص رفع حاشیه نشینی وجود دارد و کاندیداهای شهرداری باید برای این موضوع برنامه داشته باشند.
عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز در رابطه با مشکلات حمل و نقل عمومی شهر نیز گفت: در بحث مترو و اتوبوسرانی به شدت نیازمند برنامه هستیم که این دو موضوع می‌تواند زمینه‌ی تحولات بعدی از جمله کاهش هزینه‌های شهرداری باشد.
وی ادامه داد: در بحث جذب اعتبارات دولتی تحرک خوبی نداشته ایم و شهردار باید سهم دولت در اتوبوس و مترو را اخذ و سهم شهرداری را نیز تامین کند.
وی، محیط زیست و زباله‌گاه تبریز و مسائل فرهنگی و اجتماعی را به ترتیب اولویت‌های سوم و چهارم مشکلات شهری و مطالبات خود از شهردار آینده عنوان کرد.

پروژه‌های نیمه تمام تقاطع غیر همسطح مردم را گرفتار کرده است
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تبریز در رابطه با تکمیل پروژه‌های نیمه تمام خاطرنشان کرد:با توجه به اینکه در میانه‌های سال قرار داریم، طبیعتا تعریف پروژه‌های جدید معقول و مطلوب نیست اما در خصوص پروژه‌های نیمه تمام از جمله تقاطع غیر همسطح مانند ارتش، شهید فروزنده، رسالت-راه‌آهن و شهید فهیمده که مردم را گرفتار و شهر را به ترافیک‌های مضاعف مبتلا کرده است، به دنبال حل مشکلات هستیم.
وی در خصوص قطار شهری نیز گفت: قضیه قطار شهری پیچیده  و نیازمند عزمی استانی بوده و نقش استاندار جدید و نمایندگان مجلس بسیار مهم است.

شورای ششم میراث دار پروژه‌تراشی های عجولانه‌ی دوره قبل است
وی اضافه کرد: شهردار محترمی که دوره‌ی خدمتش پس از اتمام شورای پنجم به پایان رسید، در اواخر دوره پروژه‌هایی از جمله پارک ها را آغاز کرد که تعدادی از این پارک‌ها به صورت ناقص رها شده است، همه‌ی این پروژه‌ها برای شهر هزینه است و باید تکلیفشان مشخص شود و ما میراث‌دار پروژه تراشی‌های دوره قبل هستیم که باید این پروژه‌ها تکمیل شود.
در کنار طیف‌بندی، تمایل بر برقراری تعامل نیز وجود دارد 
رشیدی در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی رویکرد اعضای شورا در بحث انتخاب شهردار گفت: ما اهل تعارف نیستیم و باید بگوییم که طیف بندی هایی وجود دارد اما در بین بخشی از اعضای شورا حس و تمایل برای برقراری تعامل و خرد جمعی وجود دارد و ما باید مصالح شهر را نسبت به خواسته های شخصی خود ارجح بدانیم و این انگیزه در بخشی از اعضای شورا وجود دارد اما به هر حال اعضای شورا منتخب مردم بوده و محق هستند که ایده ها و تفکرات خود را پیاده کنند.
وی در خصوص نحوه‌ی انتخاب اعضای کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر نیز بیان کرد: طبق قانون اختیاراتی به رئیس و اعضای هیأت رئیسه‌ی شورا داده شده است اما در مورد کمیسیون ها افراد باید علایق خود براساس تخصص و تجربه را برای عضویت در کمیسیون ها به رئیس شورا اعلام کنند و رئیس نیز پیشنهاد داده و سپس اعضای شورا رأی دهند. 

در کمیسیون برنامه و بودجه کمک بیشتری می‌توانستم بکنم
وی ادامه داد: یکی از دلایل انتقاد من در این موضوع، عضویت در کمیسیون برنامه و بودجه بود چرا که در میان اعضای شورا هیچ فرد متخصص بودجه به لحاظ مدرک تحصیلی و دانش آموختگی اقتصاد وجود نداشته و تعدادی از اعضای شورا دانش تجربی دارند و من نیز با توجه به نیمچه مطالعاتی که در حوزه‌ی اقتصاد داشتم، احساس می‌کردم می‌توانم در کمیسیون برنامه و بودجه کمک بهتری کنم اما صلاح ندانستند که من عضو این کمیسیون باشم اما به هر حال رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با توجه به سابقه‌ی کاری در معاونت مالی و اداری شهرداری و یک دوره عضویت در شورا، با تجربه ترین و با سواد ترین فرد در حوزه بودجه‌ریزی است. 
عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز در واکنش به انتقاد برخی افراد در خصوص چربش تعهد بر تخصص در شورای ششم، گفت:  متعهد بودن به قانون و حقوق مردم می‌تواند برخی الزامات از جمله پایبندی به کار کارشناسی، توجه به دیدگاه صاحب‌نظران و ارزش دادن به علم را مهیا کند که همه‌ی این موارد جزو مولفه‌های تعهد است . 

نبود فرد متخصص در شورا به لحاظ مدرک دانشگاهی مرتبط، تقصیر اعضای شورا نیست
وی ادامه داد: اگر مقصود این منتقدین نبود افراد متخصص به لحاظ مدرک دانشگاهی مرتبط است، این انتقاد وارد است، اما این ایراد مربوط به منتخبین شورای ششم نیست، بلکه در فضای کلی انتخابات قابل بحث است که چرا چینش و فضای انتخابات به سمت تعادل تخصص حرکت نمی‌کند؟ و من به عنوان عضو شورا مقصر این بحث نیستم.
انتهای پیام/
 شهردار باید برای حاشیه‌نشینی و شفافیت برنامه داشته باشد/ اسامی گزینه‌های نهایی شهرداری تبریز خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار