مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی:

۸۰۰ هزار نفر از بازار تبریز بازدید مجازی کردند

1400/05/11 - 11:19 - کد خبر: 48372 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی از بازدید تعداد ۸۰۰ هزار موردی بازار جهانی تبریز در نرم افزار گوگل استریت ویو (Google street view) طی هفته نخست بارگذاری این سامانه خبر داد.

به گزارش نصر، احمد حمزه زاده روز دوشنبه در جمع خبرنگاران  با بیان اینکه یکی از ابزارهای مفید و پرکاربرد آنلاین، نرم‌افزار گوگل استریت ویو است، افزود: در کنار کاربرد اصلی آن یعنی بررسی دقیق آدرس مورد نظر و حوالی آن، امکان تماشای مجازی مکان‌های دیدنی از پنجره‌ گجت‌های هوشمند برای کاربران فراهم است.
وی اظهار کرد: برای معرفی بخش‌های مختلف بازار جهانی تبریز نیز تعریف QR کدهای جامع را نیز در دستور کار قرار دادیم تا کاربران با استفاده از آن‌ها اطلاعات کامل و موردنیاز خود را به دست آورند و اقدامات لازم در این راستا نیز آغاز شده و پس از اتمام در سایتی مرجع بارگذاری خواهد شد.
حمزه زاده از امکان دسترسی به تمامی نقاط بازار جهانی تبریز به وسیله نرم‌افزار گوگل استریت ویو خبر داد و گفت: بازار جهانی تبریز از مهم ‌ترین آثار تاریخی، فرهنگی و اجتماعی استان است که همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته و لذا میراث فرهنگی آذربایجان شرقی برای فراهم ‌سازی دسترسی مجازی و تماشای این اثر باشکوه از جای‌ جای دنیا، اقدامات بارگذاری تمام نقاط بازار جهانی تبریز را با مشارت بخش خصوصی به اتمام رساند.
وی یادآور شد: مجموعه بازار تاریخی تبریز پس از ثبت جهانی در بسته ویژه مسافرتی گردشگران قرار گرفت، به طوری که بسیاری از آن‌ها هدف و مقصد اصلی خود از سفر به ایران و استان را صرفا برای بازدید از برگترین بازار مسقف جهان  قرار دادند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی ثبت جهانی بازار تاریخی تبریز را مدیون همت اصناف و تلاش های متخصصان حوزه تاریخ و فرهنگ دانست و گفت: در راستای معرفی جامع و موثر این بازار جهانی بالغ بر ۴ هزار عکس از تمامی عناصر بازار  تهیه شده و در پروژه حاضر بارگذاری شده است.
به گزارش ایرنا، مجموعه مسقف بازار تبریز با یک کیلومتر مربع وسعت در ۲۵ شهریور ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۰۹۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد و در سال ۲۰۱۰ نیز این مجموعه با شماره ثبت ۱۳۴۶ به عنوان یکی از میراث جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
این بازار تاریخی تبریز با داشتن حدود پنج هزار و ۵۰۰ باب حجره، مغازه و فروشگاه، ۴۰ گونه شغل، ۳۵ باب سرا، ۲۵ باب تیمچه، ۳۰ باب مسجد، ۲۰ باب راسته و راسته‌بازار، ۱۱ باب دالان، پنج باب حمام و ۱۲ باب مدرسه به ‌عنوان یکی از اصلی ‌ترین مراکز داد و ستد مردم شناخته می‌شود.
انتهای پیام/
 ۸۰۰ هزار نفر از بازار تبریز بازدید مجازی کردند خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار