خطیب زاده در نشست خبری؛

ایران از تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان استقبال می‌کند

1400/06/01 - 13:11 - کد خبر: 49460 نسخه چاپی

نصر: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران در کنار مردم افغانستان خواهد ماند و از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت به دولتی فراگیر استقبال می‌کند.

به گزارش نصر، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، در خصوص مسائل جاری افغانستان گفت: جمهوری اسلامی ایران آخرین تحولات و رویدادهای افغانستان را از نزدیک رصد می‌کند و با همه طرف ها و جریانات سیاسی در افغانستان در تماس مداوم و مستمر است.
خطیب‌زاده ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران ضمن دعوت از همه طرف‌ها به کاهش خشونت و خویشتنداری، برقراری صلح و ثبات در افغانستان را آمال مشترک مردم افغانستان و کشورهای منطقه می‌داند.
وی افزود:  امیدواریم مردم، جریانات و گروه‌های مختلف نیز از فرصت خروج نیروهای اشغالگر فرامنطقه‌ای، جهت تشکیل دولت شفاف، مسئول و پاسخگو که بازتاب دهنده ترکیب جمعیتی و قومی افغانستان باشد و دارای روابط دوستانه، جهت ساختن افغانستانی آباد و شکوفا نهایت استفاده را ببرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اضافه کرد: تاریخ افغانستان نشان داده است که راهکار نظامی برای حل و فصل مساله افغانستان وجود ندارد و ایران در این زمینه آماده همکاری و تسهیل گفتگوها است.
خطیب‌زاده ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در ۴۰ سال گذشته همواره در کنار مردم افغانستان بوده است و در این برهه سخت نیز در کنار مردم افغانستان خواهد ماند.
وی تاکید کرد: مجددا لازم است بر حفظ مال، جان و ناموس، حفظ آثار و ابنیه تاریخی و فرهنگی و دستاوردهای مردم افغانستان تاکید کنم.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: جمهوری اسلامی از انتقال مسالمت آمیز قدرت و تشکیل دولت فراگیر استقبال می‌کند و امیدوار است که شورای هماهنگی تشکیل شده بتواند صلح را در این کشور حاکم کند.
خطیب‌زاده گفت: بدیهی است با توجه به شرایط حاکم و شرایط دشوار فراگیری کرونا، موج جدید مهاجران شکل گرفته است که ضرورت تداوم کمک‌های بشردوستانه و نقش آفرینی سازمان‌های بین المللی در مساعدت برای کاهش آلام مردم افغانستان را دو چندان می‌سازد.

وزیر خارجه پاکستان پنجشنبه به ایران سفر می‌کند
سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن اشاره به سفر منطقه‌ای وزیر امور خارجه پاکستان گفت: سفر وزیر خارجه پاکستان به تهران به درخواست ایشان و در روز پنجشنبه انجام خواهد شد و به چند کشور همسایه ازجمله افغانستان سفر خواهد کرد و موضوع اصلی سفر، مسائل دوجانبه و مسائل افغانستان خواهد بود
وی ادامه داد: ایران به عنوان کشوری که تلاش خود را در راستای ایجاد صلح در افغانستان انجام داده، رایزنی خود را دارد و ان‌شاءالله این سفر در راستای تداوم روابط دوستانه انجام خواهد شد.

دور بعدی مذاکرات برجامی بعد از تغییر و تحولات در قوه مجریه تعیین می‌شود
خطیب‌زاده همچنین در خصوص زمان آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای گفت: پیش‌تر اعلام کردیم در تغییر و تحولاتی که در قوه مجریه ایران در حال وقوع است، ممکن است برخی تغییرات صورت بگیرد.
وی ادامه داد: طرف مقابل به هیچ وجه نباید دچار خطا در محاسبات شود، البته مواضع ما تغییر نکرده است و رفع موثر تمامی تحریم‌های آمریکا و پایبندی طرف‌های دیگر برجام و انجام راستی‌آزمایی به عنوان اصول مقوم هرگونه توافقی در وین است.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: تاریخ دور جدید مذاکرات، پس از اطمینان از تغییر و تحولات به طرف‌های ما در ۱+۴ اعلام خواهد شد.

آماده فروش سوخت به دولت لبنان هستیم
خطیب‌زاده همچنین در واکنش به صحبت‌های دبیرکل حزب الله لبنان در خصوص ارسال سوخت به این کشور از سوی کشورمان تصریح کرد: تجارت عادی در حوزه‌های مشروع مثل انرژی، تصمیم حاکمیتی و مرسومی است که براساس تصمیم خودمان و اعلام نیاز دوستانمان انجام می‌شود.
وی اضافه کرد: ما نمی‌توانیم رنج‌های مردم پر غرور لبنان که توسط رژیم صهیونیستی طراحی شده است و در مضیقه قرار گرفتند را ببینیم، درحالی که لبنان کشوری ثروتمند و دارای منابع کافی برای دریافت انرژی است.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما به عنوان کشوری که سال‌ها تحت تحریم قرار داشتیم، می‌دانیم برخی کشورها دچار اعتیاد به تحریم هستند و از درد و رنج ملت‌های دیگر استفاده نامشروع سیاسی می‌کنند بنابراین اعلام آمادگی می‌کنیم که اگر دولت لبنان هم تمایل داشته باشد، علاوه بر این سوخت که توسط تجار شیعه لبنان خریداری شده، سوخت به دولت این نیز کشور بفروشیم.

آمریکا به منافع متحدینش اهمیتی نمی‌دهد
خطیب‌زاده تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران طی ۴۰ سال گذشته، میزبان چندین گروه از مردم افغانستان بوده است. افغانستان همسایه ما است و مردم افغانستان دارای حوزه‌های مشترک تمدنی و فرهنگی با ما هستند و به یکدیگر پیوستگی داریم.
وی ادامه داد: انتظار ما از همه طرف‌های افغانستانی این است که جان و مال و ناموس مردم را افغانستان را رعایت کنند و ما قطعا تمام تلاشمان را می‌کنیم البته همه کمک‌ها باید به آن سمت برود که مردم (افغانستان) در محل زندگی خودشان شرایط آرامی برای زندگی داشته باشند.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: آنچه در حوزه افغانستان می‌بینیم، درس بزرگ برای همه آن‌هایی است که فکر می‌کنند می‌توانند امنیت خودشان را به آمریکا گره بزنند.
وی ادامه داد: واشنگتن بارها ثابت کرده است که منافع متحدینش کمترین اهمیتی برایش ندارد. آمریکا بارها ثابت کرده است جز منافع کوته بینانه خودش هیچ منفعتی برای کشور دیگری قائل نیست.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: آمریکا به عنوان یک متجاوز به افغانستان آمد و ورودش به افغانستان مصیبت، حضورش نکبت و خروجش هم با افتضاح همراه بود.
وی ادامه داد: این یک درس تاریخی برای همه است که آمریکا به هر کجا که رفته است به جای صلح و امنیت، ویرانی به همراه آورده است.

ماجرای فغانستان نشان داد افول آمریکا تسریع شده است
خطیب‌زاده همچنین گفت: تصاویری که از افغانستان بیرون آمد دل هرکسی را به درد می‌آورد. من شخصا برخی از این تصاویر را تا انتها نتوانستم تماشا کنم و شرم تاریخی برای آن‌هایی است که مدعی حقوق بشر هستند و لب از لب باز نمی‌کنند مگر آنکه دروغ می‌گویند و تجاوزهای خودشان را توجیه می‌کنند.
وی ادامه داد: این مدعیان به نام ملت‌ها به آن ملت‌ها خیانت و کودتا می‌کنند. اما بدانند افغانستان یک بار دیگر نشان داد افول آمریکا بیش از پیش تسریع شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: توصیه ما این است که واشنگتن به حقوق ملت‌ها احترام بگذارد.

موضع ایران درباره افغانستان ثابت است
خطیب‌زاده در خصوص اتفاقات پنجشیر گفت: همه طرف‌ها را به خویشتنداری، گفت‌وگو و راه‌حل سیاسی دعوت می‌کنیم.
وی ادامه داد: هر آنچه در افغانستان اتفاق بیفتد و بخواهد به دولت با ثبات بینجامد، باید بازتاب‌دهنده ترکیب جمعیتی و قومیتی افغانستان باشد و این از طریق راه‌حل سیاسی و گفتگوهای اصیل حاصل می‌شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران درباره افغانستان، موضع ثابتی دارد و این است که این گفتگوها را تسهیل کرده و به عنوان برادر تلاش کنیم تا اختلافات را کاهش دهیم و به تلاش‌های خود ادامه دهیم که به افغانستان امن برسیم.

تلاش کردیم نخبگان افغانستانی در امان باشند
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اقدامات کشورمان برای کمک به خبرنگاران افغانستانی نیز گفت: در همین راستا اعلام کردیم که یکی از اصول لایتغیر سیاست‌های ایران، مردم افغانستان به شمول خبرنگاران و اصحاب رسانه هستند.
وی ادامه داد: کسانی که در طی این دو و سه هفته با من در تماس بودند می‌دانند ما چه تلاش‌هایی کردیم تا نخبگان افغانستانی در کنار مردم افغانستان در امان باشند و تمام مساعی خودمان را برای حفظ آن‌ها بدون جنجال انجام داده ایم. با همه طرف‌ها در ارتباط هستیم و سعی می‌کنیم این خشونت‌ها به حداقل ممکن برسد.

مقامات صهیونیستی فرافکنی می‌کنند
خطیب زاده  همچنین در خصوص اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی علیه کشورمان گفت: موضوع رژیم صهیونیستی یک موجودیتی نامشروع است و از ترور برآمده و جز ترور و خشونت و ناامنی چیزی نمی‌شناسد و هر کجا که پا گذاشته است نامنی و ترور بوجود آورده است.
وی ادامه داد: تقریبا هیچ طرفی در نظام بین الملل نیست که نداند رژیم صهیونیستی چگونه به وجود آمده و با چه طراحی‌های نامشروع ادامه حیات می‌دهد، این رژیم در حضیض مشروعیتش در داخل مرزهایش به سر می‌برد و این اظهارات هم یک فرافکنی از سوی مقامات این رژیم است.

بیانیه‌های سیاسی رافع مسئولیت کشورهای اروپایی در برجام نیست
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص بیانیه اخیر سه کشور اروپایی علیه فعالیت‌های هسته کشورمان تصریح کرد: آنچه ایران تاکنون انجام داده تماما در حوزه مقررات پادمان و پایبندی به (NPT) بوده است.
خطیب‌زاده اضافه کرد: اقدامات را هم با اعلام قبلی به آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام داده‌ایم و هیچ فعالیت اعلام نشده‌ای وجود نداشته است.
وی ادامه داد: همه فعالیت‌های هسته‌ای هم با اهداف صلح آمیز و با توجیهاتی بوده که آژانس آن را به عنوان گزارش دریافت کرده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: این بیانیه‌های سیاسی رافع مسئولیت کشورهای اروپایی در برجام نیست. این سه کشور اروپایی باید پاسخ بدهند بعد از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و بعد از نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و تنبیه تمامی طرف‌هایی که تلاش کردند به برجام، حتی شرکت‌های خصوصی که می‌خواستند پایبند باشند، کجا بودند.
وی افزود: وقتی فشار حداکثری دولت آمریکا به دلیل پایبندی ایران به برجام اعمال شد؛ وقتی ترویسم دولتی در حوزه اقتصادی علیه ملت ایران حتی در حوزه بهداشت اتفاق افتاد، این‌ها چه کردند و چه بیانیه‌ای دادند؟ غیر از این بود که خود آن‌ها هم بخشی از نقض برجام و تعهداتشان ذیل برجام بودند.

اروپایی ها فقط اظهارات سیاسی می‌کنند
خطیب‌زاده تصریح کرد: طرف‌های اروپایی در بی‌عملی مثال بارزی بودند و هستند. بهترین مسیری که اروپا برای احیای برجام می‌تواند طی کند عمل به تعهدات خود است.
وی ادامه داد: حتی در چند ماه گذشته که دولت جدید آمریکا بر سر کار آمده و گفتگوهای وین درجریان است، هیچ اقدام موثری در پاییندی به تعهداتشان ندیدیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: توصیه ما این است که به جای تکرار موهومات، به تعهدات خودشان فکر کنند.
خطیب‌زاده همچنین افزود: ایران تعهدات خودش را ذیل پادمان انجام می‌دهد، اما آن‌ها هیچ تعهدی را انجام نمی‌دهند و تنها به اظهاراتی سیاسی جهت دار و غیر مسئولانه بسنده کرده‌اند که قطعا بیش از پیش در تهران جوابشان داده شده است.
وی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم گفتگوی وین معنادار باشد، البته اگر طرف‌های دیگر به واقعیت توجه کنند و با برداشت درست به وین بیایند.

عاملین ترور سرار سلیمانی بدون کیفر نمی‌مانند
خطیب‌زاده همچنین در خصوص اظهارات مایک پمپئو در خصوص افغانستان و همچنین بر علیه کشورمان گفت: آنچه که شما نقل کردید از مفسر فعلی فاکس نیوز و وزیر خارجه افراطی و بدنام سابق آمریکا، جای تاسف دارد. او وقتی وزیر امور خارجه دولت ترامپ بود، در همان موقع جواب‌های لازم به او داده شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اضافه کرد: خود آمریکایی‌ها می‌گویند که دولت ترامپ، جمع رذایل بود و این وزیر در آن جمع سرشناس بود و اعتراف کرد استاد دزدی و تقلب است.
وی ادامه داد: ایشان نمی‌داند که برای ما شهادت در راه خدا توفیق است. سردار صلح ما به دست شقی‌ترین اشقیا به شهادت رسید و این فیض عظیمی بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: ما اجازه نمی‌دهیم آن کسانی که در این ترور ناجوانمردانه مشارکت داشتند و به آن مبادرت کردند، تصمیم گرفتند و اجرا کردند، بدون کیفر باقی بمانند.

پمپئو مراقب حرف زدنش باشد
وی افزود: قطعاً به دادگاه عدل الهی پاسخگو خواهند بود اما باید در دادگاه زمینی و در پیشگاه عدالت نیز پاسخگو باشند. من توصیه می کنم که مفسر فعلی فاکس‌نیوز حواسش باشد که در چه حوزه‌هایی صحبت می‌کند.
خطیب‌زاده افزود: آنچه در عین الاسد انجام دادیم پاسخ تعدی آن‌ها بود و نه پاسخ به ترور سردار سلیمانی و این موضوع را همچنان پیگیری می‌کنیم.
انتهای پیام/
ایران از تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان استقبال می‌کند خبرگزاری مهر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار