رئیس کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران:

خبرنگاران و وکلا همواره برای منابع قدرت تهدید محسوب می شوند/ رئیسی خلف وعده کرد

1400/05/17 - 14:06 - کد خبر: 48737 نسخه چاپی

نصر: رئیس کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی گفت: خبرنگاران و وکلا همواره برای منابع قدرت تهدید محسوب می شوند.

به گزارش نصر، حسین عبداله پور اقدم شربیانی امروز همزمان با روز خبرنگار با حضور در جمع خبرنگاران افزود: فعالیت وکلا و خبرنگاران شباهت های زیادی به همدیگر دارند، ابزارمان قلم است که با توان و‌مهارت خودمان تلاش داریم از حق دفاع کنیم.
وی با اشاره به اصل آزادی و استقلال رسانه ها و وکلا اظهار داشت: با وجود اینکه فرهنگ عمومی و اجتماعی مردم روز به روز ارتقا می یابد ولی  دموکراسی در این منطقه از جهان هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده که یکی از دلایل موضوع پذیرش فرهنگی مردمان این خطه است.
وی اصافه کرد: وظیفه مشترک خبرنگار و وکیل این است که همواره قدرت را نقد کنیم و  قطعا این هزینه های سنگینی دارد.
شربیانی اذعان داشا: بزرگترین پشتوانه حاکمیت اعتماد مردم است که متاسفانه در کشور ما کاهش چشمگیری یافته است چرا که اگر حاکمیت اجازه می داد روزنامه نگاران آزادانه فعالیت کنند و همواره به دنبال خدشه دار نکردن استقلال کانون وکلا در کشور است.
وی با اشاره به ساختار منسجم و اصولی اذعان داشت: ساختار کانون وکلای دادگستری به گونه ای است که کسی اجازه سو استفاده از فرصت ها در کانون وکلا را ندارد به همین دلیل  می تواند بهترین الگو برای سازمان ها و دستگاه های اجرایی حاکمیتی باشد ولی متاسفانه به جای این کار تلاش در خدشه دار کردن استقلال کانون دارند.
وی تصریح کرد: در حالی که فضای نقد و فعالیت آزادانه برای خبرنگاران و وکلا دیگر در کشور باقی نمانده است پس نباید انتظار داشته باشیم اعتماد عمومی پابرجا بماند.
وی تاکید کرد: ساختار اگر صحیح نباشد قطعا تخلفات نیز بیشتر می شود.خبرنگاران باید آزادانه نظارت و‌نقد کنند که متاسفانه در کشورمان این امر خدشه دار شده است.
رئیس کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی همچنین در خصوص اصلاح جامعه نیز گفت: تا زمانی که سیستم و‌ جامعه خودکنترل نباشد نمی تواند شاهد اصلاح امور در کشور باشیم؛ مطبوعات آزاد در کشور می تواند بستر لازم برای گفتمان دموکراسی را فراهم کنند که متاسفانه در کشور ما اینگونه نیست.

رئیسی خلف وعده کرد
رئیس کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی در ادامه با انتقاد صریح از امضای آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری گفت: حجت السلام رئیسی در روزهای پایانی خود در راس قوه قضاییه خلف وعده کرد و با امضای این آئین نامه اقدامی غیرقانونی کرد.
وی اضافه کرد: حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در  روزهای پایانی خود در قوه قضاییه خلف وعده کرد و یک امر غیر قانونی را امضا کرد و موجب شد استقلال کانون زیر سئوال رود چرا که اصلاحیه آئین نامه استقلال کانون را امضا کرد و این یک خلف وعده بود.
وی تصریح کرد: تغییرات جزئی که در آیین نامه این قانون در سال ۱۴۰۰ داده شده است، کاملا بنیادی و ریشه ای است؛ به طوری که خدشه ای بزرگ به استقلال کانون وکلا وارد می کند.
رئیس کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی با بیان این که فعالیت های این کانون کاملا مستقل است، تصریح کرد:  اما مواردی هستند که به این استقلال کانون خدشه وارد می کنند. رای هایی که در دادگاه انتظامی کانون وکلا صادر می شوند، برای تجدید نظر به دادگاه انتظامی قضات فرستاده می شوند. این در حالی است که دادگاه انتظامی کانون وکلا به حدی قوانین را برای وکلا سفت و سخت می گیرند که دادگاه انتظامی قضات رای صادر شده از سوی دادگاه انتظامی وکلا را نقض می کنند! که البته مطرح می شود صدور رای نهایی در دادگاه انتظامی قضات باعث رعایت اصل بی طرفی نیز می شود.
وی ادامه داد: مورد دیگری که به استقلال کانون وکلا خدشه وارد می کند، صدور پروانه وکالت از سوی دستگاه قضا است.

تحمیل هزینه اضافی بر نهادهای خصوصی
شربیانی با انتقاد از برخی مصوبات اخیر مجلس شورای اسلامی افزود: قبل از تصویب هرگونه قانونی، باید مطالعات همه جانبه در مورد آن قانون صورت بگیرد تا بعد از تصویب حداقل بتواند ۵۰ سال سابقه اجرایی داشته باشد و در این صورت هم هست که وکلا و... می توانند بر آن تسلط کامل داشته باشند.
وی ادامه داد: متاسفانه در سال های اخیر شاهد تصویب قوانینی هستیم که بارها اصلاحیه و تغییر شامل حال آن می شود و این نشان از عدم کار کارشناسی در مسیر تصویب آن دارد.
وی با بیان اینکه دولت حق تحمیل هزینه اضافی بر نهادهای خصوصی را ندارد، ادامه داد: یکی از شرایط قانون گذاری، داشتن سابقه اجرایی طولانی مدت است، نه این که قوانینی تصویب شود که بارها تغییر کند؛ مثلا در طول ۱۰ سال، قانون شورای حل اختلاف سه بار عوض شود!

وکالت شان است نه شغل!
شربیانی انتقاد خود را از کسب پیشه قرار دادن شغل وکالت ابراز داشت و افزود: در آن صورت دست وکیل برای تبلیغات و سایر امور کاملا باز خواهد بود و طبیعتا این کار عوارض فراوانی برای جامعه خواهد داشت. همچنین وکلا به راحتی می توانند به خاطر سود بیشتر، از یک پرونده ده ها پرونده تشکیل دهند.
رئیس کانون وکلا استان از عدم توانایی ۲۰ درصد از وکلا برای تمدید پروانه فعالیت خود در استان خبر داد و افزود: این به آن معنی است که این ۲۰ درصد وکلای عضو کانون کار و منبع درآمدی ندارند و به تبع آن قادر به تمدید پروانه فعالیت خود نیستند.
انتهای پیام/
خبرنگاران و وکلا همواره برای منابع قدرت تهدید محسوب می شوند/  رئیسی خلف وعده کرد نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار