امام جمعه تبریز؛

تربیت نیروی انسانی و جذب نوجوانان در عرصه خبر ضروری است

1400/05/18 - 13:18 - کد خبر: 48807 نسخه چاپی

نصر: نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز گفت: سرمایه‌گذاری بنیادی در پرورش کادر رسانه‌ای و جذب نوجوانان مستعد در عرصه خبر بر مبنای آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا یک ضرورت است.

به گزارش نصر، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم روز دوشنبه در دیدار با مسوولان تشکل های خبری و رسانه ای استان با بیان اینکه امروزه خبرنگاری و روزنامه نگاری دچار آسیب های پایه ای شده است، گفت: این حرفه متناسب با حقیقت خود توسعه نیافته است.
وی توجه جدی به آموزش زبان خارجی در بین خبرنگاران و فعالان رسانه ای و پرورش عناصر پرسشگر و مطالبه گر در بین اهالی رسانه را از ضروریات این حوزه دانست و گفت: وظیفه مهم رسانه در تراز انقلاب مطالبه گری از جایگاه امر به معروف و نهی از منکر و پاسخگو کردن مسوولان به نفع مطالبات مردم و آرمان های انقلاب اسلامی است.
آل هاشم با بیان اینکه بالاترین شأن برای یک مسوول در نظام اسلامی باید خدمتگزاری و نوکری مردم و عمل براساس عدل و قانون باشد، افزود: هر جا این عنصر نقض شد، رسانه انقلابی باید فریاد بزند، فریاد منطقی، منصفانه و عالمانه، محققانه و با صراحت از طرف مردم باید مطالبه گری کند و در واقع رسانه انقلابی باید صدای مردم باشد.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه نیازمند پرورش عناصری پرسشگر و مطالبه گر در سپهر رسانه ای هستیم گفت: خبرنگار انقلابی باید از شرایط کشور، وضعیت منطقه و وضعیت جهان تحلیل کلان و حقیقی داشته باشد.
وی کم توجهی مدیران و مسوولان به این حوزه را بخشی از توسعه نیافتگی خبرنگاری و روزنامه نگاری دانست و گفت: بسیاری از کشورهای پیشرفته، سالهاست که این هنر و این حرفه را به صورت پایه ای آموزش می دهند و هنرستان و مدارس حرفه ای روزنامه نگاری در برخی از کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی گویای اهمیت این حرفه است.
امام جمعه تبریز با تبیین آسیب های حوزه رسانه و خبرنگاری افزود: تسلط بر جریان خبری بین المللی، توان جریان سازی رسانه ای و مرجعیت داشتن بنگاه های اطلاع رسانی در کشورهای پیشرفته ناشی از درک دیرین اهمیت موضوع و سرمایه گذاری طولانی مدت در تربیت نیروی انسانی و بهره گیری از تکنولوژی در عرصه رسانه است.
آل هاشم با بیان اینکه رسانه مهمترین ابزار نظام سلطه در ایجاد باور و رفتار مطلوب خود در بین ملت ها است، گفت: عادی سازی و حق نمایی از رفتارهای سلطه جویانه است، در این شرایط رسانه تراز انقلاب باید ابراز مؤثر جبهه حق در برانداختن نقاب تزویر از چهره جریان سلطه باشد.
امام جمعه تبریز گفت: اگر خبرنگار و روزنامه نگار تراز انقلاب رسالت و مسوولیت خود را به درستی انجام دهد، عملاً سرباز خط مقدم انقلاب است.
آل هاشم با تاکید بر اینکه بخش مهمی از نبردهای امروزی جنگ روایات و تفسیر دادن از تحولات است، گفت: در این صحنه پر هیاهو کار رسانه و خبرنگار کمتر از رزمنده مدافع امنیت نیست.
وی خبر و خبرنگاری را حرفه و هنری دانست که به دلیل اثرگذاری بر دل ها و ذهن ها، از مهمترین، مؤثرترین و تخصصی ترین مشاغل محسوب می شود که ارتباط نزدیک با روانشناسی، جامعه شناسی، هنر، هوش و استعداد و علم ارتباطات دارد.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه خبرنگار به واسطه حرفه و تخصص خود می تواند جریان ساز باشد، ادامه داد: تبیین گری، روشنگری، عدالت طلبی، ظلم سیزی و فرصت سازی از ویژگی های یک خبرنگار است.
آل هاشم با تاکید بر تولید اندیشه مدون اسلامی در حوزه خبر و خبرنگاری گفت: تشکل های رسانه ای استان با هماهنگی حوزه علمیه،   موضوع فقه خبر را دنبال کنند تا در این حوزه اقدامات مؤثر عملی انجام گیرد و دوره های فقه خبرنگاری برگزار شود.
وی با اشاره به نقش آفرینی خبرنگاران در دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: نقش اهالی رسانه در آن دوره بسیار برجسته و بی بدیل بود که کمتر به آن پرداخت شده است، خبرنگاران در کنار رزمندگان خط مقدم جنگ رشادت ها و جانفشانی ها را ثبت و ضبط میکرد.
امام جمعه تبریز افزود: اگر محدویت های نیروهای مسلح نبود، خبرنگاران می توانستند از سال های پر افتخار دفاع مقدس آرشیو بسیار بزرگ و پر محتوایی را ثبت کنند.
۱۷ مرداد سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) به عنوان روز خبرنگار در تقویم رسمی کشور ثبت شده است.
انتهای پیام/
 تربیت نیروی انسانی و جذب نوجوانان در عرصه خبر ضروری است خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار