خبر/

افزایش مهارت‌آموزی به مددجویان توسط کمیته امداد در شرایط تورم

1400/05/31 - 12:12 - کد خبر: 49386 نسخه چاپی

نصر: تورم موجب ارائه خدمات مختلف توسط کمیته امداد به‌عنوان نهاد حمایتی به مددجویان شده و به‌همین دلیل مهارت‌آموزی برای توانمندسازی هر چه بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش نصر، تورم و افزایش بی رویه قیمت کالاهای اساسی، همواره ضعیف‌ترین اقشار جامعه را بیش از هر زمان دیگری با مشکلاتی روبرو می‌سازد تا جایی که این خانوارها ناچارند برای تأمین هزینه‌های زندگی به ارگان‌های مختلفی از جمله کمیته امداد و یا بهزیستی مراجعه کنند تا از این طریق، بخشی از نیازهای آنان رفع شود.
در حال حاضر افزایش ۷ درصدی مددجویان بهزیستی و جذب ۲۰ هزار خانوار طی دو سال اخیر در کمیته امداد آذربایجان شرقی، ناشی از وضعیت نامناسب اقتصادی است که موجب شتاب در رشد فقر می‌شود و برای رفع آن باید علل تولید فقر در جامعه را شناسایی کرد.

جذب ۲۰ هزار خانوار طی دو سال اخیر
مدیر کل کمیته امداد آذربایجان شرقی گفت: ۲۰ هزار خانوار طی دو سال اخیر جذب کمیته امداد استان شده و امروزه، ۸۱ هزار خانوار به صورت مستمری بگیر عضو کمیته امداد آذربایجان شرقی هستند که از تمام خدمات بهره‌مند می‌شوند.
محمد کلامی علت افزایش مددجویان کمیته امداد استان آذربایجان شرقی، شیوع ویروس کرونا دانست و افزود: ۱۵ هزار خانوار به دلیل شیوع ویروس کرونا جذب کمیته امداد شده‌اند.
وی ادامه داد: تورم بیش از ۴۰ درصدی و افزایش ۷۰ درصدی قیمت اقلام خوراکی، بیش از ۵ هزار خانوار آسیب دیده را جذب کمیته امداد استان آذربایجان شرقی کرده است.
کلامی با اشاره به اینکه خدمات اشتغال در کمیته امداد منوط به اخذ کارت مهارت از سوی مددجویان است بیان کرد: افراد جذب شده به کمیته امداد برای کاریابی و اشتغالزایی، طبق قراردادهای منعقد شده در جهاد دانشگاهی و سازمان فنی و حرفه‌ای، آموزش دیده و موفق به اخذ کارت مهارت می‌شوند.
وی افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته طی سال جاری، آموزش مهارت آموزی ۱۹ هزار نفر در مقاطع پایه، پیشرفته و پایدار سازی انجام خواهد گرفت.

شناسایی علل فقر در جامعه و جلوگیری از بروز آن
مدیرکل کمیته امداد استان آذربایجان شرقی گفت: راه مقابله با فقر شناسایی علل تولید فقر در سطح جامعه و جلوگیری از بروز این عوامل در سطح کلان است.
وی افزود: امروزه عوامل اقتصادی و فرهنگی تولید فقر را شتاب می‌دهند و می‌توان به رکود، تورم‌های بالا، بی ثباتی در شاخصه‌های کلان اقتصادی اشاره کرد اما نباید از تصمیمات غلط برنامه ریزان اقتصادی نیز در تولید این نوع فقر غافل شد.

راه مقابله با فقر شناسایی علل تولید فقر در سطح جامعه است
کلامی بیان کرد: دومین علت فقر در جامعه، علل فرهنگی همانند اعتیاد، طلاق و اجتناب از کار و تلاش و تبدیل شدن فقر به پیشه و محل درآمد است که با ارتقا شاخص‌های فرهنگی می‌توان تولید فقر در جامعه را کاهش داد.

به علت مشکلات مالی مددجوی کمیته امداد شدم
یکی از مددجویان کمیته امداد نیز به خبرنگار مهر گفت: در سال ۹۲ به دلیل مشکلات اقتصادی و شروع یک شغل جدید، نیاز مبرمی به اخذ وام برای ایجاد اشتغال داشتم که با راهنمایی یکی از دوستان، به کمیته امداد مراجعه کردم.
حمیده همپای ادامه داد: بعد از تحقیقات انجام گرفته و پذیرش، به خرید تجهیزات برای شروع یک شغل آبرومند فکر می‌کردم تا اینکه از میان چند شغل، خیاطی را انتخاب کرده و با اخذ وام، شروع به خرید تجهیزات مورد نیاز کردم.

به تولید لوازم پزشکی روی آوردم
وی افزود: برای مدتی در کارگاه‌های تولیدی مشغول به کار شدم اما این شغل، تأمین هزینه‌های امرار و معاش را با مشکل روبرو کرد به گونه‌ای که حتی قادر به تأمین هزینه‌های درمانی پسرم نبودم تا اینکه به شغل تولید لوازم پزشکی روی آورده و کار خودم را کم کم از پخش پک به بیمارستان و مراکز درمانی آغاز کردم.
این مددجوی کمیته امداد ادامه بیان کرد: ادامه فعالیت در این شغل، به تنهایی امکان پذیر نبود به همین دلیل با دیگر بانوان مددجوی کمیته امداد نیز همکاری کردم و در حال حاضر، هفت سالی می‌شود که در حوزه تولید کالاهای پزشکی فعالیت دارم.
همپای گفت: در بهمن ماه سال ۱۳۹۴، به عنوان کارآفرین نمونه به عنوان یکی از مددجویان کمیته امداد معرفی شدم که سپس، در سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶، بار دیگر به عنوان توانمند نمونه، کارآفرین نمونه و راهبر شغلی از سوی کمیته امداد معرفی شدم.
همپای به صادرات تولیدات خود به کشور عراق و جمهوری آذربایجان اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات عمده در این حوزه این است که اکثر مراکز یا ادارات، زمانی که از این موضوع مطلع می‌شوند که ما تحت نظر کمیته امداد فعالیت می‌کنیم، دیدگاه آنان نسبت به ما تغییر می‌یابد و منجر به این می‌شود تا اکثراً فعالیت بانوان در بازار کار، از ارزش کمتری برخوردار شود.

به عنوان کارآفرین نمونه انتخاب شدم
وی افزود: انتخاب من به عنوان کارآفرین نمونه، به دلیل کارآفرینی در منزل بود تا بانوان با وجود کارگاه نیز در منزل خود قادر به فعالیت باشند.
این کارآفرین نمونه از تولید روزانه هزار عدد گان جراحی خبر داد و گفت: شیوع ویروس کرونا در بازار کاری ما، منجر به این شد تا افراد بسیاری بدون داشتن آگاهی و تجربه در این زمینه، به تولید تجهیزات پزشکی روی آورند که این خود، موانع بسیاری را در این حوزه به وجود آورده است.

بهره‌مندی ۷۵ هزار نفر از خدمات بهزیستی به صورت مستمر
مدیر کل بهزیستی استان آذربایجان شرقی نیز، توانمندسازی مددجویان را هدف نهایی در بهزیستی خواند و به خبرنگار مهر گفت: ۷۵ هزار نفر به صورت مستمر از خدمات بهزیستی در استان بهره‌مند هستند.
فرگل صحاف با اشاره به افزایش ۷ درصدی مددجویان نسبت به سال ۹۸ افزود: اگر چه عوامل اقتصادی و شیوع ویروس کرونا از عوامل مهم در افزایش مراجعات است اما افزایش مبلغ مستمری نیز از عوامل تأثیرگذار در مراجعات برای برقراری مددجویی می‌تواند به شمار آید.
وی بیان کرد: مستمری حمایتی است مستمر که بر اساس دستورالعمل‌ها و مورد تأیید کمیته‌های تخصصی به افراد واجد شرایط پرداخت می‌شود.
صحاف در رابطه با میزان مبالغ پرداختی به مددجویان بهزیستی توضیح داد: به خانواده‌های تک نفره ۳۵۰ هزار تومان، دو نفره ۵۰۰ هزار تومان، سه نفره ۷۰۰ هزار تومان، چهار نفره ۹۰۰ هزار تومان و به خانواده‌های پنج نفره و بیشتر مبلغ یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.
کمیته امداد و بهزیستی استان آذربایجان شرقی، مددجویان بسیاری را تحت پوشش خود قرار داده‌اند و بر اساس اهداف خود که همانا توانمندسازی مددجویان است با برگزاری کلاس‌های آموزشی و سعی در اخذ کارت مهارت مددجویان، امکانات بهتری را برای رفاه حال آنان با ایجاد مشاغل فراهم می‌آورند ولی در این بین نباید فراموش کرد که افزایش مشکلات اقتصادی و گرانی کالاهای اساسی باعث سوق یافتن بسیاری از مردم به این نهادهای حمایتی شده است و آمار فقر را نیز در کشور افزایش داده است.

آناهیتا رحیمی
انتهای پیام/
افزایش مهارت‌آموزی به مددجویان توسط کمیته امداد در شرایط تورم خبرگزاری مهر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار