مادحین آذربایجان (٣)/

حاج حمید طهباز نوحه خوان پرور بود

1400/05/27 - 14:02 - کد خبر: 49267 نسخه چاپی

نصر: ویژگی دیگر این پیرغلام اباعبدالله(ع) “سبک سنتی” و “نوحه‏ خوان پروری” وی بود که به دور از سبک‏های مبتذل و دور از شأن مقام اهل‏بیت(ع)، زحمات زیادی در تربیت و پرورش نوحه‏ خوانان بزرگ و اصیل تبریز کشید.

سال 1312 بود در محله خیابان تبریز حاج حمید طهبازنیا مشهور به خیابانی چشم به دنیا گشود. 
وی یکی از بزرگان و پیشکسوتان و خدمتگزاران دربار ابا عبدالله محسوب می گردید. 
پدرش مداح بود و در کنار پدر مداحی را از کودکی شروع کرده و روزهای اوج جوانیش به هیئت زنجیر زنان محله خیابان ترتیب خاصی داده و در بین سایر هیئت ها ممتاز کرده بود به طوری که آن موقع ها از اوایل دهه محرم هیئت ها به بازار می آمدند با اینکه سایر دستجات هنوز سر و سامانی نگرفته بودند ولی هیئت زنجیر زنان خیابان به برکت وجود حاج حمید یکی از منظم ترین دسته های حسینی به شمار می آمد.
حاج حمید طهباز در طول سالیان دراز فعالیت خود خدمات شایانی به عزاداران و عاشقان اهل‏بیت(ع) ارائه کرد و حق زیادی بر گردن ذاکرین و مادحین آذری‏ زبان دارد؛ به گونه ای که صدها مداح بزرگ و کوچک از هیئت وی رشد کرده و با یادگیری رسوم و آداب عزاداری از ایشان، خود تشکیل هیئت دادند.
ویژگی دیگر این پیرغلام اباعبدالله(ع) “سبک سنتی” و “نوحه‏ خوان پروری” وی بود که به دور از سبک‏های مبتذل و دور از شأن مقام اهل‏بیت(ع)، زحمات زیادی در تربیت و پرورش نوحه‏ خوانان بزرگ و اصیل تبریز کشید.
بی شک حاج حمید بنیان گذار یکی از قدیمی ترین هیئت‌های تبریز است. 
حاج حمید طهباز فردی منظبت و بسیار پایبند به آداب عزاداری و با سر و وضعی همیشه مرتب و عالی زینت بخش بسیاری از مجالس بودند.
سرانجام استاد حاج حمید طهبازنیا در تیرماه سال ۱۳۹۰شمسی که به خیل پیرغلامان امام حسین(ع) پیوستند.
یاد و نامش گرامی و راهش پر رهرو باد و با اربابش امام حسین (ع) محشور باد.
انتهای پیام/
حاج حمید طهباز نوحه خوان پرور بود محمدرضا اخگرگداز


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار