خبر/

نشان نخستین شهر سالم کشور به شهر سهند اعطا شد

1400/05/19 - 23:13 - کد خبر: 48883 نسخه چاپی

نصر: سازمان بهداشت جهانی نخستین نشان "شهر سالم" ایران را به شهر سهند آذربایجان شرقی اعطا کرد.

به گزارش نصر، این نشان امروز به صورت ویدیوکنفرانس توسط دکتر جعفر حسین، نماینده سازمان جهانی بهداشت در جمهوری اسلامی ایران به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و در نهایت فرماندار اسکو تقدیم شد.

 برنامه شهر سالم سهند در سال ۱۳۹۴ و با هدف «خلق جامعه‌ای ایمن و سالم برای زندگی شاد همه» شروع شد.
دومین و آخرین بخش از ارزیابی میدانی سهند اوایل خرداد توسط کارشناسان دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت صورت گرفت تا صلاحیت این شهر برای دریافت نشان شهر سالم بر اساس شاخص‌های برنامه شهر سالم سازمان جهانی بهداشت ارزیابی شود.  

یک شهر سالم برای دریافت این نشان باید دست کم ۸۰ درصد از هشتاد شاخص مشخص شده سازمان جهانی بهداشت را دارا باشد.

 این شاخص‌ها شامل طیف متنوعی از موارد شامل اقدامات اجتماعی-اقتصادی، مدیریت و افزایش توانمندی‌های بالقوه گرفته تا همکاری و تحول نهادی براساس برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌های نوآورانه است.  

بر اساس نتایج ارزیابی مذکور، سهند توانست از میان ۸۰ شاخص کلیدی عملکرد، ۷۴ شاخص معادل %۹۲.۵ را احراز کند.

سازمان جهانی بهداشت، با اعطای این نشان، پشتیبانی و شاخص کردن شهرهایی از قبیل سهند و همچنین با ایجاد شبکه‌های ملی شهرهای سالم طرح شهرهای سالم را در سراسر دنیا ترویج می‌کند.  

این شبکه، شهرهای سالم از کشورهای مختلف را از طریق ظرفیت‌سازی محلی، پایش، اجرا و تبادل تجارب گرد هم می‌آورد و خود وظیفه ارائه پشتیبانی سیاسی، استراتژیک و فنی و همچنین ایجاد ظرفیت هم در سطوح ملی و و هم در سطوح محلی، را بر عهده دارد.

 برنامه شهرهای سالم اطمینان حاصل می‌کند که سلامت، شاخصه بارز دستورکارهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در شهرها باشد و درنتیجه، روحیه مشارکتی همه ذینفعان را تقویت و منابع بالقوه را در این راستا بسیج می‌کند.

سهند در سال ۱۳۹۸ موفق به کسب گواهینامه بین‌المللی «جوامع ایمن» شد و سپس این رویکرد را با ابتکار برنامه شهر سالم در هم آمیخت.  

وزارت بهداشت اعلام کرد: سهند به عنوان شهری سالم، توسعه و بهبود بهداشت و سلامت، خدمات زیست محیطی، تأمین آب سالم، بهینه‌سازی محیط زیست، مقابله با آلودگی هوا، و بهبود مسکن، را در اولویت قرار می‌دهد و هدف غائی این شهر ترویج مشارکت محلی توام با همکاری و اثرگذاری حداکثری است.  

احمد المنظری رییس دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در مراسم اعطای گواهی نامه سازمان جهانی بهداشت به شهر سهند به عنوان شهر سالم با بیان اینکه در شهر سالم به دنبال تامین سلامت و رفاه بیشتر شهروندان در زمینه‌های مختلف هستیم افزود: سهند، اولین شهر در یک کشور با درآمد متوسط است که موفق به دریافت این گواهی نامه شده است.

نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با تاکید بر توجه به شهر سالم به عنوان یکی از مهمترین پدیده‌هایی که می‌تواند در سلامت روان و تاثیرگذاری بر مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت، کارساز باشد خاطرنشان کرد: اولین مولفه شهر سالم، فراهم کردن فضای رشد سالم شهروندان است و شهر سالم، شهری است که شهروند در آن، احساس امنیت شغلی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سلامت و بهداشت و درمان داشته باشد.

جعفر صادق تبریزی رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت هم گفت: از ۶ شهر ایران که به عنوان شهر سالم در سازمان جهانی بهداشت ثبت شده، شهرهای سهند، جلفا و مراغه در استان آذربایجان شرقی، اردکان در استان یزد، کاشان در استان اصفهان و گرمی در استان اردبیل است و شهر سهند اولین شهر سالم ایران از سوی سازمان جهانی بهداشت است و اقدامات لازم برای دریافت گواهی برای سایر شهرها نیز در حال انجام است.

سهند به عنوان یکی از شهرهای جدید ایران در ۲۰ کیلومتری تبریز واقع شده است و جمعیتی حدود ۱۶۱ هزار نفر دارد.
انتعهای پیام/
نشان نخستین شهر سالم کشور به شهر سهند اعطا شد خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار