یادداشت/

انتخاب مدیران بومی، مطالبه مردم آذربایجان شرقی

1400/05/11 - 13:10 - کد خبر: 48390 نسخه چاپی

نصر: تا چند روز دیگر دولت سیزدهم کار خود را شروع خواهد کرد. پس از مراسم تحلیف و تنفیذ حکم ریاست جمهوری نوبت معرفی وزرا به مجلس خواهد بود تا کابینه دولت رئیسی شکل بگیرد.در این میان با توجه به اوضاع نابسامان اقتصادی کشور، انتخاب تیم اقتصادی قوی و به تبع آن گزینش مدیرانی بومی برای استان ها با توجه به شعارهای دولت جدید اهمیت دوچندانی خواهد داشت.

اغراق نیست اگر بگوییم آذربایجان شرقی، استانی است که لطمه های فراوانی از انتصاب مدیران غیر بومی یا به عبارتی بهتر مدیرانی پروازی در دولت های گذشته دیده است و مردم این خطه همیشه ناخرسندی خود را از بکارگیری افراد غیر بومی در راس سازمان ها و ادارات استان اعلام کرده اند.
اینک فرصت آزمون و خطا نیست و انتظار می رود رئیس جمهور منتخب در انتخاب مدیران آذربایجان شرقی از صدر تا ذیل از افراد بومی آشنا به ظرفیت ها و امکانات این منطقه استفاده کند زیرا مردم با مدیران بومی همراه و همدل هستند تا غریبه ها.
تجربه سال های گذشته نشان می دهد که مدیران غیر بومی در استان موفق نبوده و عملکرد قابل قبولی نداشته اند چرا که با روحیات مردم و پتانسیل های فراوان این خطه آشنا نبوده و نتوانسته اند نمره قبولی از افکار عمومی بگیرند.
به نظر می رسد اصل شایسته گزینی بدون نگاه به سلیقه های سیاسی افراد و نگاه صرف به کارآمدی و مردمی بودن باید مدنظر دولت سیزدهم در انتخاب مدیران استان باشد. آذربایجان شرقی به عنوان سر ایران و قطب اقتصادی کشور و با پیشینه درخشان در تاریخ این مرز و بوم همیشه مردان و زنانی برای مدیریت اجرایی کشور معرفی کرده و آنها نیز از خود قابلیت نشان داده اند.
به یقین می توان گفت در استان قحط الرجال نیست و افراد توانمند و بادانش با سوابق درخشان در زمینه صنعت و اقتصاد وجود دارند که متاسفانه فرصت خدمت به هر دلیلی پیدا نکرده اند و گمنام مانده اند. لذا انتخاب مدیران از استان های دیگر حتی از اردبیل یا آذربایجان غربی بی انصافی و جفا در حق مردم آذربایجان شرقی است.
جایگاه استراتژیک استان و در راس آن تبریز چه به لحاظ اقتصادی و چه به لحاظ صنعتی قابل کتمان نیست و هیچ کس نمی تواند آنرا نادیده بگیرد. بنابراین این شهر قابلیت تبدیل شدن به پایتخت دیپلماسی  اقتصادی در کشور را دارا می باشد به شرط آنکه مدیران آتی استان در دولت جدید در این زمینه از خود کارآمدی نشان دهند و ضعف ها و ناکارامدی های دولت قبلی را برطرف کنند.
در سال های گذشته بارها به دلیل ضعف مدیران استان، فرصت میزبانی بسیاری از اجلاس های مهم اقتصادی و چند جانبه از دست رفت. فرصتی که می توانست در معرفی ظرفیت های بی شمار اقتصادی و صنعتی استان مثمرثمر باشد. حتی عملکرد بد برخی از مدیران صنعتی و اقتصادی باعث شد استان بازارهای همسایگان را به نفع ترکیه یا چین از دست بدهد و سهم ناچیزی در صادرات کالاهای تولیدی داشته باشد.
جذب سرمایه و سرمایه گذاری در بخش صنعت و اقتصاد آذربایجان شرقی، قوی کردن بخش خصوصی و حمایت از کارافرینان و حضور فعال در بازار همسایگان، باید رویکرد مدیران بومی تازه نفس و با انگیزه در دولت سیزدهم باشد.


طاهرخیری / روزنامه نگار
انتهای پیام/
انتخاب مدیران بومی، مطالبه مردم آذربایجان شرقی نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار