مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز در تحریریه نصر عنوان کرد؛

جزئیات سانحه قطار شهری تبریز در مرحله آزمایشی فاز سوم/ دستور شهین باهر برای توقف عملیات اجرای خط سوم متروی تبریز

1400/05/18 - 16:11 - کد خبر: 48826 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه با بیان اینکه ما تلاش کردیم عملیات خط سوم متروی تبریز را شروع کنیم و پیمانکار آن هم تعیین و مقدمات انجام پروژه انجام شد، گفت: اما متاسفانه آقای شهین باهر، شهردار اسبق تبریز با نامه ای محرمانه دستور توقف عملیات اجرایی پروژه احداث خط سوم متروی تبریز را داد و علت آن را مشکلات مالی، تحریم و عدم ثبات اقتصادی عنوان کرد تا عملیات احداث خط سوم متروی تبریز علی رغم تامین اعتبار و پیمانکار و نیز تجهیزات لازم از جمله دستگاه های حفاری تی.بی.ام متوقف شود!

به گزارش نصر، "مصطفی مولوی فرد" با حضور در تحریریه نصر، ضمن تبریک روز خبرنگار را به فعالان این رسانه، در اتاق خبر نصر حاضر شد و به سوالات مختلف خبرنگاران این رسانه پاسخ گفت.
 
وی با بیان اینکه وظیفه رسانه دفاع از حق و بیان آن است، افزود: این کاری سخت و فضیلتی گران بهاست و امروز در این وضعیت جامعه کار کردن در عرصه رسانه ایثارگری است.
 
مولوی فرد ادامه داد: همه مدیران و مسئولان باید از نقد رسانه ها استقبال و عملکرد خود را اصلاح کنند و ما نیز از نقد رسانه ها استقبال می کنیم، در غیر این صورت پیشرفتی نخواهیم داشت و نمی توانیم با چشم و گوش بسته کاری از پیش ببریم.
 
وی گفت: نقد مانند یک قطب نماست که انسان را به مقصود و هدف می رساند. عملکرد غیر جناحی رسانه نصر در سال های اخیر جایگاه ویژه ای به این رسانه بخشیده است و آن را معتمد مردم و جریان های مختلف سیاسی کرده است.
 

 
باز طراحی و مطالعات تکمیلی خطوط متروی تبریز
مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه در ادامه به بیان عملکرد سازمان متبوع خود اشاره کرد و افزود: متروی تبریز از چهار خط تشکیل شده است و ما تلاش کردیم خطوط متروی تبریز را با توجه به شرایط جدید بازطراحی  و مطالعه کنیم که در پی آن خط سه متروی تبریز اندکی تغییر یافته با توجه به شرایط جدید ترافیکی کلان شهر تبریز هم کوتاه تر و هم مسافرگیرتر شده است.
 
مولوی فرد گفت: مطالعات تکمیلی خط چهار متروی تبریز هم در دست انجام است. هم اکنون خط دوم در دست اجراست و مشکلاتی که درباره قرارداد آن پیش آمده بود برطرف شده و با 554 میلیارد تومان و 380 میلیون یورو نهایی شده و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا آن را اجرایی می کند.
 
وی افزود: خط دوم متروی تبریز با وجود مشکل در قرارداد آن به سبب جهش های ارزی، هرگز دچار وقفه نشده است و هم اکنون دو دستگاه تی بی ام از دو سوی خط کار حفاری تونل ها را انجام می دهند و تی بی ام ها از یک سوی به منطقه گجیل و از سوی دیگر به میدان شهید فهمیده رسیده و در نهایت این دو دستگاه در ایستگاه خیابان جمهوری اسلامی به همدیگر می رسند.
 
وی ادامه داد: طی هفته های اخیر مشکلات ناشی از کمبود برق، سیمان و میلگرد در پیشرفت پروژه قطار شهری تبریز تاثیر منفی گذارده است.
 

 
نواقصات خط یک تکمیل می شود
مولوی فرد درباره نواقصات خط یک متروی تبریز هم گفت: خط یک علی رغم افتتاح در سال 94 هنوز هم نواقصاتی دارد و شرکت خدمات دهنده از تحویل سیستم سیگنالینگ به دلیل تحریم ها امتناع می کند. فاز سوم خط یک هم به دلیل سانحه ای که داشت فعلا تعطیل است.
 
وی ادامه داد: ایستگاه های خط یک تا 5 ماه آینده تکمیل می شود و به جز سیستم های تهویه هوا که شرکت پیمانکار دیرتر تحویل می دهد، دیگر نقصی نخواهند داشت.
 
مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه در ادامه به تشکیل غیر قانونی شرکت بهره برداری قطار شهری تبریز و حومه اشاره کرد و گفت: سازمان قطار شهری در اساسنامه خود مسئولیت ساخت، تجهیز و بهره برداری از متروی تبریز را بر عهده دارد، اما در سال 91 شهردار وقت تبریز شرکت بهره برداری متروی تبریز را هم ایجاد کرد که با توجه به مغایرت آن با اساسنامه شرکت و با نامه استانداری تشکیل آن لغو شد، اما در دوره شهرداری آقای نجفی دوباره این شرکت تشکیل شد که مجوز وزارت کشور را هم ندارد و من هم جدیداً و پس از سانحه اخیر در فاز سوم خط یک متوجه این موضوع شده ام. البته شرکت بهره بردار مترو در تهران و مشهد تشکیل شده است.
 

 
جزئیات سانحه قطار شهری تبریز در فاز سوم
مولوی فرد در خصوص سانحه اخیر قطار شهری تبریز در مرحله تست فاز سوم خط یک، اظهار کرد: پیش از این هم سانحه در مرحله تست قطار شهری تبریز وجود داشته است، اما این بار احساس می کنم مسائل سیاسی در پررنگ شدن این موضوع نقش داده است. برخی مصاحبه کردند و مردم را از امنیت متروی تبریز نگران کردند، در حالی که مقرر شده بود تا اعلام نتیجه نهایی هیچ اظهارنظری صورت نگیرد و بنده هم تا دیروز هیچ اظهارنطری نداشتم.
 
وی افزود: کمیسیون ویژه ای برای بررسی این سانحه تشکیل شد که کارشناسانی از شرکت های قطار شهری مشهد و تهران هم در آن حضور داشتند و اعلام نظر کردند. اما با بروز برخی مسائل در روند بررسی موضوع، دادستانی تبریز ورود کرد تا نتیجه بررسی علت سانحه قطار شهری تبریز به طور شفاف و دقیق اعلام شود.
 
مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه ادامه داد: در حالی که این کمیسیون سازمان قطار شهری تبریز را مسئول حادثه اعلام کرده که راهبر قطار گواهینامه نداشته است و قطار را از تونل خلاف جهت مسیر اصلی و تعیین شده و با سرعت غیرمجاز هدایت کرده است.
 
مولوی فرد گفت: قطار به جای تونل شمالی از تونل جنوبی و در خلاف جهت حرکت کرده و در لحظه وقوع سانحه 52 کیلومتر سرعت داشته و بر اساس بررسی ها تا 68 کیلومتر بر ساعت هم سرعت گرفته است، در حالی که در سر پیچ حداکثر باید 20 کیلومتر بر ساعت سرعت می داشت.
 
وی ادامه داد: راهبری که قطار را کنترل می کرده، در چهار ماه پیش از سانحه پنج خطا داشته است و من کسی را مقصر اصلی سانحه می دانم که چنین فردی را به عنوان راهبر قطار انتخاب کرده است.
 
وی در مورد خسارت وارد شده نیز گفت: هر قطار حدود 4 میلیون یورو ارزش دارد و خسارت وارده به قطار سانحه دیده حدود 500 هزار یورو است و خوشبختانه قسمت های اصلی و حساس آن آسیب ندیده اند.
 

 
دستور شهین باهر برای توقف عملیات اجرای خط سوم متروی تبریز
مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه در بخش دیگر گفتگوی خود با نصر، در مورد بودجه عمرانی این سازمان نیز گفت: در سال های اخیر ردیف اعتبارات عمرانی دیگر نقد نیست و با انتشار اوراق مشارکت تامین مالی می شویم. در سال 97 سازمان برنامه و بودجه 400 میلیارد تومان به قطار شهری تبریز بودجه اختصاص داد و با پیگیری هایی که انجام دادیم، این رقم به 650 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و این رقم با همکاری دیوان محاسبات و بانک مرکزی به حساب متروی تبریز در نزد بانک شهر تبریز به طور یکجا انتقال یافت.
 
مولوی فرد درباره آغاز عملیات خط سوم متروی تبریز هم گفت: ما تلاش کردیم عملیات خط سوم متروی تبریز را شروع کنیم و پیمانکار آن هم تعیین و مقدمات انجام پروژه انجام شد، اما متاسفانه آقای شهین باهر، شهردار اسبق تبریز با نامه ای محرمانه دستور توقف عملیات اجرایی پروژه احداث خط سوم متروی تبریز را داد و علت آن را مشکلات مالی، تحریم و عدم ثبات اقتصادی عنوان کرد تا عملیات احداث خط سوم متروی تبریز علی رغم تامین اعتبار و پیمانکار و نیز تجهیزات لازم از جمله دستگاه های حفاری تی.بی.ام متوقف شود!
 
وی ادامه داد: ما کار تامین اعتبار 380 میلیون یورویی فاینانس خط سوم را هم نهایی کرده بودیم، اما علی رغم همه تلاش ها و اصرارهایی که داشتیم، شهردار سابق و برخی از اعضای شورای شهر وقت مانع آغاز پروژه خط سوم متروی تبریز شدند.
 
مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه تاکید کرد: من و همکارانم هنوز نتوانسته ایم علت صدور دستور توقف عملیات خط سوم را علی رغم تامین اعتبار مالی، پیمانکار و تجهیزات را متوجه شویم و فکر می کنم شهردار سابق تبریز حداقل از بابت ترک فعل در مسئولیت خود باید پاسخگوی دستگاه قضایی، مردم و رسانه ها باشد.
 

 
مولوی فرد گفت: در این پروژه حیاتی برای تبریز با سنگ اندازی هایی که شد، 12 هزار میلیارد تومان اعتبار از دست تبریز رفت و حالا عده ای برای انتقال تجهیزاتی که با توقف عملیات خط سوم خوابیده است، به شهرهای دیگر تلاش می کنند.
 
وی در پایان در خصوص هدررفت میزان قابل توجهی آب از پروژه های ایستگاه های متروی تبریز و عدم استفاده بهینه از این آب ها نیز گفت: ما بارها به سازمان فضای سبز نامه نوشتیم که حاضریم این آب ها به سیستم آبیاری فضای سبز وصل کنیم، اما تا کنون اقدامی از سوی سازمان فضای سبز در این خصوص انجام نشده است و ما نیز از بابت هدر رفت این حجم از آب عمیقاً متاسفیم و امیدواریم به سرعت سازمان فضای سبز از این آب ها استفاده بهینه کند.
 
انتهای پیام/
 
جزئیات سانحه قطار شهری تبریز در مرحله آزمایشی فاز سوم/ دستور شهین باهر برای توقف عملیات اجرای خط سوم متروی تبریز محمد سهرابی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار