نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی؛

سرانه مطالعه بسیار نگران کننده است

1398/08/04 - 10:46 - کد خبر: 4895 نسخه چاپی

نصر: نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی سرانه مطالعه را بسیار نگران کننده توصیف کرد.

به گزارش نصر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل هاشم در حاشیه بازدید از غرفه های نمایشگاه بین المللی کتاب در گفتگو با خبرنگاران گفت : ازدحام مردم برای حضور دراین نمایشگاه باعث ایجاد ترافیک سنگین در ورودی آن شده است اما هنوز فرهنگ کتاب”خوانی به درستی در جامعه نهادینه نشده است.

امام جمعه تبریز تاکید کرد : برای رسیدن به سرانه مطالعه ایده آل در جامعه همت دستگاه های فرهنگی لازم است.

وی با اشاره به پیشرفت”های حوزه تکنولوژی و گرایش مردم به سمت فضای مجازی و استفاده از کتاب”های دیجیتال افزود: هیچ چیز جای کتاب را نمی”دهد و بر همین اساس همه مسئولان و مردم باید در راستای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی تلاش کنند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با تاکید بر پشتیبانی خیران از حوزه کتاب و کتابخانه ها گفت: پشتیبانی خیران از این حوزه مصداق بارز عمل به فریضه و فرهنگ وقف است.

وی همچنین در هفتاد و هفتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تبریز گفت: نمایشگاه”های کتاب فرصت خوبی برای ترویج فرهنگ کتاب”خوانی و همچنین فروش ناشران هستند و نمایشگاه کتاب تبریز به عنوان بزرگ”ترین رویداد فرهنگی شمال”غرب کشور این فرصت را برای اهالی کتاب در استان فراهم آورده است.

امام جمعه تبریز رشــد و توســعه تمدن ها را ريشــه در رشد فکري و فرهنگــي هر جامعه عنوان کرد و افزود: بدون رشــد فرهنــگ کتابخواني در جوامــع،  نميتوان به رشــد هيچ تمدني دل خوش کرد.

وی با اشاره به رشــد  رســانه هاي گوناگــون جمعــي تصریح کرد : تاکنون هيچ رســانه اي نتوانســته نقشي که کتاب در رشد تمدن ها داشته را ايفا کند.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم گفت : این روزها اینترنت یک راه سریع و آسان برای کسب اطلاعات است. ، اما در موضوعاتی که نیاز به بررسی دقیق و اطلاعات موثق است، باید از کتاب کمک گرفت.

نماینده ولی فقیه دراستان با بیان اینکه شبکه”های اجتماعی محدود به کشور ما نیست و در تمام دنیا این شبکه”ها به بازار اطلاعات”رسانی سلطه پیدا کرده”اند ادامه داد : اینکه شبکه”های اجتماعی باعث کاهش مطالعه شده باشند، موضوعی است که قدری جای تأمل دارد.

امام جمعه تبریز خاطر نشان کرد: بسیاری از کشورهای پیشرفته که بسیار بهتر از ما به اینترنت دسترسی دارند، سرانه مطالعه بالایی دارند، این نشان می”دهد به جز مسئله شبکه”های اجتماعی، فرهنگ عمومی در جامعه ما قدری دچار آسیب شده است.

وی در ادامه با اشاره به تاثیر گرانی کتاب به کاهش میزان مطالعه عمومی گفت: در شرایط کنونی اقتصادی کشور، یک خانواده به سختی می”توانند هزینه سنگین بابت کتاب بپردازند، از طرفی کتابخانه” هم به اندازه کافی در دسترس مردم نیست.

نماینده ولی فقیه در استان مشکلات نشر و نویسندگان را هم مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد :  نویسنده برای نوشتن کتاب خوب، سال”ها وقت صرف میکند اما مشکلات حوزه نشر، چاپ، کاغذ، گرانی فرآیند چاپ و هزینه توزیع درنهایت بهای تمام”شده کتاب را بالا می”برد و دست”آخر سودی برای کسی نمی”ماند.

امام جمعه تبریز کتاب را منبع مهم و حیاتی برای حفظ و گسترش فرهنگ ایرانی اسلامی دانست و تاکید کرد : نمایشگاه کتاب تأثیر بسیاری در ارتباط و دیپلماسی فرهنگی دارد و این فرصت را ایجاد می”کند که موسسات، ناشران و نویسندگان با هم ارتباط داشته باشند.

انتهای پیام/

سرانه مطالعه بسیار نگران کننده است نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار