در شورای اسلامی شهر تبریز؛

ترکیب اعضای کمیسیون معماری و شهرسازی مشخص شد

1400/05/20 - 09:12 - کد خبر: 48885 نسخه چاپی

نصر: جلسه کمیسیون معماری و شهرسازی با محوریت تعیین اعضای هیئت رییسه کمیسیون برگزار شد.

به گزارش نصر، در این جلسه فریدون بابایی اقدم به عنوان رییس، یاسین بجانی نایب رییس و روح الله رشیدی دبیر کمیسیون معماری و شهرسازی و حکیمه غفوری و علیرضا نوای باغبان اعضا عادی کمیسیون انتخاب شدند.
رییس کمیسیون معماری و شهرسازی در این خصوص گفت: در ابتدا باید در خصوص کمیسیون معماری و شهرسازی اطلاعاتی ارائه کنم که از دوره های قبل تجربه شده است.
فریدون بابایی اقدم اضافه کرد: موضوعات چه موضوعات مد نظر اعضا کمیسیون و چه ارجاعی از صحن جلسه در کمیسیون بررسی می شود.
وی همچنین گفت: از معضلات جلسات دوره ی گذشته عدم حضور و یا اکراه برای حضور در کمیسیون توسط اعضا بود که منجر به عدم برگزاری جلسات می شد.
بابایی اقدم تاکید کرد: بر این اساس از اعضا کمیسیون حضور حداکثری را خواهان هستم و امیدوارم طی این چهارسال با حضور اعضا اثرگذاری افزایش یابد.
دبیر کمیسیون شهرسازی و‌معماری گفت: حوزه شهرسازی در شهر با مشکلات عدیده ای همراه است .
روح الله رشیدی ادامه داد: تصمیمات خوبی برای گره گشایی و رفع مشکلات در حوزه شهرسازی در شهر میتوان گرفت و با کمک اعضا شورا و کمیسیون شهرسازی و معماری و اجرا این تصمیمات می‌توان آنها را رفع کرد.
وی تصریح کرد: درخواست ارائه گزارشی در خصوص اقدامات بایسته ای که باید طی این مدت صورت بگیرد را دارم.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: موضوع مورد اهمیت دیگر، موضوع حاشیه نشینی است که رفع این معضل باید در اولویت کاری این کمیسیون قرار گیرد.

علیرضا نوای باغبان نیز در ادامه گفت: از اقدامات اساسی مورد نظر در کمیسیون شهرسازی و معماری ادامه اجرای طرح تفصیلی با همکاری شهرداری است.
وی افزود: فعال بودن این کمیسیون میتواند بر روی این طرح موثر باشد، همچنین حضور نماینده ای از مسکن و شهرسازی و مشاور اجرا کننده طرح تفصیلی در این کمیسیون الزامی بنظر می آید.
وی همچنین تاکید کرد: معاونت شهرسازی باید پای ثابت جلسات کمیسیون شهرسازی و معماری باشد.
باغبان افزود: موضوع دیگری که باید مد نظر قرار گیرد، موضوع جداسازی باسمنج از شهر تبریز است.
وی گفت:محدوده بخش باسمنج ۲۶ هزار هکتار تعریف شده و بخشی از حوزه نفوذ و اقدام و درآمدهای تبریز محسوب می‌شود و در واقع بخشی از زمین‌ها و یک پنجم درآمدها را تحت تاثیر قرار میدهد.
وی با اشاره به اینکه این موضوع به ضرر شهر تبریز است اظهارداشت: این موضوع تنفس‌گاه و منابع مالی تبریز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: کمیسیون باید پیگیر شود که این امر اصلاح و ابطال شود، به این موضوع تاکید دارم چرا که در آینده مشکلی برای شهرداری خواهد بود.
باغبان گفت: موضوع برنامه پنج ساله و چشم انداز صرفا در حد صحبت باقی مانده است و باتوجه به گذر زمان، در واقع هیچ کاری انجام نداده اند.
وی تصریح کرد: باید در خصوص اقدامات صورت گرفته گزارشی ارائه شود، تصور میکنم برنامه پنج ساله و چشم انداز صرفاً لای کتاب‌ها باقی مانده است، باید ببینیم چند درصد از برنامه پنج ساله را اجرایی کرده اند.

حکیمه غفوری نیز گفت: در مشخص شدن اقدامات صورت گرفته قبلی هیچ گزارشی در خصوص این اقدامات ارائه نشده، متاسفانه برنامه برای اجرایی شدن نوشته نشده و برنامه‌ها روی کاغذ مانده است.
وی افزود: گزارش کتبی از حوزه شهرسازی در خصوص برنامه پنج ساله ارائه شود.
وی همچنین با اشاره به موضوع جداسازی باسمنج گفت: نمایندگانی که با ما همراه میشوند باید مشخص شود و استانداری جلسه ای برای مشخص شدن حساسیت ها برگزار کند.
نایب رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد:  موارد مطرح شده طی سال‌های جاری مشخص شود و موارد نیمه تمام نیز مشخص شود.
فریدون بابایی اقدم تصریح کرد: در خصوص ساخت و ساز غیر مجاز با فشارهای بسیار کمیسیون اقدامات مثبتی صورت گرفت اما حواشی مانع از پیشروی های مثبت شد.
وی‌با بیان اینکه باز آفرینی شهری از موضوعات مهمی است که باید رسیدگی شود اضافه کرد: با وجود گذشت سال‌ها از وجود شهرداری‌ها همچنان معضل حاشیه نشینی وجود دارد
در اجرای طرح اقدام اول که اعتمادسازی است انجام نشده است.
وی گفت: نظام مهندسی و نظارت آنها تا حدود بسیاری موجب اعتراض شهروندان بوده و باید رویه ای را مقرر کنیم که تا تعداد مشخصی از طبقات موضوع نظارت در خود شهرداری صورت گیرد.
رییس کمیسیون معماری و شهرسازی تصریح کرد: موضوع بعدی، توجه به معماری های ایرانی اسلامی است که باید مد نظر قرار گیرد.
وی همچنین ادامه داد: بافت‌های تاریخی نیز در طرح تفصیلی مد نظر قرار گرفته، ما در بررسی مصوبات و پیگیری ها باید شخص شهردار را در نظر بگیریم و‌ موضوعات را از شهردار پیگیر شویم.
فریدون بابایی اقدم گفت: موضوعات مهمی در دستور کار قرار گرفته اما متاسفانه به دلیل پراکندگی و پیگیری نکردن از شخص شهردار، اقدامات بایسته صورت نگرفته است.
انتهای پیام/
ترکیب اعضای کمیسیون معماری و شهرسازی مشخص شد نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار