کارشناس مذهبی:

هدف از قیام عاشورا ایجاد تحول عظیم در بین بشریت بود

1400/05/28 - 12:43 - کد خبر: 49284 نسخه چاپی

نصر: یک کارشناس مذهبی هدف از قیام حضرت حسین (ع) را به حدی وسیع دانست که نمی‌توان در قید و بند چند جمله یا عبارت خلاصه کرد و گفت: هدف الهی از قیام خونین عاشورا به وسعت عظمت آن ایجاد تحوّل عظیم در تاریخ بشریت بود.

به گزارش نصر، حجت الاسلام رسول برگی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص عظمت روز عاشورا با اشاره به حدیث حضرت موسی (ع) اظهار کرد: در مناجات حضرت موسی (ع) با خداوند آمده است که از درگاه خداوند متعال دلیل برتری امت پیامبر (ص) را جویا شد و خداوند در جواب او ۱۰ خصلت نماز، زکات، روزه، حج، جهاد، جمعه، جماعت، قرآن، علم و عاشورا را بیان کرد.
وی ادامه داد: پیامبر (ص) گریه کردن یا تباکی کردن، روضه خوانی و عزاداری بر مصیبت فرزند مصطفی (ص) را برتر دانسته است.
وی در رابطه با فضیلت این روز بیان کرد: گریه و تباکی در عزای فرزند پیامبر (ص) به منزله‌ی بهشت بوده و انفاق هر درهم در این راه، برکت ۷۰ درهم را داشته که سرانجام وارد بهشت شده و گناهان او آمرزیده می‌شود.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه بر اساس روایات، هر فردی که برای امام حسین (ع) قطره اشکی بریزد، برای او ثواب صد شهید نوشته می‌شود، گفت:  قیام خونین عاشورا احساس ضعف و وحشت مسلمانان را نسبت به بنی امیه یا  هر گونه ظلمی در تاریخ تا حدودی از بین برد چرا که پس از شهادت حضرت سیدالشهداء (ع) و یاران وفادار او، چندین قیام در مناطق حجاز و عراق علیه امویان شکل گرفت.
وی در ارتباط با مهمترین آثار قیام امام حسین (ع) افزود: حفظ و بقای اسلام، مهمترین اثر قیام امام حسین (ع) بود که بنی امیه در زمان خلافت یزید در پی ویران کردن بنیادهای دین پیامبر (ص) از جمله توحید، نبوت، نماز و روزه بودند اما امام حسین (ع) با حماسه‌ی خونین خود، چهره‌ی بزک کرده و در عین حال زشت آل امیه را فاش کرده و با از بین بردن مشروعیت و مقبولیت بنی امیه، بقای اصول اعتقادات و مسلمات دین را تضمین کرد.
وی ادامه داد:  زمانی که ابراهیم، پسر طلحة بن عبیدالله، در شام از امام سجاد (ع) در رابطه با پیروز این قیام سوال کرد، امام (ع) در پاسخ او فرمودند که اگر می‌خواهی بدانی که چه کسی پیروز شده است، هنگام فرا رسیدن وقت نماز ابتدا اذان بگو و سپس نماز را اقامه کن.
رئیس شورای شهر تبریز در خصوص علت قیام سیدالشهداء (ع) خاطرنشان کرد: حفظ اسلام و استمرار شهادت به توحید و نبوت بر مأذنه های جامعه، یکی از چندین علل قیام سیدالشهداء (ع) بود چرا که در صورت محو شدن این مولفه ها، چیزی از اسلام باقی نخواهد ماند.
وی متذکر شد: با تأمّل در نهضت هایی از جمله قیام مردم مدینه، قیام توّابین و یا قیام مختار به زنده نگهداشتن روح مقاومت اسلامی توسط نهضت عاشورا پی می‌بریم که حق طلبی را در روح نیمه جان جامعه‌ی بشریّت دمید.
حجت‌ الاسلام برگی با اشاره به وصیت‌نامه‌ی امام حسین (ع) به محمد حنفیّه بیان کرد: امام حسین (ع) در وصیت‌نامه‌ای، قیام خود را خارج از هوی و هوس دانسته که قصد ظلم کردن به دیگران یا به دست آوردن پست و مقام را نداشته بلکه به منظور اصلاح امت جدّ خود قیام کرده‌ چرا که بعد از رحلت جانگداز پیامبر (ص)، دنیاپرستی انحرافات عجیبی را در بدنه‌ و پیکر امت اسلامی به وجود آورده است.
وی همچنین ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر به عنوان عبارت مقدس، واجب و فراموش شده در وصیت‌نامه‌ی امام حسین (ع) بیان شده که حتی یاران باوفای او نیز به آن اشاره کرده‌اند .
وی با اشاره به بخشی از زیارت وارث که به طور ویژه به امر به معروف و نهی از منکر امام حسین (ع) تاکید شده، اضافه کرد: احیای سنت و روش زندگی پیامبر اکرم (ص) توسط دستگاه خلافت یا فراموش شده و یا به انحراف کشیده شده است.
این کارشناس مذهبی با تاکید به دعوت امام حسین (ع) به سنت پیامبر (ص) یادآور شد: امام حسین (ع) در چندین روایت، بشر را به کتاب خدا و سنت پیامبر (ص) دعوت کرده که از جمله می‌توان به این روایت اشاره کرد که قصد خود را از این قیام، حرکت امر به معروف و نهی از منکر و عمل نمودن به سنّت و روش  جدّ و پدر خود دانسته‌ است.
وی اظهار کرد: تشکیل حکومت اسلامی به تمام معنا،مهمترین هدف قیام امام حسین (ع) در روز عاشورا بود که امام نه برای رسیدن به فیض شهادت بلکه در پی هدفی والاتر همانند تشکیل حکومت اسلامی به کربلا آمد.
وی در پایان تاکید کرد: امام حسین (ع) در روایتی هدف از نهضت خود را ارائه‌ی معارف و نشانه‌های دین مقدّس به مردم، اصلاح جامعه، ایجاد امنیت واقعی، عمل به فرائض دینی، احیاء سنت پیامبر عظیم الشأن (ص) و برپاداشتن احکام  شریعت نبوی معرفی کرده است.
انتهای پیام/
 هدف از قیام عاشورا ایجاد تحول عظیم در بین بشریت بود خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار