وزیر علوم:

باید ریشه بی‎‌اخلاقی‌ها را در محیط دانشگاه بخشکانیم

1400/05/12 - 21:03 - کد خبر: 48486 نسخه چاپی

نصر: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: محل بروز کم اخلاقی ها و بی اخلاقی ها را باید در دانشگاه ها ابتر کنیم و بخشکانیم.

به گزارش نصر، منصور غلامی بعد از ظهر سه شنبه در آیین نکوداشت ۱۷ تن از اعضای هیأت علمی نمونه کشوری که در وزارت علوم برگزار شد، اظهار داشت: فقط داشتن ضوابط و مقررات اخلاق پژوهشی، کارسازی نیست. کلاس های ما قبل از شروع درس باید کلاس توصیه های اخلاقی باشد. ما در حوزه علم و فناوری بیش از هر زمانی نیاز به استادان و دانشجویان عامل به اخلاق داریم.
وی گفت: گاهی مطالبی در محیط های علمی از باب عملکرد در فعالیت های علمی آموزشی منتشر می شود که همه ما را غمگین می کند، اما باید تلاش کنیم محل بروز این کم اخلاقی ها و بی اخلاقی ها را ابتر کنیم و بخشکانیم؛ این امر وظیفه همه استادان است و تربیت دانشجو فقط دادن اطلاعات علمی صرف نیست.

وضعیت آموزش عالی در کشور و دنیا
وی درباره شرایط آموزش عالی کشور یادآور شد: وضعیت آموزش عالی کشور را با یک نگاه جامع به مردم نشان بدهیم و در همین فضای نگاه جامع، برای آینده طراحی و تدبیر لازم را داشته باشیم.
وزیر علوم افزود: آموزش عالی کشور با تغییر و دگرگونی که در اثر انقلاب اسلامی رخ داد، در یک دوره ای شاید کمتر از ۲۰ سال، وظیفه تربیت نیروی انسانی مورد نیاز کشور را به خوبی انجام داد. اکثریت قریب به اتفاق اعضای هیأت علمی داخل کشور دو تا سه مقطع تحصیلی خود را در داخل کشور گذرانده اند.
غلامی خاطرنشان کرد: به دستاوردهای این استادان در دنیا افتخار می کنیم و برای خودمان جایگاه مهمی در مجامع بین المللی قائل هستیم و البته آنها هم قائل هستند.
وزیر علوم افزود: در یک مقطع زمانی، به بحث پژوهش توجه خوبی داشتیم؛ شاخص های حاصل از بروندادهای پژوهشی است که دانشگاه ها را در سطوح بالایی از جایگاه علمی قرار داده است. کمتر از دو دهه گذشته توجه به کاربست نتایج پژوهش ها که حاصل عملکرد جامعه علمی در تربیت نیروهای جوان و دانش دوست بود، به سمت کاربرد در جامعه سوق داده شده است.
غلامی تاکید کرد: خیلی از مردم شاید به دلایلی با این دستاوردها آشنایی ندارند و مطلع نشده اند،  بنابراین این دستاوردها باید در اختیار جامعه قرار بگیرد. این تصور نباید ایجاد شود که جامعه علمی کشور کم کاری کرده است.
وزیر علوم گفت: دنیا هم در رسیدن به مراحل بالای به کارگیری یافته های علمی، همین مراحل را طی کرده است و در برخی موارد از دنیا عقب نیستیم. در کنار این، از کسانی که این شرایط را با تلاش شبانه روزی و علم و دانش فراهم کرده اند، تشکر می‌کنیم.

ایجاد آرامش در دانشگاه ها
وزیر علوم خاطرنشان کرد: در فضاهای علمی نیاز به یک فضای آرام، دور از تنش و پر از امید و نشاط داریم و نیازی ضروری برای تمرکز اندیشه محسوب می شود. در چهار سال گذشته همه تلاش آموزش عالی کشور این بود که فضای آرام در دانشگاه ها شکل بگیرد؛ با وجود اینکه به دلایلی برخی نگرانی ها در جامعه وجود داشت. بخش زیادی از ایجاد این فضای آرامش، حاصل مدیریت خوب مدیران دانشگاهی بود.
غلامی اظهار داشت: محدودیت هایی که وجود دارد دور از نظر استادان نیست اما آنچه که هست، شرایطی است که باید در مدیریت آن کمک کنیم که البته این همراهی در محیط های دانشگاه وجود دارد و امیدواریم در سال های آینده به نحوه شایسته ای این محدودیت ها کمتر شود و دست و بال کشور و دانشگاه ها برای فراهم کردن امکانات و بستر فعالیت های علمی بیشتر از آنچه که بوده باز شود.
وزیر علوم ادامه داد: تلاش همکاران در چند سال گذشته این بوده است که در مجموعه محتوای آموزشی رشته ها و دروس بازنگری انجام دهند؛ این عناوین و محتواها مورد بازنگری قرار گرفت و از گروه های علمی داخل دانشگاه ها استفاده شد.
به گفته وی، از ایجاد رشته های جدید استقبال شد و ستاد وزارت علوم این ظرفیت و توان را ندارد و نباید انتظار داشت که به این مسأله ورود کند بلکه باید تسهیل گر و حمایت گر پیشنهادهایی باشد که می آید، توجه به رشته های بین رشته ای باید در آینده شتاب بیشتری بگیرد.

پیامد جدایی ۲ بخش پزشکی و غیرپزشکی
وزیر علوم در ادامه افزود: در یک دوره ای جداسازی بخش هایی از آموزش عالی، تشکیل ۲ مرکز آموزش عالی در حوزه های علوم پزشکی و غیرپزشکی به افتراق کمک زیادی کرد. هر چند آنها در حوزه خود موفق بودند و به همراه موفقیت های وزارت علوم پیش رفتند اما اینکه در جوار هم و در یک فضای مشترک، کار شود می توانست و می تواند آثار پر برکتی داشته باشد. امیدوارم مجموعه آموزش عالی کشور در آینده ای نه چندان دور دوباره یکپارچه شود.
وی تاکید کرد: جامعه علمی باید نگاهی به قبل از دانشگاه آمدن دانشجویان هم داشته باشد؛ سوق یافتن استعدادی های تحصیلی دبیرستان به سمت یک رشته خاص مثل علوم تجربی، خسارت زیادی به بار می آورد. بنابراین، مجموعه هایی که می توانند در مسائل آموزشی و تربیتی به آموزش و پرورش راهکار ارایه دهند.
استقلال دانشگاه ها افزایش یافت
غلامی اظهار داشت: توجه به استقلال دانشگاه ها مسأله ای است که باید در چارچوب مدیریت خاص خود پیش برود؛ سال های اخیر تلاش کردیم تمرکززدایی را از وزارت علوم به دانشگاه ها ببریم و با توجه به تفاوت هایی که میان مراکز آموزش عالی در شهرها وجود دارد، به طور طبیعی یک باره امکان دادن خیلی از اختیارات به دلیل نداشتن نیازها و امکانات ممکن نبود. البته استقلال نسبی در دانشگاه ها رخ داد که مورد حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی هم قرار دارد.

وضعیت آیین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی
وزیر علوم در بخش دیگر سخنان خود اظهارداشت: تلاش کردیم ارزش های آموزش عالی و شاخص های کیفی حفظ شود؛ آیین نامه ها و دستورالعمل ها در سال های گذشته مورد بازنگری قرار گرفت و ابلاغ شد. آیین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی هم در این مدت مطرح بود. شاخص های متعدد و زیر شاخص های بسیار دقیق و کامل در این آیین نامه جدید دیده شد و یک جلسه هم در شورای اسلامی شدن دانشگاه ها مورد بررسی قرار گرفت. پیشنهادات محدودی در این جلسه وجود داشت اما آن پیشنهادها اعمال و به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای طرح در شورا اعاده شد.
وی گفت: با توجه به پایان کار دولت، جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار نشد و امیدواریم در دولت جدید، این آیین نامه را که جای آن در آموزش عالی خالی است، تصویب کند.

توجه به اعضای هیأت علمی جوان
غلامی تاکید کرد که برای همکاران جوان فضا و فرصت بیشتری باید در نظر گرفته شود. همه تجربه و آنچه که ما اعضای هیأت علمیِ نزدیک به بازنشستگی در توان داریم، به جوان تر ها منتقل کنیم. گاهی می بینیم به وجود برخی از استادانِ درگذشته افتخار می کنیم و دلیل و برهانی که می آوریم این است که چقدر در تربیت نسل جدید تاثیر گذار بوده اند.
انتهای پیام/
 باید ریشه بی‎‌اخلاقی‌ها را در محیط دانشگاه بخشکانیم خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار