مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی خبر داد:

احیای نسل مارال در جنگل های ارسباران

1400/05/31 - 11:43 - کد خبر: 49403 نسخه چاپی

نصر: مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت:طرح احیای نسل مارالها و انواع گوزن زرد ایرانی در جنگلهای ارسباران در حال انجام است

به گزارش نصر، حسن عباس نژاد مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گفت: مطالعات احياي مارال به عنوان يكي از گونه‌هاي جانوري منقرض شده از سال 71 در آذربايجان شرقي شروع و 7 راس مارال از سایت حفاطتی گلستان به این منطقه حفاظت شده انتقال داده شد.
وی افزود: پس از افزایش جمعیت مارال ها، وسعت این منطقه به 186 هکتار افزایش یافت و اکنون این سایت میزبان بیش از 26 راس مارال می باشد. 
عباس نژاد گفت: برنامه آتی مرکز رهاسازی گونه در طبیعت، پایش رفتار، بررسی کریدورهای مهاجرتی و وضعیت گونه پس از رهاسازی و برنامه ریزی برای احیای گونه در طبیعت می باشد که با حفظ مرکز فعلی به عنوان مرکز مطالعات گونه مارال در شمال غرب کشور و پشتیبانی گله های طبیعی و تیمار افراد آسیب دیده پیش بینی گردیده است.
وی اضافه کرد: منطقه کوهستانی و سرسبز آینالو از توابع بخش خداآفرین شهرستان کلیبر استان آذربایجان شرقی است و در ارتفاع 1500 متری از سطح دریا واقع شده و این منطقه به دلیل داشتن پوشش گیاهی و جنگل های مناسب برای احیای نسل مارال (قرارگیری در منطقه میان بند) انتخاب گردیده است.
عباس نژادبا اشاره به موفقيت‌هاي كسب شده در احياي مارال را يادآور شد و تاكيد كرد: تحولات خوبي در استان و كشور ايجاد شده و حساسيت مردم و مسئولان به ضروت احياي اين گونه جانوري افزايش يافته است. 
مديركل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي از تخصیص اعتبار برای به روز رسانی  دوربين‌هاي حفاظتي در محوطه قرنطيه مارال‌هاي ارسباران خبر داد و افزود: تلاش مي‌شود در آينده‌اي نزديك مركز تحقيقات مارال براي علمي كردن بررسي‌هاي اين گونه جانوري احداث شود.
مرال با نام علم علمی Cervus elaphus Maral یکی از بزرگترین انواع گوزن و بزرگترین گونه گوزن در ایران می باشد.
جنگل‌هاي ارسباران يك منطقه حفاظتي است و در سال 1354 از سوي يونسكو به ثبت رسيده است. كارشناسان زيست‌محيطي جهان، جنگل‌هاي ارسباران را به دليل داشتن 785 گونه گياهي و 170گونه درختي، شامل 42تيپ مرتعي و 143واحد جنگلي، در زمره يكي از مناطق با ارزش ژنتيكي جهان شناخته‌اند. منطقه ارسباران با طبيعت زيبا و چشم‌اندازهاي دلنشين و وجود اماكن و ابنيه تاريخي مختلف، توان بالقوه بالايي براي جذب گردشگر نيز دارد. نسل گوزن مارال به عنوان يكي از زيباترين گونه‌هاي جانوري ايران از 60 سال پيش در جنگل‌هاي ارسباران منقرض شده بود.
انتهای پیام/
احیای نسل مارال در جنگل های ارسباران نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار