رئیس دانشگاه علوم پزشکی در حضور خبرنگاران:

با حفاظت محیط زیست درباره استاندارد امحای پسماندهای پزشکی اختلاف داریم/ آنچه محیط زیست می خواهد قابل تحقق نیست!

1397/12/19 - 17:19 - کد خبر: 486 نسخه چاپی

نصر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: بحث پسماند شیمیایی تنها مختص بیمارستان ها نیست و در تمام آزمایشگاه ها و مراکز درمانی وجود دارد و در این زمینه وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست اختلافاتی در خصوص نحوه مدیریت پسماندهای پزشکی و عفونی دارند.

به گزارش خبرنگار نصر، "محمدحسین صومی" در نشست با خبرنگاران رسانه های آذربایجان شرقی تعداد تخت فعال مراکز درمانی تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی تبریز را 6 هزار و 204 تخت اعلام کرد و با اشاره به اینکه سال گذشته به 500 هزار نفر خدمات بستری ارائه شد، گفت: به طور میانگین 70 درصد تخت های مراکز دولتی اشغال است.

صومی اظهارداشت: این در حالی است که میانگین اشغال تخت در مراکز خصوصی استان به 45 درصد نمی رسد.

وی با بیان اینکه در شهرستان های مرند و اهر ضریب اشغال تخت بالاست، گفت: در بقیه شهرستان ها با ظرفیت موجود جوابگوی مراجعان هستیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بیمارستان کودکان تبریز سال آینده راه اندازی می شود، اعلام کرد: برای ارائه خدمات مناسب بیمارستانی در این شهر سالانه باید 10 درصد تخت اضافه شود.

صومی گفت: شهر میانه در اولویت بهره مندی از دستگاه ام آر آی و بیمارستان اهر در اولویت تجهیز به سی تی اسکن است.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار داشت: نسبت تخت بیمارستانی در استان از 0.97 در هزار در سال 1357 به 1/63 برای هر هزار نفر در سال جاری رسیده است.

وی ایجاد مراکز تخصصی را در جلوگیری از فوت بیماران، مهم خواند و با اشاره به اینکه در چند روز گذشته شاهد مسمومیت 70 نفر بر اثر مصرف متانول در اهر بودیم، گفت: اگر مراکز تخصصی وجود نداشت، افراد مصرف کننده به نارسائی کلیه، نابینائی و سایر مشکلات جسمی مبتلا می‌شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز راه اندازی مرکز تخصصی دیالیز را از جمله کارهای ارزشمند دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد و گفت: در زمان حاضر دارای 324 تخت دیالیز هستیم و در سریعترین زمان بیماران دیالیز شده و مرخص می‌شوند.

صومی گفت: بزرگترین بیمارستان سوختگی کشور را تاسیس کرده است که به صورت مشهود، مرگ و گیر بیماران را کاهش داده است.

وی به رتبه دانشگاه علوم پزشکی تبریز در کشور اشاره کرد و گفت: این دانشگاه در سال 2012 دارای  رتبه پانزدهم در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور و در بین تمام دانشگاه‌های  کشور رتبه 32 بود که این دانشگاه در سال های اخیر به رتبه دوم در بین دانشگاه های علوم پزشکی و رتبه نهم در بین تمام دانشگاه های رسیده است که حکایت از بهبود وضعیت دانشگاه در سال های اخیر در شاخص های مختلف دارد.

صومی از ارتقای 200 مرتبه‌ای دانشگاه علوم پزشکی تبریز در بین دانشگاه‌های دنیا خبر داد و اعلام کرد: در حال حاضر این دانشگاه در رتبه 1427 جهانی قرار دارد و امیدواریم با تلاش‌های انجام یافته به رتبه زیر یکهزار برسیم.

وی به وضعیت دانشجویان خارجی این دانشگاه پرداخت و گفت: با سهمیه جذب سه درصدی دانشگاه علوم پزشکی، نزدیک به 100 دانشجو خارجی در این دانشگاه پذیرش شده اند.

وی با اعلام اینکه 1500 موسسه بهداشتی و 50 مرکز بزرگ درمانی و 3400 مرکز درمانی تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی تبریز فعالیت می کنند، گفت: در مجموع این مراکز درمانی، در اورژانس بیمارستان کودکان و امام رضا (ع) مشکل داریم و باید برای اصلاح آن تلاش کنیم.

وی گفت: اکنون روزانه 300 بیمار اورژانسی در بیمارستان امام رضا داریم که طرح توسعه اورژانس به 5 یا 6 برابر در دست احداث است و با تکمیل تجهیزات افتتاح خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگار «نصر» درباره چرایی عدم مدیریت صحیح پسماندهای پزشکی، عفونی و شیمیایی در بیمارستان های تبریز که منجر به ارجاع پرونده 8 بیمارستان تبریز به دستگاه قضایی شده است، اظهار داشت: در کل کشور یک مرکز امحاء پسماندهای شیمیایی در قزوین وجود داشت که آن هم بیش از یک سال است که فعالیت نمی کند و هیچ مرکزی نیست که پسماندهای شیمیایی را مدیریت کند.

وی افزود: بحث پسماند شیمیایی تنها مختص بیمارستان ها نیست و در تمام آزمایشگاه ها و مراکز درمانی وجود دارد و در این زمینه وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست اختلافاتی در خصوص نحوه مدیریت پسماندهای پزشکی و عفونی دارند.

صومی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی مسئول کارگروه امنیت غذایی است و امکاناتی که برای امحاء پسماندهای پزشکی لازم است در بیمارستان های ما با استانداردهای حفاظت محیط زیست لحاظ شده و اختلافی که پیش می آید این است که آنچه که محیط زیست می خواهد قابل تحقق نیست.

وی گفت: کسی حق ندارد مصاحبه کند و بگوید بیمارستان ها آلاینده هستند، بلکه باید بیایند و در جلسه ای مشترک در استانداری بنشینیم و با حضور مسئولان مربوطه مشکل را حل کنیم.

رئیس دانشگاه تبریز ادعا کرد: کسانی می خواهند با چنین حرکت هایی امنیت روانی مردم را بر هم بزنند! همان طور که معاون غذا و داروی ما وقتی یک دارویی کم است، حق ندارد مصاحبه کند و بگوید ما کمبود داریم و مردم را نگران کند، بلکه باید همه توانش را برای حل مشکل به کار گیرد، کسی که با غیر این رفتار می کند، خودش مشکل دارد و می خواهد امنیت روانی جامعه را بر هم بزند!

صومی گفت: ما مصر هستیم که کارها را درست انجام دهیم و این طور نیست که محیط زیست هر چه خواست انجام دهیم!

انتهای پیام/

با حفاظت محیط زیست درباره استاندارد امحای پسماندهای پزشکی اختلاف داریم/ آنچه محیط زیست می خواهد قابل تحقق نیست! نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار