سلاح های پیشرفته آمریکایی در دست طالبان

1400/05/31 - 13:52 - کد خبر: 49414 نسخه چاپی

نصر: نگرانی عمده آمریکا این است که فناوری ساخت برخی از تسلیحات پیشرفته اش که در افغانستان جا گذاشته، به دست کشورهایی چون روسیه، چین و یا ایران بیفتد.

به گزارش نصر، منابع سیاسی و رسانه ای آمریکا از به غنیمت گرفته شدن میلیاردها دلار سلاح پیشرفته آمریکا از سوی طالبان ابراز نگرانی می کنند.
با سقوط غیرمنتظره و  سریع دولت افغانستان در عرض کمتر از 10 روز و کنترل طالبان بر 33 استان از 34 استان افغانستان، رسانه ها و محافل سیاسی آمریکایی از سرنوشت سلاح های آمریکایی پیشرفته که به دست طالبان افتاده ابراز نگرانی می کنند.
طی روزهای گذشته برخی کلیپ های ویدئویی منتشر شده که نشان می دهد طالبان افغانستان در کنار برخی تسلیحات پیشرفته بر جای مانده از آمریکا در افغانستان ایستاده اند و این سلاح ها به غنیمت طالبان درآمده است.
ناظران رقم دقیقی درباره میزان این سلاح ها اعلام نمی کنند اما گمان می رود ارزش این تسلیحات پیشرفته آمریکایی که تاکنون به غنیمت طالبان درآمده و احتمالا طی روزها و هفته های آینده به غنیمت این گروه درخواهد آمد؛ باغ بر میلیاردها دلار باشد.
ناظران آمریکایی نگرانند که با توجه به عدم تخصص طالبان در استفاده از این تسلیحات، این گروه برای کسب درآمد این تسلیحات پیشرفته را به مزایده فروش بین کشورهای رقیب آمریکا همچون روسیه، چین و یا ایران بگذارد.
این 3 کشور رقیب آمریکا علاقه زیادی به کسب فناوری مورد استفاده در ساخت سلاح های آمریکایی و مهندسی معکوس برای ساخت آنها دارند و در گذشته نیز بارها تسلیحات پیشرفته آمریکایی را مهندسی معکوس کرده اند.
از سوی دیگر طالبان می تواند با جذب نیروهای آموزش دیده ارتش افغانستان از این تسلیحات برای ساخت یک ارتش جدید برای خود استفاده کند.
طبق گزارش اخیر سی ان ان، نگرانی عمده ناظران و نظامیان آمریکایی از سلاح های پیشرفته کوچک آمریکایی است که طالبان می توانند از آنها به راحتی استفاده کنند. نگرانی عمده دیگر آمریکا از این است که فناوری سلاح هایش به دست کشورهایی چون چین، روسیه و یا ایران بیفتد.
ایالات متحده آمریکا برای تجهیز و تقویت ارزش افغانستان 207 فرونده هواپیما و نزدیک به 75 هزار خودرو از جمله 4700 خودروی نظامی پیشرفته "هاموی" در اختیار آن قرار داده که هم اینک بخش عمده ای از این خودروها و هواپیماها به دست طالبان افتاده است.
 
هلی کوپتر نظامی بلک هاوک آمریکا در افغانستان/ آسوشیتدپرس

برخی از این تجهیزات نظامی نیز از افغانستان خارج شده از جمله با فرار بخشی از نیروهای نظامی افغانستانی به ایران این نیروها یک سری ادوات نظامی سبک و خودروهای نظامی را با خود آورده اند و یا گفته می شود در جریان فرار هفته گذشته مقامات و فرماندهان نظامی افغانستان دستکم 46 فروند هواپیما تنها به کشور ازبکستان پرواز بدون بازگشت داشته است.
 
صدها خودروی نظامی "هاموی" آمریکا در افغانستان

از جمله تجهیزات نظامی آمریکایی که به دست طالبان افتاده می توان به تعداد نامعلومی هلیکوپتر پیشرفته " بلک هاوک" و 4 فروند هواپیمای تهاجمی "ای-29 سوپر توکانو"اشاره کرد.
 
هواپیمای نظامی ای -29 سوپر توکانو

به نظر کارشناسان نظامی، طالبان به دلیل نداشتن آموزش های لازم و اختصاصی قادر به استفاده از این هواپیماها و هلی کوپترهای پیشرفته آمریکایی نیست و احتمال دارد آنها را برای کسب درآمد به کشورهایی چون روسیه، چین و یا ایران بفروشد.
طی 2 دهه گذشته ایالات متحده آمریکا برای تجهیز و آموزش نیروهای ارتش افغانستان که تعداد آنها به بیش از 300 هزار نفر می رسید، حدود 83 میلیارد دلار هزینه کرده که بخش عمده ای از این کمک به شکل ارایه تجهیزات و تسلیحات پیشرفته آمریکایی به ارتش ملی افغانستان بوده که قرار بوده با طالبان بجنگد و مانع تسلط دوباره این گروه بر کشور شود.
 
نیروهای طالبان سوار بر خودروهای زرهی آمریکایی/ رویترز

اما وقایع 2 هفته اخیر افغانستان نشان داد مادامی که اراده و انگیزه جنگ بین یک نیروی نظامی نباشد حتی با وجود داشتن پیشرفته ترین تسلیحات و تجهیزات، کاری از پیش نمی رود و طرف بی اراده محکوم به شکست از طرفی خواهد بود که با کمترین تجهیزات و تسلیحات، اراده کافی برای غلبه بر حریف را دارد.
انتهای پیام/
سلاح های پیشرفته آمریکایی در دست طالبان خبرگزاری عصرایران


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار