خبر/

دو هنرمند آذربایجان‌شرقی نشان‌های درجه یک و ۲ هنری کسب کردند

1400/05/31 - 15:25 - کد خبر: 49422 نسخه چاپی

نصر: دو هنرمند آذربایجان‌شرقی، فعال در عرصه های شعر و خوشنویسی نشان‌های درجه یک و ۲ هنری را کسب کردند.

به گزارش نصر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان درجه یک هنری خود را به جمشید علیزاده، شاعر، نویسنده و محقق پیشکسوت تبریزی و نشان درجه ۲ هنری را به یونس نصیری از خوشنویسان به نام کشور و آذربایجان شرقی اعطا کرد.
استاد علیزاده،  از شاعران بنام کشور و پژوهشگر عرصه ادبیات است که با تالیف و تدوین دهها عنوان کتاب و مقاله توانسته بخشی از صبغه و غنای فرهنگ و ادب آذربایجان را رقم بزند.
وی در سال ١٣٤٣ خورشیدی در تبریز دیده به جهان گشود و پس از اتمام تحصیلات ابتدایی و متوسطه از همان دوران نوجوانی به سرودن شعر و مطالعه آثار ادب فارسی و جهان پرداخت و در کنار آن علوم دینی را آموخته و به مدارج عالی این حوزه نیز نائل شد.
استاد علیزاده، شاعر، محقق و نویسنده در موضوعات مختلف ادبی مانند درس ‌گفتارهای حافظ شناسی، ادبیات معاصر، شهریارشناسی، بوطیقای خاقانی، صائب و سبک هندی در محافل ادبی کشور است.
وی از اعضا و نویسندگان ثابت دایره المعارف ادب فارسی و دانشنامه تخصصی حافظ است و گفت و گو با شهریار، برگزیده اشعار خاقانی، به همین سادگی و زیبایی و ساغری در میان سنگستان از آثار مکتوب علیزاده به شمار می رود.
استاد یونس نصیری، نیز از خوشنویسان بنام کشور بوده که در سال ۱۳۳۹ چشم به دنیا گشوده و لیسانس هنرهای تجسمی دارد و سالها در عرصه خوشنویسی و تعالی این هنر تلاش کرده است.
وی دبیر بازنشسته آموزش و پرورش بوده و دارای گواهینامه فوق ممتاز از انجمن خوشنویسان ایران بوده و عضویت شورای انجمن خوشنویسان تبریز، بازرس انجمن خوشنویسان تبریز، نماینده انجمن خوشنویسان تبریز در مجمع نمایندگان انجمن خوشنویسان ایران، مدرس انجمن خوشنویسان، رئیس انجمن خوشنویسی بسیج هنرمندان استان و رییس انجمن علمی و آموزشی معلمان هنر استان را در کارنامه خود دارد.
تدریس در مراکز دانشگاهی، کسب مقام اول خط نستعلیق در مسابقات مدرسان آموزشکده های فنی کشور، کسب مقام اول خط نستعلیق در مسابقات مدرسان آموزشکده های فنی کشور، برگزاری ۳ نمایشگاه انفرادی و شرکت در نمایشگاه های گروهی انجمن خوشنویسان در شهرهای مختلف، داوری ۹ دوره مسابقات خوشنویسی دانشجویی کشوری، داوری مسابقات خوشنویسی دانش آموزی استان بیش از ۱۰ دوره، تحریر کتاب رباعیات خیام، تحریر مرقع در خانقاه شمس، اشعار استاد شهریار – نشر دانشگاه هنر اسلامی تبریز – ۱۳۹۱، گردآوری کتاب شرح شوق (خوشنویسان تبریز) – چاپ سازمان بسیج هنرمندان – ۱۳۹۰ از دیگر فعالیت های این هنرمند است.
چندی پیش نیز محمدعلی جدیدالاسلام، از عکاسان پیشکسوت تبریزی و بانی موسسه عکاسی آذربایجان، نشان درجه یک هنری را از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده بود.
وی مجموعه ای کم نظیر از تصاویر قدیمی و آرشیو قدیمی عکسهای تاریخی، نگاتیو و شیشه‌های قدیمی را گردآوری کرده که این موضوع به عنوان سند زنده ای از تاریخ این خطه، زبان گویای مدنیت، فرهنگ و هنر است.
استاد جدیدالاسلام،  متولد ۱۳۳۱ تبریز بوده و از سال ۱۳۴۳ فعالیت در زمینه هنر عکاسی را آغاز کرده است.
وی رییس انجمن عکاسی آذربایجان شرقی بود و در حال حاضر از عکاسان برجسته پرتره هنرمندان و فرهیختگان در کشور به شمار می رود.
استاد جدیدالاسلام با دارا بودنِ ۹۵۰ دوربین عکاسی، بزرگترین کلکسیونر دوربین‌های عکاسی در ایران است. علاوه بر دوربین، جدیدالاسلام دارای مجموعه‌ای از عکس‌های قدیمی از دوران قاجار نیز است.
انتهای پیام/
دو هنرمند آذربایجان‌شرقی نشان‌های درجه یک و ۲ هنری کسب کردند خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار