خبر/

وقف جدید در آذربایجان‌شرقی ثبت شد

1398/08/04 - 14:06 - کد خبر: 4929 نسخه چاپی

نصر:مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی گفت: در سال جاری ۲۲ مورد وقف جدید در استان ثبت شده که بزرگترین آن‌ها بیمارستان تخصصی ۶۴۰ تختخوابی کودکان مردانی‌آذر در تبریز است.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، حجت الاسلام سیدشهاب الدین حسینی، روز شنبه به مناسبت آغاز دهه وقف در گفت و گویی  با بیان اینکه از این تعداد ۱۴ مورد وقف انتفاعی و ۸ مورد منفعتی است، افزود: با توجه به برنامه سال جاری این اداره کل برای ثبت ۷۵ مورد وقف جدید تلاش می شود تا پایان امسال این برنامه محقق شود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۸ هزار و ۷۵۱ موقوفه با ۱۹ هزار و ۷۰۳ رقبه در استان وجود دارد، اظهار داشت: علاوه بر این موقوفات، ۵ هزار و ۳۳۹ مسجد، ۴۶۳ حسینیه، ۸۸ تکیه، فاطمیه، مهدیه و زینبیه و ۵۹۸ آرامستان برای دفن اموات در حوزه وقف وجود دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان”شرقی گفت: وقف سنت دیرپای نبوی، علوی و فاطمی بوده به طوری که اولین واقف در جهان اسلام توسط پیامبر اسلام(ص) و پس از آن اهل بیت عصمت (ع) انجام شده و آثار خیر آن هم اکنون نیز در جامعه اسلامی باقی است.

حجت الاسلام حسینی، ادامه داد: وقف نهادی منصوب قرآن و عترت و پاسداشت نیات واقفان خیراندیش است که در طول یک هزار و ۴۰۰ سال بعد از اسلام در راستای عمل به نیت های واقفان به نیازمندان خدمت رسانی می کند.

وی با اشاره به وجود ۸۰۰ نوع خدمت وقفی در کشور، یادآوری کرد: خیلی از این خدمات در این استان نیز ارایه می شود که در عرصه های مختلف خدمت رسانی، رفع آسیب های اجتماعی و پاسداشت مسایل فرهنگی و اجتماعی انجام می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان”شرقی گفت: هم اکنون ۴۵۰ مجموعه آموزشی در استان در عرصه وقف در حوزه علم و دانش و ۶ بیمارستان فقط در تبریز به بیماران خدمت رسانی می کند.

 

۴۵۰ مرکز افق در امامزادگان استان راه اندازی می شود

حجت الاسلام حسینی، با اشاره به اولویت این اداره کل برای عمران و آبادانی امامزادگان و مساجد استان برای انجام کارهای فرهنگی، افزود: در این راستا امسال ۴۵ مرکز افق در امامزاده های شاخص استان راه اندازی می شود تا در کنار عمل به نیات واقفان از این اماکن برای بهره وری اقتصادی از موقوفات انجام شود.

وی با بیان اینکه این مراکز در عرصه های اجتماعی، فرهنگی و قرآنی فعالیت می کنند، یادآوری کرد: در عرصه اجتماعی خدمت رسانی های اجتماعی شامل رسیدگی به نیازمندان و رفع و دفع آسیب های اجتماعی، در حوزه فرهنگی مباحث آئینی، مناسبت های ملی و مذهبی در جوار امامزادگان و در عرصه قرآنی مسابقات قرآنی از مرحله شهرستانی، استانی و کشوری انجام می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان”شرقی با تاکید بر اینکه حفظ عین موقوفه مقدم بر اجرای نیات است، گفت: با توجه به اینکه امامزادگان استان جزو مظلومترین امامزادگان کشور از لحاظ عمران،  آبادانی و توسعه نیافتگی محسوب می شود این اداره کل برای به روز رسانی آن ها اقدام کرده و هم اکنون این کار در ۵۰ امامزاده استان در حال اجراست.

حجت الاسلام حسینی، با اشاره به وجود ۲۲۸ پرونده جاری در دادگستری استان، ادامه داد: به منظور دفاع از حق و حقوق موقوفات در مراجع قضایی با همکاری اداره کل دادگستری استان شعبه ویژه ای در مرحله تجدید نظر برای رسیدگی به موضوعات وقفی ایجاد شده است.

 

ناحیه ۳ اوقاف و امور خیریه تبریز برای رسیدگی به موقوفات قائم مقام فراهانی راه اندازی می شود 

وی  از اخذ مجوز برای راه اندازی ناحیه ۳ تبریز اوقاف و امور خیریه ویژه رسیدگی به موقوفات قائم مقام فراهانی خبر داد و اظهار داشت: این اقدام پس از صدور حکم از سوی دادگاه اصل ۴۹ قانون اساسی در جهت تثبیت این موقوفه به منظور تسهیل در خدمات رسانی به انبوه مراجعه کنندگان در این زمینه انجام شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان”شرقی گفت: این موقوفه دارای ۳۸ هزار هکتار عرصه بوده که خیلی از کارخانه های صنعتی استان مانند شهرک سرمایه گذاری خارجی، شهرک صنعتی بعثت، گمرک سهلان، بخشی از اراضی فرودگاه شهید مدنی و شهرستان صوفیان در عرصه این موقوفه مستقر است.

حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه این موقوفه بیش از ۱۸۰ سال وقف شده است، ادامه داد: اصل وقف نامه این موقوفه در کتابخانه مجلس نگهداری می شود و مورد تائید بزرگان علما بوده و دارای ۶ وقف نامه و سند رسمی است و دارای نیات متعددی مانند هزینه برای عتبات عالیات، تلاوت قرآن، اعزام زائر به مشهد مقدس و ازدواج سادات است.

وی با تاکید بر ضرورت بازسازی چهره وقف در جامعه و فرهنگ سازی در این زمینه، از اصحاب رسانه و مطبوعات خواست در این عرصه فعالیت بیشتری نشان داده و بخشی از مطالب خود را برای ترویج فرهنگ وقف اختصاص دهند.

انتهای پیام/

وقف جدید در آذربایجان‌شرقی ثبت شد نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار