اختصاصی/

خالق فرش طرح اعلاباف دیده از جهان فروبست

1400/05/25 - 12:49 - کد خبر: 49178 نسخه چاپی

نصر: مرحوم حاج مهدی اعلاباف خالق فرش های طرح اعلا باف روز گذشته دیده از جهان فروبست.

به گزارش نصر، شادروان اعلاباف چهارم تیر ماه ۱۳۱۷ در محله اعلاباف کوچه باغ در خانواده ای با اصالت چشم به جهان گشود و پس از ۸۳ سال عمر و‌ خلق آثار هنری منحصر بفرد به دیار باقی شتافت.
 در بیشتر آثار تولیدی خاندان اعلاباف توجه به زیبایی و رنگ شناسی همرا با بکارگیری نقوش مشهود است.
برخی طرح ها برگرفته از نقوش کاشی کاری های عدلیه و مساجد است برخی دیگر برداشتی آزاد و خیالی از طبیعت با چرخش ها و پیچ های سروی که با تزئینات گل و گلبرگ ها تکمیل شده است.
در طرح های شکارگاه که سابقه تاریخی بافت آن در تبریز به دوران صفویه بر می گردد و تغيرات هوشمندانه با چیدمان مناسب نقوش متناسب با رج شمار قالی ها به چشم می خورد.





یکی دیگر از طرحهای ابداعی خاندان اعلاء باف طرحی به نام گلستانیست در این طرح بديع منازل زیبایی از طبیعت یا حیوانات در طرح مجزا از هم در قالبهای مربع یا مستطیل شکل در طول متن قالی تقسیم شده اند.
در حاشیه آن نیز نقش گل های چهار پر با گل های شاه عباسی تلفیق و در میان قابهای تیره و روشن بافته شده است هم چنین برخی از طرحهای شکارگاه استاد مهدی اعلاباف دربرگرفته است.
از مینیاتورهای قدیمی با تغییراتی در تناسب و ترکیب ها به صورت واگیره نیز قابل گسترش و بافت است .
از هزاران طرح بافته شده توسط اعلاء باف توان به افسانه زندگی، درخت طوبی، قالیچه زندگی محبت آمیز، گلستان، شکارگاه، قاب قابی، چهار فصل، قضاوت سليمان، افشان، محرمات، موج دریا، سرتاسری، ترمه ولچک و ترنج ها اشاره کرد.
هم چنین توجه به مواد اولیه و تنوع رنگ ها در قالی ها از ویژگی های عمده قالی اعلاء باف می باشد.
شادروان حاج مهدی اعلاباف صبح امروز در خانه ابدی اش در قطعه هنرمندان وادی رحمت تبریز آرام گرفت.
انتهای پیام/
خالق فرش طرح اعلاباف دیده از جهان فروبست نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار