مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز خبر داد:

دلیل نبود واکسن در برخی روزها در آذربایجان شرقی/ جزئیات واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه‌ها

1400/05/23 - 10:41 - کد خبر: 49031 نسخه چاپی

نصر: مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: نبود واکسن در یک شهر و یا یک استان به هیچ وجه مشکل استان و مسئولان استانی نیست، بلکه مسئله تاخیر در توزیع واکسن از سوی تهران است.

به گزارش نصر، دکتر سیمین خیاط زاده با اشاره به بخشنامه دکتر علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت کشور مبنی بر عدم اقدام به واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه‌ها تا زمان اعلام رسمی، اظهار کرد: ما اکنون در حال تکمیل واکسیناسیون گروه‌های شغلی حساس و گروه‌های سنی جدید هستیم و هنوز سهمیه‌ای برای دانشجویان اختصاص نیافته است، بنابراین دانشگاه‌ها فعلا نباید تا زمان اعلام سراسری، هیچ اقدامی در راستای واکسیناسیون دانشجویان انجام دهند.
وی افزود: با توجه به این‌که در پیک پنجم کرونا قرار داریم، اکنون واکسیناسیون جمعیت عمومی و گروه‌های سنی و هم‌چنین شغل‌های حساس مهمتر است، زیرا هنوز دانشگاه‌ها بازگشایی نشده‌ و دانشجویان ترددی به دانشگاه‌ها ندارند.
وی ادامه داد: بر اساس پیش بینی‌ها، اواخر شهریورماه زمان آغاز واکسیناسیون دانشجویان با توزیع سهمیه واکسن به استان‌ها خواهد بود و ما نیز به محض توزیع سهمیه، اقدام به واکسیناسیون خواهیم کرد.
خیاط زاده در خصوص گروه‌هایی که واکسیناسیون آن‌ها در حال انجام است، تصریح کرد: اکنون تقریبا درصد بالایی از واکسیناسیون کادر آموزش و پرورش ‌و بانک‌های استان انجام گرفته و واکسیناسیون گروه خبرنگاران نیز تقریبا تکمیل شده است. 
وی افزود: واکسیناسیون کادر ادارات پست، تاکسیرانی، حمل و نقل شهری، اساتید دانشگاه‌های غیر علوم پزشکی، اساتید حوزه علمیه و نیروهای نظامی، انتظامی و راهور استان نیز در حال انجام است.
وی ادامه داد: افراد متولد سال ۱۳۵۳ و به پایین (۴۷ سال و به بالا) در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر، افراد متولد سال ۱۳۵۵ و به پایین (۴۵ سال و به بالا) در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر ‌و افراد متولد سال ۱۳۶۰ و به پایین (۴۰ ساله و به بالا) در روستاهای دورافتاده استان می‌توانند واکسن دریافت کنند.
مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر اهمیت مراجعه افراد بالای ۵۰ سال برای تزریق واکسن کرونا، اظهار کرد: افراد بایستی جهت پیشگیری از ازدحام در مراکز بهداشت، ابتدا در سامانه واکسیناسیون وزارت بهداشت نوبت بگیرند اما با توجه به این‌که سامانه هنوز برای ثبت‌نام متولدان سال ۱۳۵۰ به بالا باز نشده و قرار است، تا چند روز آتی این موضوع انجام بگیرد، متولدین این سال‌ها اگر به مراکز بهداشت مراجعه کنند، واکسن دریافت خواهند کرد اما بهتر است که ابتدا منتظر بازگشایی نوبت دهی در سامانه باشند تا از ازدحام جلوگیری شود.
وی با اشاره به انجام واکسیناسیون نزدیک به ۳۰ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال استان، افزود: مردم ناراحت هستند اما می‌دانند که واکسن، تنها نجات بخش این وضعیت است، ما هم خود را موظف می‌دانیم که با سرعت امکان پذیر، واکسیناسیون را انجام دهیم. آذربایجان شرقی جزو استان‌های برتر کشور در خصوص درصد پوشش واکسیناسیون و دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این راستا حداقل جزو سه دانشگاه برتر کشور محسوب می‌شود.
وی در ادامه با اشاره به کمبود دوز دوم واکسن اسپوتنیک در کشور، گفت: یک دوره از این نوع واکسن، حدود اوایل تیرماه به برخی از افراد تزریق شد که زمان تزریق دوز دوم آن  اوایل مردادماه اعلام شده بود اما اکنون یک هفته تا ۱۰ روز از زمان آن می‌گذرد که جای نگرانی نیست.
خیاط زاده تصریح کرد: با توجه به این‌که فاصله زمانی تزریق دوز اول با دوز دوم واکسن اسپوتنیک، یک الی سه ماه است، ما هنوز فرصت داریم تا این واکسن را از روسیه وارد کرده و اقدام به توزیع دوز دوم آن به هموطنان عزیز کنیم که بر اساس پیگیری‌ها، احتمالا این واکسن هفته آتی به دستمان می‌رسد که اطلاع رسانی خواهد شد. 
وی در خصوص مشکل کمبود واکسن کرونا در برخی روزها، افزود: گاه برخی از افرادی که حتی در سامانه نوبت گرفته‌اند به مراکز بهداشت مراجعه می‌کنند اما با نبود واکسن مواجه می‌شوند و در نهایت گله مند و ناراضی از کادر بهداشت شکایت دارند، در حالی که مردم باید باور کنند که ما حتما در صورت داشتن موجودی واکسن اقدام به تزریق می‌کنیم، پس اگر مرکز بهداشت اعلام می‌کند که واکسن تمام شده یعنی واقعا تمام شده است.
وی با تاکید بر این‌که مسئله نبود واکسن، تقصیر مسئولان و کادر بهداشت استان نیست، گفت: کشور ما واردکننده واکسن کرونا بوده و معمولا به محض این‌که محموله حاوی واکسن به تهران می‌رسد، تقریبا دو روز بعد از آن نیز سهمیه استان‌ها توزیع می‌شود، از این رو تاخیر در تزریق واکسن هم استانی‌های عزیز و یا کمبود موجودی واکسن یک مسئله کشوری است.
مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار کرد: قبول داریم که مردم نگران هستند و می‌خواهند که هر چه زودتر،‌ واکسن دریافت کنند، اما ما هم در این راستا تلاش می‌کنیم و می‌دانیم که تکمیل واکسیناسیون، تاثیر مثبت و بالایی در تعداد موارد شدت بیماری و بستری‌ها دارد.
وی با انتقاد از برخی کم لطفی‌ها نسبت به کادر بهداشت استان و استفاده از الفاظ بد و بدرفتاری‌ها با آن‌ها توسط برخی از افراد، تصریح کرد: افرادی که با کادر بهداشت بدرفتاری دارند، یادشان باشد که این عزیزان، شبانه روز در حال خدمت رسانی هستند و حتی روزهای تعطیلی و استراحتی همانند سایر اشخاص ندارند.
وی افزود: هر کدام از افرادی که به عنوان کادر بهداشت در سراسر استان و کشور در حال خدمت رسانی به مردم هستند، فرزندانی از خانواده‌ها و یا دوستان و آشنایان همه ما هستند.
خیاط زاده متذکر شد: برخی از رسانه‌ها و خبرنگارانی که تا چند روز پیش، واکسن آن‌ها تقریبا به طور کامل تزریق شده است، در روزی که با کمبود واکسن مواجه بودیم، به جای پیگیری موضوع و شفاف سازی در خصوص دلیل این کمبود، اقدام به جوسازی ایجاد جو رسانه‌ای در این راستا کردند، در حالی که اگر خبرنگاران پیگیر موضوع بوده و مسئولان استانی پاسخگوی آن نباشد و یا ابهامی در توزیع و تزریق واکسن‌ها وجود داشته و مواردی غیرواقع گفته شود، آن موقع رسانه‌ها باید واقعیت را مطالبه کنند.
وی گفت: مردم با صبر و تحمل بسیار، تاکنون در این شرایط سخت کنار ما بودند و در زمان نیاز به کمک، افراد بسیاری در کنترل بیماری یاری رسان ما بودند، اکنون نیز انتظار داریم که مردم خدمت ۲۰ ماهه کادر بهداشت و درمان را به فراموشی نسپارند.
انتهای پیام/
دلیل نبود واکسن در برخی روزها در آذربایجان شرقی/ جزئیات واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه‌ها خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار