بیگی در گفتگو با «نصر» بیان کرد؛

بحران های زیست محیطی نتیجه مماشات مدیران هستند/ صدور کیفرخواست علیه مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی

1400/05/25 - 12:13 - کد خبر: 49176 نسخه چاپی

نصر: نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با تاکید بر اینکه بحران های زیست محیطی آذربایجان شرقی نتیجه سوءمدیریت ها و مماشات مدیران هستند، گفت: بحران های زیست محیطی استان به معدن طلای اندریان، کاوه سودای مراغه، کلرپارس تبریز، پالایشگاه و پتروشیمی تبریز خلاصه نمی شود و زنجیره تخلفات در محیط زیست همچنان ادامه دارد.

به گزارش نصر، "احمد علیرضابیگی" در واکنش به آلودگی زیست محیطی کارخانه کلرپارس تبریز، این معضل را در نتیجه سوءمدیریت و تخلفات عدیده در مدیریت محیط زیست آذربایجان شرقی عنوان کرد و افزود: منابع آب های زیرزمینی تبریز به واسطه سوءعملکرد یک کارخانه به نام کلرپارس و مماشات مسئولان محیط زیست آلوده می شود و مسئولان امر هم به جای برخورد با کسانی که سلامت مردم را تهدید می کنند، پس از ورود نمایندگان مردم و رسانه ها به موضوع، تنها به اظهارات رسانه ای اکتفا می کنند.
 
حفاظت محیط زیست مسئول است
وی افزود: قانون در این زمینه سازمان حفاظت محیط زیست را مسئول می داند و طبق ماده 46 قانون توزیع عادلانه آب مرجع تشخیص، مسئولیت پیشگیری و جلوگیری از آلودگی منابع آب، سازمان حفاظت محیط زیست است و این سازمان باید بدون مماشات و هر گونه مصلحت اندیشی به وظیفه قانونی خود در برخورد با صنایعی که سلامت و مردم و محیط زیست را تهدید می کنند، عمل کند.
 
بیگی ادامه داد: ما تا کنون در چندین مورد مشابه مانند کاوه سودا، معدن طلای اندریان، پتروشیمی و پالایشگاه تبریز که سلامت مردم و محیط زیست را به مخاطره می اندازند، ورود پیدا کردیم و پرونده قضایی هم در این زمینه برای مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست استان تشکیل شده است، اما متاسفانه نه تنها عملکردها اصلاح نشده، بلکه همان روند با مماشات مسئولان امر و لاپوشانی صورت گرفته ادامه پیدا کرده است.
 
صدور کیفرخواست علیه مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی
وی گفت: موضوعی که مطرح می شود این است که اگر ما از مشکلات مطلع نمی شدیم و به این موضوعات ورود پیدا نمی کردیم، کسی این تخلفات را پیگیری نمی کرد؟ ما به اتهام ترک فعل، تقصیر در انجام وظایف قانونی، جعل مفادی، تضییع حقوق عمومی و چندین اتهام دیگری که در انجام وظایف قانونی و مدیرکل آن به وجود آمد، علیه این دستگاه و مدیرکل سابق آن اقامه دعوا کردیم که منجر به برکناری وی و تشکیل پرونده قضایی علیه نامبرده شد و پس از کش و قوس های زیاد بالاخره مسئولان محیط زیست استان مجبور شدند به مسئولیت خود دستکم در اعلام صنایع و معادن آلاینده محیط زیست عمل کنند.
 
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: پرونده مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست استان در دستگاه قضایی پس از صدور قرار و کیفرخواست در دادگاه است و انتظار از دستگاه قضایی این است که پس از مدت ها نتیجه مشخصی به مردم ارائه دهد. ما در شرایطی قرار داریم که شاهد ادامه تخلفات قبلی در محیط زیست استان هستیم و انتظاری که از دستگاه قضایی وجود دارد، این است که علاوه بر برخورد کیفری با متخلفان، به صورت پیشدستانه از بروز تخلفات و جرایم هم پیشگیری کند، اما متاسفانه شاهدیم که پس از این همه تذکر و پیگیری، باز هم تخلفات قبلی در آلوده کردن محیط زیست استان ادامه پیدا می کند.
 
زنجیره تخلفات زیست محیطی در آذربایجان شرقی
بیگی تاکید کرد: بحران های زیست محیطی آذربایجان شرقی به معدن طلای اندریان، کاوه سودای مراغه، کلرپارس تبریز، پالایشگاه و پتروشیمی تبریز خلاصه نمی شود و زنجیره تخلفات در محیط زیست همچنان ادامه دارد و ما در این خصوص می بینیم که حقوق عمومی و دولتی هم در دریافت جرایم آلودگی زیست محیطی نادیده گرفته می شود، این در حالی است که صنایع و معادن آلاینده محیط زیست حتی در لیست صنایع آلاینده هم اعلام نشده بودند و صدها میلیارد تومان حقوق دولتی و مردم در این زمینه هم پایمال شده است.
 
ضرورت برخورد عبرت آموز قوه قضائیه با متخلفان و تضییع کنندگان حقوق ملت
وی ادامه داد: تنها نقطه امید مردم قوه قضائیه است و اختیارات قاطعی هم دارد که باید در برخورد عبرت آموز با متخلفان و تضییع کنندگان حقوق ملت به کار برد. سازمان حفاظت محیط زیست هم به عنوان ضابط قضایی اختیارات وسیعی دریافت کرده است که متاسفانه شاهد تقصیر و تخلفات سنگینی مانند عدم اجرای ماده 14 قانون هوای پاک و... در انجام وظایف این سازمان هستیم.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه دستگاه قضایی تا کنون با اطاله دادرسی در این خصوص قطعیت لازم برای برخورد با متخلفان را از خود بروز نداده است. مسئولانی در حوزه محیط زیست وظایف سنگینی بر عهده دارند، باید قطعیت اراده خود در برخورد با این آلوده کنندگان محیط زیست را نشان دهند. اقداماتی هم که انجام شده بعد از ورود نمایندگان مردم و رسانه ها به این موضوعات بوده است، پس این عزیزان شاغل در سمت های مختلف سازمان های مسئول حفظ سلامت محیط زیست و مردم چه می کرده اند؟ امروز مردم چرا باید نگران سلامت جان خود و آب آشامیدنی خود باشند؟ مسئولان امر چرا در موقع خود به وظیفه شان عمل نکردند؟
 
درآمد میلیاردی افراد خاص از محل طرح های مطالعاتی زیست محیطی
بیگی خاطرنشان کرد: سنت سیئه ای ایجاد شده که ما به هر موضوعی ورود پیدا می کنیم، برای افرادی خاص محل درآمد میلیاردی به واسطه طرح های مطالعاتی زیست محیطی ایجاد می شود، در حالی که این موضوعات و راهکارهای آن ها مشخص است و این افراد به واسطه تلاش برخی مسئولان امر برای شامل مرور زمان کردن موضوعات زیست محیطی مطرح شده به بهانه انجام مطالعه، صاحب قراردادهای میلیاردی بدون خروجی خاصی شدند، تنها به این امید مسئولان مقصر که از این ستون به آن ستون فرج است! آنها به واسطه ملاحظاتی که دارند، از احیای حقوق مردم طفره می روند.
 
نقطه پایان بر سوءمدیریت در محیط زیست آذربایجان شرقی
وی تاکید کرد: باید نقطه پایانی بر سوءمدیریت در محیط زیست آذربایجان شرقی با تغییرات مدیریتی پیش رو گذاشته شود. این مسائل تابعی از مشکلات اساسی سازمان حفاظت محیط زیست کشور است که محیط زیست در همه کشور با سوءمدیریت رنج می برد. مشکل آنجاست که مسئولان دولت سابق هم از مدیران متخلف در کمال تعجب دفاع می کردند. خواسته اصلی ما در واقع تغییرات اساسی و بنیادینی است که باید در سازمان حفاظت محیط زیست اتفاق بیافتد.
 
بیگی با انتقاد از عملکرد سازمان های نظارتی در خصوص نظارت بر عملکرد حفاظت محیط زیست استان نیز، گفت: این موضوع جدیدی نیست و می بینیم که در موضوعات خصوصی سازی هم سازمان های نظارتی عملکرد قابل دفاعی نداشتند. مگر آن ها نمی دیدند که سرمایه صنعت کشور به نام ماشین سازی تبریز را به فردی مثل مش قربانعلی می فروشند؟ یا همین در بحث بحران های زیست محیطی مگر نمی بینند که چه بر سر سلامت محیط زیست و مردم می آید؟ مردم به ما رجوع می کنند و شکایت دارند، وقتی مسئولان به وظیفه خودشان عمل نمی کنند.
 
وی در پایان تاکید کرد: هیچ عقل سلیمی اجازه نمی دهد سلامت مردم و محیط زیست را قربانی مثلا تولید فلان ماده معدنی یا شیمیایی کنیم، در طول سال های اخیر که این قدر در اجرای قوانین و ضوابط زیست محیطی اغماض شده، کدام توسعه ای رونق گرفته است که به واسطه برخورد با مفسدان و متخلفان در این حوزه، کسانی مدعی می شوند که مطالبه برخورد با آلایندگان محیط زیست باعث فرار سرمایه و... می شود؟ هر توسعه ای اتفاق می افتد، سرمایه گذار و مدیران آن مجموعه باید خود را متعهد به سلامت محیط زیست بدانند و پاسخگو باشند.
 
انتهای پیام/
 
بحران های زیست محیطی نتیجه مماشات مدیران هستند/ صدور کیفرخواست علیه مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی محمد سهرابی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار