فرماندار تبریز مطرح کرد:

کالبدشکافی مشکلات به وجود آمده در انتخابات الکترونیکی شورای شهر تبریز

1400/05/17 - 14:13 - کد خبر: 48739 نسخه چاپی

نصر: فرماندار تبریز دلایل مشکلات به وجود آمده در انتخابات الکترونیکی شورای شهر در روز ۲۸ خرداد۱۴۰۰ را تشریح و کالبد شکافی کرد.

به گزارش نصر، بهروز مهدوی روز یکشنبه ۱۷ مردادماه در نشست خبری، اظهار کرد: فرمانداری در روند برگزاری انتخابات، مسئولیت اجرایی داشته و از ۹ ماه پیش از برگزاری، مقدمات لازم را با همکاری وزارت کشور و دستگاه‌های نظارتی تدارک دیده بود. در این راستا نیز به مردم شهر تبریز قول دادیم که انتخابات شورای شهر تبریز صرفا به صورت الکترونیکی و در سایر شهرها به صورت دستی یا نیمه الکترونیکی برگزار شود.
به گزارش ایسنا، وی افزود: خرسند بودیم که این فرصت برای تبریز، به عنوان یکی از کلانشهرهای کشور فراهم شده تا انتخابات به صورت مکانیزه برگزار شود. مقدمات کار را هم همراه با فرمانداران سراسر کشور فراهم کرده و حتی دوره‌هایی برای متصدیان بخش آی تی برای صندوق‌های الکترونیکی در انتخابات برگزار کردیم. 
وی ادامه داد: دغدغه‌ای که از ماه‌های قبل در برگزاری انتخابات داشتیم، این بود که باید سامانه و نرم افزاری که بر روی دستگاه‌های الکترونیکی نصب شود، به موقع و حداقل سه یا چهار روز زودتر از انتخابات به دستمان برسد.
مهدوی با اشاره به پیش بینی ۲۸۴۰ دستگاه صندوق الکترونیکی برای ۷۰۰ شعبه شهری در تبریز، گفت: وزارت کشور پیش بینی کرده بود که در صورت احتمال هک شدن و یا هر مشکل دیگر برای نرم افزار صندوق الکترونیکی، حتما یک صندوق دستی برای هر شعبه استقرار یابد و ما نیز در هر شعبه یک صندوق دستی انتخابات شورای شهر تبریز را در کنار صندوق دستی ریاست جمهوری تعبیه کردیم.
وی اظهار کرد: وزارت کشور اما تاکید کرده بود که تا زمان اعلام این نهاد، حق رای گیری به روش دستی را نداریم و در صورت بروز مشکل نرم افزار صندوق‎‌های الکترونیک و اعلام سراسری تغییر روش اخذ رای،  آن زمان انتخابات دستی آغاز شود.
وی با اشاره به اجرای روش برگزاری انتخابات الکترونیکی به صورت پایلوت در زنجان در زمان تصدی مسئولیت در این شهر، افزود: در آن زمان نیز مشکلاتی در روند برگزاری ایجاد شد و اخذ رای به صورت دستی انجام گرفت و این دو نوع روش اخذ رای خود عاملی بر مشکلات دیگر بود، با این حال وزارت کشور اصرار کرد که به هیچ وجه انتخابات به صورت دستی برگزار نشود.
فرماندار تبریز با اشاره به پیگیری این نهاد از وزارتخانه جهت فرستادن نرم افزارها چند روز زودتر از زمان انتخابات، گفت: هر کدام از صندوق‌های الکترونیکی برای پیکربندی نرم افزار ۲۵ الی ۳۰ دقیقه زمان نیاز داشتند، ۱۸۰ نفر نیروی انسانی دانشگاهی که به فناوری اطلاعات مسلط بودند نیز برای این امر پیش بینی شده بود اما نه تنها نرم افزارها را سه روز زودتر از انتخابات نفرستادند بلکه دقیقا شب برگزاری انتخابات، دستگاه‌ها به دستمان رسید در هر حالی که در دوره‌های قبلی صندوق‌های دستی اخذ رای از روز چهارشنبه و دو روز زودتر به مراکز اعزام می‌شد.
وی افزود: در روز ۲۲ خردادماه ۱۴۰۰ نیز در مکاتبه‌ای که با معاون سیاسی وزارت کشور داشتم، درخواست کردم که باید نرم افزارها تا روز یکشنبه، پنج روز زودتر از انتخابات در اختیار ما قرار بگیرد در غیر اینصورت شاهد بروز مشکلاتی عدیده و غیرقابل پیش بینی در این خصوص خواهیم بود.
وی متذکر شد: برای راه اندازی هر کدام از صندوق‌ها یک کارت الکترونیکی نیاز بود، که این ۷۰۰۰ کارت در ساعت یک بامداد روز جمعه به دستمان رسید، ضمن این‌که در این ساعت نیز هنوز نصب نرم افزارها به اتمام نرسیده بود و در نهایت ساعت شش صبح روز جمعه نصب نرم افزارهای دستگاه‌های الکترونیکی به پایان رسید.
مهدوی با اشاره به اعزام ۱۶ هزار و ۵۰۰ نیرو به شعب اخذ رای، گفت: جالب اینجاست که در دوره‌های انتخاباتی گذشته، انتخابات همواره ساعت هشت صبح برگزار می‌شد اما این بار، مقرر شد تا ساعت هفت صبح برگزار شود. اما باید حداقل برای شهرهایی که انتخابات مکانیزه برگزار می‌شود به دلیل نصب و سایر موارد، یک ساعت دیرتر برگزار می‌شد.
وی افزود: با وجود تمامی مشکلات در نصب و ثبت صندوق‌ها در سامانه وزارت، تلاش کردیم و تا ساعت هفت صبح تمامی صندوق‌های الکترونیکی را به شعب اخذ رای فرستادیم. چهار صندوق سیار نیز آماده بودند اما تعداد ۷۰ الی ۸۰ دستگاه صندوق الکترونیک هنوز مانده بود.
وی با اشاره به مشکلات برگزاری انتخابات الکترونیکی و عذرخواهی وی در صبح روز انتخابات، گفت: صندوق‌های الکترونیکی در ۵۴۰ شعبه کاملا مستقر بود و در ۱۶۰ شعب نیز صندوق‌های دستی وجود داشتند.
فرماندار افزود: گلایه ما از وزارت کشور آنقدر صریح بود که تاکنون جوابی برای آن نداشتند. یکی از دلایل وزارت برای دیرکردن در فرستادن نرم افزارها و پیکربندی‌ها این بود که برخی از افرادی که ردصلاحیت شده بودند تا دقیقه نود روز پنجشنبه تایید صلاحیت می‌شدند، در حالی که در نرم افزار صندوق الکترونیکی نام و کدملی و اطلاعات هر کدام از کاندیداها باید نوشته می‌شد.
وی متذکر شد: ناهماهنگی هیات نظارت مرکزی با وزارت کشور منجر به دیرکرد در فرستادن نرم افزارها به تبریز و بروز مشکلات در روند برگزاری انتخابات الکترونیکی شد.
وی با بیان این‌که تمامی موارد در روش انتخابات به شکل مکانیزه با دستی تفاوت داشته و هیچ همخوانی با هم ندارند، اظهار کرد: رای الکترونیکی افراد در سه طبقه بندی ثبت شده و هیچگونه تغییر نمی‎‌یابد. در مجموع ۱۶۰ شعبه‌ای که اخذ رای انتخابات شورای شهر تبریز به روش دستی انجام گرفته، در مجموع ۳۷۴۰ برگ صحیح ثبت شده است که معادل کل اخذ رای دو الی سه شعبه بزرگ در سطح شهر تبریز را شامل می‌شود.
مهدوی گفت: روز جمعه ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه تمامی صندوق‌های دستی در سامانه به ثبت رسیده بود و انتخابات دستی همچنان تداوم داشت. پس از اتمام انتخابات، صورت جلسه هر شعبه صادر شده و نتایج اولیه مشخص و اعلام شد.
وی افزود: در بررسی صورت جلسه‌ها مشخص شد که مشکلی در ثبت آرای دستی و الکترونیکی یک شعبه وجود دارد و این امر باعث شد تا ما خودمان پیشنهاد کردیم که یک بار دیگر تمامی صندوق‌های دستی انتخابات بازشمارش شوند و در نهایت تمامی ۱۶۰ صندوق دستی با حضور نفر اول تا بیست و سوم نتایج اولیه، در سالن ورزشی دانشسرا بازگشاری شد.
وی با تاکید بر این‌که تمامی امور بازشماری آراء با شفافیت کامل انجام گرفت، گفت: به دلیل نزدیکی آرای افراد ۱۳، ۱۴ و ۱۵ منتخب، حساسیت بالایی وجود داشت و در نهایت نیز به صراحت اعلام کردیم که نفر ۱۳ و ۱۴ منتخب مردم تغییر کرده است.
فرماندار تبریز ادامه داد: فضای سنگینی در جریان این تغییر ایجاد شد و ادعاهایی چون ابطال برخی صندوق‌ها، طرح اسامی کوچک برای شهرداری تبریز، گم شدن آرا و وقوع تخلف گسترده در انتخابات تبریز مطرح شد در حالی که بر اساس اعلام وزارت کشور حتی یک صندوق انتخاباتی نیز ابطال نشده و ما نیز با شهامت کامل اعلام کردیم که نفر آخر منتخب شورا تغییر یافته است.
وی افزود: آقای بجانی در آرای دستی تعداد ۳۷۸ رای، آقای چمنی ۱۸۲ رای و آقای راستی ۳۵۲ رای در نتیجه بازشماری‌ها به دست آورد و ۱۹ رای از آرای بجانی، ۱۲ رای از آرای راستی و سه رای از آرای چمنی باطل شدند.
وی با اشاره به این‌که جایگاه فرد ۲۹ و ۳۰ در انتخابات تبریز نیز تغییر کرد، اظهار کرد: انتخابات ما آنقدر با صحت و دقیق برگزار شد که حتی یک صندوق هم باطل نشده است زیرا ایمان داشتیم که باید تمامی صندوق‌ها را به درستی بازشماری کردیم.
 انتهای پیام/
کالبدشکافی مشکلات به وجود آمده در انتخابات الکترونیکی شورای شهر تبریز خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار