عضو شورای شهر تبریز در مصاحبه اختصاصی با «نصر» اظهار کرد؛

با بخش مستقل باسمنج مخالفیم / مراتب اعتراض خود را اعلام کرده ایم/ هرج و مرج خواهد شد

1400/05/21 - 11:21 - کد خبر: 48946 نسخه چاپی

نصر: عضو شورای شهر تبریز گفت: شورای شهر تبریز دقیقا با این تصمیم سیاسی و غیرکارشناسی مخالف است و قطعا بعنوان نمایندگان مردم وظیفه داریم از حق و حقوق و منافع بلند مدت شهرمان دفاع کنیم و مراتب اعتراض خود را هم در قالب چارچوب قانون طی خواهیم کرد.

به گزارش نصر، "فریدون بابائی اقدم" در گفتگو با خبرنگار نصر با اشاره به تصویب جديد هیئت دولت درباره بخش مستقل باسمنج، گفت: تقسیمات سیاسی از بحث های مربوط به وزارت کشور است، اما مبنا و بستر تصمیم گیری باید بر اساس قانون باشد، در طرح جامعی که سال 95 مصوب شده است در بخش محدوده و حرایم تصمیماتی اتخاذ شده و آن تصمیم لازم الاجرا بوده و یک سری تکالیفی بود که باید بعدا انجام می‌شد.
وی ادامه داد: در کنار محدوده، حریم هم مطرح است، در تبریز سه چالش در موضوع حریم و محدوده ها وجود دارد، بخش هایی از محدوده تبریز جز تقسیمات سیاسی شهرستان های دیگر است مثلا در شمال‌غرب تبریز شهرک صیاد شیرازی که در محدوده جامع تبریز است اما در تقسیمات سیاسی شهرستانی دیگر.
بابایی افزود: این موضوع با قانون تعاریف محدوده و حریم مغایرت دارد، در آن تعاریف به صراحت آمده است که نباید در تقسیمات سیاسی تداخل صورت بگیرد، این مشکل در قسمت هایی از شبستر، هریس و بستان آباد هم وجود دارد، عملا بخش هایی از حریم شهر بیش از 20 هزار هکتار از حریم شهر تبریز حوزه  تقسیمات کشوری در این سه شهرستان وجود دارد.
عضو شورای شهر تاکید کرد: ما بجای اینکه بر روی این موضوع متمرکز شویم و آن را حل کنیم و محدوده و حریم شهر تبریز را آزاد سازی کنیم، مشکل را دو برابر کرده ایم.
وی اضافه کرد: طبق ماده ٨ قانون محدوده و تعاریف حریم محدوده ها و حریم های تعیین شده برای شهر های مجاور (محدوده روستا ها و شهرک های مجاور) نباید تداخل داشته باشند.
بابایی اقدم تصریح کرد: اصلی ترین نقد من این است که بجای اینکه به منابع و توسعه شهر توجه کنیم، یک بخش دیگری را هم ایجاد می کنیم که متاسفانه دولت و نماینده مجلس این را افتخار می دانند.
وی ادامه داد: در طرح جامع، شورای شهر باسمنج در قالب صورت جلسه ای در شورای چهارم در تبریز تصویب شده بود و این طرح به شورای عالی شهرسازی جهت الحاق تقدیم شد، بجای اینکه اکنون آن بحث را که موضوع توسعه مجموعه شهری تبریز و طرح مصوب سال 84 است را حل کنیم، آمده ایم اکنون بخش های دیگری از مجموعه شهر تبریز را به شهر دیگری بدهیم.
وی اظهار داشت: حتی اگر فرض کنیم بخشداری در باسمنج مستقر شود چطور می تواند حرایم را کنترل کند؟ شهرداری با آن همه امکانات که باز هم کلی تخلفات ساخت و ساز وجود دارد، یک بخشداری چقدر توان دارد که این موضوع را مدیریت کند؟
عضو شورای شهر گفت: در دومین جلسه علنی شورا موضوع بخش باسمنج کاملا طرح شد و نامه اعتراضی خطاب به رئیس مجلس نوشته شد که ما با این تصمیم غیر کارشناسی و نسنجیده مخالفیم و این مصوبه منافع شهر تبریز را تضعیف می کند و منجر به نابسامانی ها در حریم شهر تبریز و هرج و مرج ها خواهد شد و عملا 20 هزار هکتار از حریم شهری تبریز کم می شود.
وی ادامه داد: در طرح آخر جامع تبریز که 102هزار هکتار حریم شهری تبریز است عملا با این تصمیم 26 هزار هکتار خریم کمتر می شود.
وی افزود: ضلع شرقی تبریز که می توانست از جهات توسعه تبریز نقش موثر داشته باشد عملا از بین می رود، طبق قانون ماده 2 تعاریف و حریم صراحتا آمده است حریم شهری جایی است که نظارت و کنترل شهرداری در آنجا ضرورت داشته و نباید از تقسیمات کشوری شهرستان و بخش تجاوز کند.
بابایی گفت: شرق جاده باسمنج قسمت هایی است که محدوده شهرداری تبریز است و طبق نقشه ای که وزرات کشور تصویب کرده است وقتی تطبیق می دهیم دقیقا همان نقاط هم به روی بخش باسمنج اضافه می شود، این  یعنی حتی خدمات رسانی قانونی ما را نیز تحت الشعاع قرار می دهد.
وی اضافه کرد: این مصوبه برای کسانی که در باسمنج و آن منطقه ساکن هستند و آینده شهر تبریز منجر به هرج و مرج در ساخت و ساز ها و دیگر مشکلات برای اهالی منطقه خواهد بود.
وی خبر داد: نامه ای که از طرف شورای شهر تبریز به رئیس مجلس نوشته شده است مقرر گردید سه نفر از اعضای شورای شهر آقایان باغبان، بجانی و بابایی بعنوان اعضای کمیسیون شهرسازی و معماری به همراه معاون شهرسازی شهردار به این موضوع مسئول باشند و اگر نیاز باشد مراتب اعتراض خود را بصورت حضوری به مجلس شورای اسلامی پیگیری کنیم.
بابایی تصریح کرد: شورای شهر تبریز دقیقا با این تصمیم سیاسی و غیرکارشناسی مخالف است و قطعا بعنوان نمایندگان مردم وظیفه داریم از حق و حقوق و منافع بلند مدت شهرمان دفاع کنیم و مراتب اعتراض خود را هم در قالب چارچوب قانون طی خواهیم کرد.
انتهای پیام/
  با بخش مستقل باسمنج مخالفیم / مراتب اعتراض خود را اعلام کرده ایم/ هرج و مرج خواهد شد محمدرضا اخگرگداز


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار