کارشناس حوزه آی تی و هوش مصنوعی؛

یکی از راه‌های مبارزه با فساد و زمین خواری استفاده از سیستم "بلاکچین" است

1400/05/23 - 09:26 - کد خبر: 49022 نسخه چاپی

نصر: کارشناس حوزه آی تی و هوش مصنوعی با اشاره به کابردهای گسترده و شفافیت سیستم پایگاه داده بلاکچین، گفت: یکی از راه‌های مبارزه با فساد و زمین خواری استفاده از سیستم "بلاکچین" است.

به گزارش نصر، مرتضی مختاری عصر جمعه 22 مردادماه، در برنامه تلویزیونی، در خصوص مفهوم بلاکچین، اظهار کرد: وقتی در مورد بلاکچین صحبت می‌کنیم، در ابتدا مفهوم ارزهای دیجیتال به اشتباه در ذهن ما مجسم می‌شود، در حالی که بلاکچین یک سیستم و پایگاه داده‌ای است که می‌توانیم اطلاعات را در آن ذخیره و بازیابی کنیم.
به گزارش ایسنا، وی افزود: اطلاعات در این سیستم به صورت رمزنگاری شده و درون بلاک‌ها ذخیره می‌شود و سپس این بلاک‌ها به همدیگر متصل شده و یک زنجیره‌ای از بلاک را به وجود می‌آورند.
مدرس دانشگاه‌های آذربایجان شرقی ادامه داد: سیستم‌هایی که تاکنون وجود داشتند، از نوع متمرکز بودند که با داشتن یک سرور و چندین کلاینت، داده‌ها قابلیت اصلاح و یا جذب داشتند اما سیستم بلاکچین، یک سیستم غیرمتمرکز بوده و باید همه شبکه در اصلاح یا حذف داده شرکت کند.
مختاری در خصوص زمان استفاده از سیستم‌های بلاکچین، گفت: زمانی که اشتباه سهوی یا عمدی انسانی در یک سیستم دخیل باشد، می‌توان از سیستم بلاکچین استفاده کرد زیرا داده‌ها در بلاکچین به صورت رمزنگاری شده بوده و برای حذف، اصلاح یا دستکاری آن‌ها باید همه اعضای شبکه کار کنند.
وی با بیان این‌که بلاکچین یک سیستم توزیع شده بوده و بین همه اعضای شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود، گفت: دانشمندان پیش بینی می‌کنند که تا سال ۲۰۵۰ میلادی، بیش از ۷۰ درصد سیستم‌هایی که ما با آن‌ها کار می‌کنیم، به سمت بلاکچین می‌روند.
وی با بیان این‌که بلاکچین، یکی از فناوری‌ها و علوم پنجگاه هوش مصنوعی است‌، افزود: دنیا به سمت هوش مصنوعی و کابردهای آن می‌رود که یکی از پنج علم برتر این حوزه، فناوری بلاکچین است.
کارشناس حوزه آی تی و هوش مصنوعی در خصوص اهمیت بلاکچین نیز اظهار کرد: یکی از مهمترین بحث‌ها در سیستم‌های دنیا، امنیت دیتا هست که بلاکچین این مورد را تقریبا تضمین می‌کند زیرا این سیستم نوعی تعاونی بوده و همه شریک هستند و برای انجام یک‌ کاری باید همه نسبت به حذف یا اصلاح دیتا تصمیم بگیرند.
وی با اشاره به کاربردهای گسترده بلاکچین در دنیا، تشریح کرد: از ۱۵ سال پیش، این سیستم طراحی و استفاده شده و در حوزه ثبت جرم و جنایات و سلامت کاربرد دارد و ارزهای دیجیتال نیز یکی از میوه‌های این سیستم بوده و از ۱۲ سال پیش به وجود آمده است. 
وی با بیان این‌که در موضوع ثبت دیتاها، مشکلات زیادی داریم، افزود: مدتی است که به کلیدواژه "فساد" در کشور بیشتر اشاره می‌شود که یکی از راه‌های مبارزه با آن، شفافیت است در حالی که شبکه‌های بلاکچین نیز ویژگی مهم شفافیت و عدم اصلاح و حذف توسط برخی افراد را دارند. مثلا ممکن است که یک زمینی بدون اطلاعات پایه‌ای به چند نفر فروخته شده است، اما اگر ما بحث ثبت اسناد را به سیستم بلاکچین بیاوریم، این‌چنین موارد را شاهد نخواهیم بود.
مختاری متذکر شد: یکی از فسادهای که طی چند سال گذشته مطرح شده نیز بحث ارز دولتی یا یارانه‌ای است. استفاده از سیستم بلاکچین در این راستا، نشان می‌دهد که ارز ۴۲۰۰ تومانی به چه کسی، چرا و کجا داده می‌شود و در نهایت کالای تهیه شده با این ارز، با چه قیمتی به دست مصرف کننده می‌رسد.
وی افزود: مثلا از زمان خرید یک ماده اولیه توسط یک کارخانه سپس تولید محصول نهایی از آن و با مبلغی که همان کالا به دست مصرف کننده می‌رسد، در سیستم بلاکچین نشان داده می‌شود.
وی با اشاره به کاربرد بلاکچین در زنجیره تامین کالا در دنیا، گفت: در کشور ما نیز این مورد می‌تواند به خوبی استفاده شود و بر اساس آن، مثلا بارکد بلاکچینی که بر روی یک فرآورده لبنی وجود دارد، می‌تواند تمامی اطلاعات مربوط به مکان و زمان و حتی حیوانی که از آن فرآورده تهیه شده را به مصرف کننده نشان دهد و در نهایت بلاکچین زنجیره تامین کالا از ابتدا تا انتها را به صورت شفاف مشخص می‌کند.
انتهای پیام/
یکی از راه‌های مبارزه با فساد و زمین خواری استفاده از سیستم خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار