کارگاه آموزشی روابط عمومی و مدیریت تولید محتوا ویژه در تبریز برگزار شد

در دو سال گذشته به اندازه کل تاریخ بشریت، داده تولید شده است

1400/05/16 - 18:54 - کد خبر: 48696 نسخه چاپی

نصر: رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی و عضو هیئت مدیره خانه روابط عمومی ایران گفت: در دو سال گذشته به اندازه کل تاریخ بشریت، داده تولید شده است .

به گزارش نصر، سیدشهاب سیدمحسنی در کارگاه آموزشی روابط عمومی و مدیریت تولید محتوا ویژه مدیران روابط عمومی دستگاه های اجرایی آذربایجان شرقی که به مناسبت روز خبرنگار در تبریز برگزار شده بود با تعریف محتوای اطلاعاتی گفت: محتوا به واحد اطلاعاتی و داده ای گفته می شود که به صورت مکتوب یا دیجیتالی به شکل صوتي، تصويري، متني در قالبهای مختلف مصاحبه، خبر، گرافیگ، انيميشن و فيلم و... ارائه می شود.
وی با بیان اینکه ما در حال حاضر در عصر باتلاق اطلاعات زندگی می کنیم و عصری که محتوای تولیدی بسیار بیشتر از مصرف کنندگان اطلاعات است ادامه داد: ما در دو سال گذشته به اندازه کل تاریخ بشریت داده تولید کرده‌ایم حال در این عصر شوک محتوا چگونه می‌توان صدای خود را به مخاطب برسانیم؟
این مدرس دانشگاه با بیان مفهوم محتوای مجازی گفت: محتوای مجازی آن داده ها و پیامهای تولید شده ای است که در یکی از قالبهای مختلف متن، تصویر، صوت، طرح و... از طریق سایت ها و یا یکی از شبکه های اجتماعی  اعم از اینستاگرام، تلگرام، واتس آپ و... منتشر می گردد.
وی با تاکید بر اهمیت محتوای مولتی مدیا گفت: محتواهایی شامل عکس، فیلم، تصویر، گرافیک، انیمیشن و صدا، متن که میتواند از ابزارها و پلتفرمهای مختلف رسانههای اجتماعی منتشر یا بازنشر شود هر روز اهمیت بیشتری پیدا می کند.
معاون مرکز روابط عمومی و امور بین الملل وزارت جهادکشاورزی با بیان اهمیت و ضرورت تولید محتوا در فضای مجازی گفت: توسعه شگرف رسانه های اجتماعی و حضور حداکثری و دایمی مخاطبان در فضای مجازی این ضرورت را ایجاد کرده که برای ارتباط و انتقال پیام به آنها از این بستر ارتباطی استفاده گردد.
دکترسیدمحسنی با اشاره به استفاده روابط عمومی ها از نشر اجتماعی و موبایلی گفت: انتشار پیام و محتوا در فضای مجازی و رسانه های اجتماعی اعم از آپارات، تلگرام، واتس آپ، اینستاگرام و… همه جزئی از نشر اجتماعی هستند و امکان اشتراک ‌گذاری محتوا و همچنین ایجاد یک ارتباط دو سویه و تعاملی بین سازمان و مخاطبان از این طریق وجود دارد.
رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی کشور در ادامه سخنانش به داشتن استراتژی و برنامه ریزی تولید محتوا تاکید کرد و داشتن استراتژی را یک طراحی خلاقانه برای معماری اطلاعات دانست و افزود: برنامه ریزی محتوا باید به گونه ای انجام شود که اطلاعات و محتوا به راحتی در اختیار مخاطبان قرار بگیرد.
وی به راهبرد تولید محتوا اشاره کرد و گفت: فرایندی که تعیین می کند، محتوا چگونه و با چه کیفیتی و با چه اثری و برای کدام مخاطبان انتشار یابد، باید در راهبرد تولید محتوا گنجانده شود.
عضو هیئت مدیره خانه روابط عمومی ایران در ارتباط با محتوای تولید شده توسط روابط عمومی ها گفت: آنچه از اهمیت دوچندانی برخوردار است، موضوع تولید محتوای پیام ها و میزان جذابیت، غنا و اثربخشی آن بر روی مخاطبان می باشد.
وی به تقسیم بندی محتوا از جنبه های مختلف اشاره کرد و گفت: محتوا می تواند براساس فرمت به صورت نوشتاری، گفتاری، دیداری و شنیداری باشد، براساس قالب انتشار می تواند به شکل مصاحبه، خبر، فیلم، صدا، طرح و اینفوگرافیک و چند رسانهای باشد، براساس ابزار انتشار می تواند به حالت رادیو، تلویزیون، خبرگزاری، مطبوعات، سایت، شبکه های اجتماعی باشد و براساس رویکرد و هدف می تواند آموزشی، رسانه ای و خبری، تبلیغاتی، سرگرمی و تفریحی، انگیزشی و تعاملی باشد.
دکتر سیدمحسنی با تشریح فرآیند تولید محتوا گفت: داشتن ایده مناسب(موضوع)،  انتخاب عنوان جذاب، جمع آوری اطلاعات و داده پیرامون موضوع، پردازش اطلاعات(حذف اطلاعات اضافه) ، طبقه بندی اطلاعات (تعیین نکات برجسته) ، نگارش محتوا(انتخاب سبک مناسب) ،  انتخاب رسانه مناسب(برای انتشار) و ارزیابی و پایش محتوا(بازخوردمخاطب) مراحلی است که برای تولید محتوای مناسب ضروری است.
معاون مرکز روابط عمومی و امور بین الملل وزارت جهاد کشاورزی با بررسی قالب های محتوایی مانند خبر، گزارش، مصاحبه، یاداشت، فیلم و ویدئو، عکس و اینفوگرافیک و ... گفت: ویدئوها مسئولیت ساده سازی و بیان مسایل دشوار را به عهده دارند و زمانی که گفتن یک محتوا برای مخاطب مشکل است می توان به راحتی از طریق ساخت یک فیلم کوتاه پیام را به او منتقل کرد.
وی در ارتباط با نگارش محتوا گفت: با انتخاب سبک مناسب و ایجاد جذابیت و کشش در مخاطب با استفاده از عنوان هوشمندانه و تاثیر گذار می توان مخاطبین را جذب کرد.
این مدرس حوزه روابط عمومی و رسانه  در ارتباط با تولید و تدوین محتوا گفت: اگر بخواهیم یک متن خوب بنویسم، یک فیلم خوب مونتاژ کنیم یا یک عکس خوب ادیت کنیم ، باید محتوا دارای اصول باشد بدترین شیوه تولید محتوا کپی رایت و بهترین شیوه آن خلاقیت و نوآوری است.
عضو هیئت مدیره خانه روابط عمومی ایران به ویژگی های محتوای خوب اشاره کرد و داشتن ساختار و چهارچوب علمی، بهر ه مندی از اطلاعات مستدل، تولید محتوا برحسب نیاز مخاطب، به روز بودن اطلاعات و داده های محتوایی، امکان تعاملی بودن و دریافت بازخورد از مخاطب و ... را جزو ویژگی های مهم برشمرد و افزود: محتوای خوب موجب می شود مخاطب لحظه ای توقف کند ، بخواند ، فکر کند و … به شکلی متفاوت رفتار کند.
وی وجود تقویم برای تولید محتوا را مهم ارزیابی کرد و افزود: برای تولید محتوا زمان بندی، ترکیب و ترتیب محتوا ضروری است و تقویم محتوا باید از همین سه زاویه بررسی شود.
معاون مرکز روابط عمومی و امور بین الملل وزارت جهاد کشاورزی به مفهوم تولید محتوای سبز در روابط عمومی تاکید کرد و گفت: روابط عمومی ها باید محتواهایی تولید کنند که در راستای منافع عمومی و مسئولیت اجتماعی باشد که تعیبر محتوای همیشه سبز است؛ محتوایی که ماندگاری بالایی داشته باشد و بارها و بارها به اشتراک گذاشته شود.
وی افزود: محتوای سبز عمدتاً دارای رویکردی فرهنگ ساز است، نظیر رویکردهای حفظ محیط زیست، الگوی صحیح مصرف، رعایت قوانین ومقررات واحترام به حقوق دیگران.
دکتر سیدمحسنی با بیان اینکه وب سایت، وبلاگ، ایمیل، شبکه های اجتماعی (فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام، کانال ها و گروه های تلگرامی، وات ساپی و...)، نشریات (روزنامه ها، هفته نامه ها، مجلات و...)، رادیو، تلویزیون، خبرگزاری، رسانه های محیطی (بیلبورد، تلویزیون شهری) و نمایشگاه جز ابزارهای عرضه کننده محتوا هستند، گفت: هر رسانه اجتماعی براساس پاسخگویی به یک نیازی شکل گرفته است و بدیهی است تولید محتوا و داده برای هر رسانه ای با دیگری براساس هدف، مخاطب و کارکردی که دارد متفاوت می باشد.
وی به تشریح موانع تولید محتوای اثربخش اشاره کرد و گفت: نداشتن بانک اطلاعاتی، کمبود نیروی انسانی متخصص در حوزه تولید محتوا، عدم سیاست مشخص در حوزه تولید محتوا، عدم شناسایی مخاطبان هدف، عدم تولید محتوای غنی، انگیزشی و جذاب، عدم استفاده از قالب مناسب و منطبق بر محتوا، عدم بهره گیری از ابزار رسانه ای مناسب، عدم ارزیابی و میزان اثربخشی محتوای انتشار یافته باعث تولید محتوای اثربخش خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه در تولید محتوا مخاطب اصل است و برای اوست که شما مشغول تولید محتوای هستیدگفت: بنابراین تمایلات، سلایق، نظرها و برآوردن نیازهای او اولویت اصلی متخصصان تولید محتوا است.
وی همچنین افزود: نتایج تولید محتوا در عصر تکنولوژی شامل سرعت انتشار، بازنشر گسترده، عدم محدودیت زمانی و مکانی، ارزان بودن ، تعاملی بودن، در دسترس بودن محتوا می باشد.
معاون مرکز روابط عمومی و امور بین الملل وزارت جهادکشاورزی به راهکارهای تولید محتوای اثربخش اشاره کرد و گفت: تعیین سیاست و خط مشی در تولید محتوا، تعیین مخاطبان هدف (بررسی سن، جنس، شغل، میزان تحصیلات، علایق، فرهنگ و... ) ، مطالعه و پژوهش در خصوص محتوا ، تولید و تامین داده ها ، تعیین قالب های محتوایی مناسب، تعیین ابزار و رسانه مناسب برای انتشار، ارزیابی و اثربخشی جز مواردی هستند که می تواند به تولید محتوای اثربخش منجر شوند.
گفتنی است کارگاه آموزشی «روابط عمومی و مدیریت تولید محتوا » به همت روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی و با مشارکت روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی و روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی به صورت وبینار، روز شنبه16 مرداد به مدت شش ساعت با حضور 106 نفر از مدیران و کارشناسان روابط عمومی هایدستگاه های اجرایی استان آذربایجان شرقی برگزار گردید.
انتهای پیام/
در دو سال گذشته به اندازه کل تاریخ بشریت، داده تولید شده است نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار